Rekviem za zázrak

S touto poviedkou som (pod svojim skutocnym menom) vyhrala sutaz Poviedka IstroCON 2009
Filmová história scifi
Poviedka bola na prosbu autorky stiahnutá zo serveru. Dúfame, že si ju v budúcnosti budete mať možnosť prečítať.
Diskusiu k nej ale ponechávame zverejnenú.

lucia hujsiova

lucia hujsiova

Diskusia

draculin
Ach dokelu! Tak tato poviedka sposobila ze mi sanka doslovne klepla o nohy :) Za prve, je takmer nefer ked sa tu objavila - hlavne voci spuste inych ktore tu su.To myslim ako pozitivum :) Proste je dobra, sakramentsky dobra. Spusta malych detailov - vynikajuce clenenie textu, kratke uderne casti udrzuju gradaciu. Vyborne striedanie priamej reci, narativnych casti a \"nahladov\" do historie. Priama rec je vacsinou kratka, naozaj priama a uveritelna. Autorka ma zjavne dost dobry prehlad o historii aby ju dokazal organicky zaclenit a inteligentne pouzit (namiesto nudneho opakovana vseobecne znamych skutocnosti - co sa vacsinou pouziva). Nehra sa to na nasilnu originalitu a ta tomu ani nechyba - Romeo a Julia ma tiez asi 2000 verzii, rozdiel a sila je v spracovani. Tak isto nenasilne striedanie komornych casti s \"obecnejsimi\".
20.11.2009
draculin
Opis sveta, uvod k udalostiam na zaciatku poviedky ma len niekolko riadkov - ale je naozaj spickovy. Len zopar slov, ale vyvola mrazenie na chrbte, pocit zatratenia a zmaru. Jednoducho chrochtam blahom, vazne tazko najst co velmi vytykat.
Ale kedze som to ja - nieco by sa naslo :) ..Mozno ide o detail, ale mam na mysli samotnu podstatu Cudzincov a ich invazie. Hlavne to, ze su vlastne uplne ako ludia - len z inej planety a s inou farbou.Vyzeraju ako ludia, spravaju sa ako ludia, rozmyslaju ako ludia, citia ako ludia - nie su to mimozemstania, je to proste variacia na invaziu mongolo, turkov, madarov, proste akehokolvek \"cudzieho\" susedneho ludskeho imperia, ktore sa rozhodlo zotrocit svojho slabsieho suseda. Takze konflikt trosku straca na sile, pretoze tam chyba ta cudzost, inakost. (aj ked uznavam, ze ak by boli prilis \"ini\", love story by nefungovala).
20.11.2009
draculin
Logika zmyslu invazie je tiez uplne mimo - jednoducho nie je poriadne vysvetlene, preco by mali mat zaujem o Zem a zotrocovat ludi. Ale ako ospravedlnenie mozno uviest, ze tento \"detail\" klasicky obchadza spusta, aj ovela vacsich mien v scifi. Osobne mam pocit ze by poviedka rovnako dobre fungovala aj bez love-story linky, ale to asi len moje zbytocne frflanie :) ...Proste, dievca, neopovaz sa prestat s pisanim. Ked niekto zacina na takejto urovni...anciasa, kam sa asi mozne dostat za zopar rokov????
20.11.2009
žjuvka
Pekne napísané. Osobito úderné prepracovanie predpokladaných tém, primeraný rozptyl pútavosti. Navyše lokálne! Oh, aj ja som patriot. No tak.... Zaujme, no odradí množstvom detailov, napríklad nadpočtom mien a ohraničení jednotlivostí, fakt, že ak chceš niečo uchopiť a dať ďalej, daj tomu meno - už dávno neplatí. Aktuálne to pôsobí dosť smiešne, pokús sa uchopiť cudziu podstatu vlastným vymysleným pomenovaním, nebude to fungovať.
20.11.2009
žjuvka
Prekvapením je neexistujúca odchýlka od ľahko čitateľného motívu pomsty, ktorý sa dá vycítiť asi tak od druhej vety. Ako vedúca niť celej osnovy je komerčne zaujímavý, no zväzujúci, ľahko sa kultivuje na globálnej pôde, no dodáva pachuť márnosti z predpovedateľného. Prevedenie nerozhoduje. Naproti tomu lovestory, ktorá akosi postráda osobitosť mimo tej situačnej, je nežne nešťastná a napriek významu takmer zbytočná. Áno? Skutočne verím, že táto poviedka niečo vyhrala. No bude to len výber z preferencie, ak chceš pokračovať, nájdi si osobitejší štýl, nie čosi pre antológiu.
20.11.2009
žjuvka
Do tretice všetko dobré. Drahá autorka, nevšímaj si nepochopenie okolia, vyselektuj z neho maximum a choď si vlastnou cestou. Nedaj sa odradiť sklamanými jednotlivcami. Jeden málokedy dostane čo chce, len občas čo potrebuje a to sa (žiaľ) na oblasť literatúry dá aplikovať len veľmi ťažko. Píš ďalej, tu v okolí prebýva potenciál na tichú závisť - :).
20.11.2009
draculin
Doslaka, sajby, ved pis niekedy aj pre nas - tupoňov prizemnych :) Normalne som nepochopil co si skritizoval a to som tvoj prispevok precital asi 4x :oO Dalsia moznost je, ze mam uz akutne stadium pokrocilej piatkovej demencie :)
20.11.2009
žjuvka
? (? ? ?)
20.11.2009
draculin
Aaaale, asi uz nic :) Len so sa proste nechytal na komentare :)
20.11.2009
jurinko
Vynimocne zjuvka povedal nieco, s cim maximalne suhlasim. \"Ak chces pokracovat, najdi si osobitejsi styl, nie cosi pre antologiu\" - uplne presne popisanie mojich pocitov. Bolo to vyborne, profesionalne, mam pocit, ze tam nebola ani jedna veta navyse, ani jedna mi tam nechybala. Bolo jasne, ze tato poviedka je naozaj dobra. Ale nebola vynimocna. Vadi mi tam to, co mi moze vadit jedine na dobrej poviedke: nenadchla ma. Naozaj to bolo, ako citat jednu z mnohych poviedok akejkolvek antologie, docitas, vzdychnes (v lepsom pripade poviedke venujes kratku myslienku, niekedy mozno ani to nie), otocis stranu a ides na dalsiu poviedku. Nemal som po precitani pocit vynimocnej chvile, noveho zazitku, niecoho, co ma posadi na zadok. Dalsia dobre napisana profesionalna poviedka. Nic menej. Ale bohuzial ani nic viac. Dal som 9
20.11.2009
jurinko
Vynimocne zjuvka povedal nieco, s cim maximalne suhlasim. \"Ak chces pokracovat, najdi si osobitejsi styl, nie cosi pre antologiu\" - uplne presne popisanie mojich pocitov. Bolo to vyborne, profesionalne, mam pocit, ze tam nebola ani jedna veta navyse, ani jedna mi tam nechybala (mozno by som nieco nasiel, keby som chcel byt zly :-) ). Bolo jasne, ze tato poviedka je naozaj dobra. Ale nebola vynimocna. Vadi mi tam to, co mi moze vadit jedine na dobrej poviedke: nenadchla ma. Naozaj to bolo, ako citat jednu z mnohych poviedok akejkolvek antologie, docitas, vzdychnes (v lepsom pripade poviedke venujes kratku myslienku, niekedy mozno ani to nie), otocis stranu a ides na dalsiu poviedku. Nemal som po precitani pocit vynimocnej chvile, noveho zazitku, niecoho, co ma posadi na zadok. Dalsia dobre napisana profesionalna poviedka. Ale nie vynimocne ani prelomove dielo. Preto som nedal 10, ale 9
20.11.2009
jurinko
Aha, nestihol som to zastavit, ked som to zacal odosielat v surovsej podobe :-). Takze plati druhy prispevok, prvy je pracovna verzia..
20.11.2009
lucia hujsiova
Jurinko, dakujem za poklonu - ked povies amaterovi ako som ja , ze pise profesionalne, velmi sa potesi (tato poviedka bola prva, ktoru som vobec poslala do nejakej sutaze). Myslim, ze mi pri jej pisani ani neslo o originalitu, skor o to, napisat pribeh ktory by sa mi pacil a ktory mi vnutorne vyhovuje. Samozrejme, v tomto nemozem ludom nakazat, pretoze co zaujima mna, nemusi zaujat ineho. Kazdopadne dakujem za nazor.
Zjuvka: dakujem za rady.
Draculin: dakujem velmi za povzbudenie. Keby nebolo povzbudzovania jednej osoby z mojho okolia, tato poviedka by myslim nebola dopisana a ani by som sa ju neodhodlala niekam poslat. Preto si velmi, velmi vazim tvoje slova.
21.11.2009
lucia hujsiova
Tato poviedka by tu vlastne nemala byt. Organizatori sutaze ma medzicasom poprosili, aby som s jej zverejnenim na internete pockala rok (vyjde kniha zucastnenych dielok a tymto jej trochu robim reklamu :))), a hoci to nie je v povodnych podmienkach sutaze, rozhodla som sa ich prosbe vyhoviet. Uz som adminovi poslala maila, aby Rekviem za zazrak vymazal a prosim ho o to este aj touto cestou.
Namiesto toho sem uploadnem inu poviedku. Nakolko som sa na nej zacvicovala, nie je taka profesionalna ( :)))) , ale budem vdacna za kazdy vas nazor.
21.11.2009
žjuvka
Už dávno mi neďakovali za negatívnu kritiku. Radšej si nebudem zvykať, kam by ten svet spel....
21.11.2009
Janko Iša
uslo to... uprimne to nebola moja salka kavy.. ale od super gramatiky a clenenia textu (resp. tak ako to ma byt) cez samotny pribeh, to bolo velmi prijemne. Bohuzial, nechcem sa teda nikoho dotknut ale bolo z toho citit lahkost zenskeho pera a povie tym dostala v mojich ociach urcitu nalepku. Vseobecne sa mi nepaci velmi moderny trend a to je pretlak zien vo fantastike a rozne poeticky, klisoidne zvladnute diela na prvych prieckach sutazi... neviem, pisem z mobilu tento prispevok asi 20 minut a uz som sa v nom tusim zamotal, takze zhrnutie : poviedka dobra za urcitych podmienok bezproblemovo vitazna aj v mojich ociach... ale vela klise, miestami az moc jemne, alebo naopak natvrdo obrusene dialogy do nerealnej podoby (v mojich ociach)... a celkovy dojem taky tuctovy. Ale prave o tom to je, ak chces aby ta v dnesnej dobe citalo vela ludi.
22.11.2009
Janko Iša
pokracovanie :)
Poviedka ma crty, pribehove aj stavbove natolko rozsiahle ze urcite zasiahne srdca najviac citatelov a je to prijemna zmena oproti tym 5 riadkovym poviedkam co tu chodili (uz len Jolana od jurinka mi tu chyba).... ked tuto poviedku strcis do akejkolvek antologie tak to krasne zapadne.... ale napriklad mna vsetky tie Antologie Fantazie atd. velmi slusne nudia... a ovela viac sa pobavim u Jezisku ja chci plamenomet :).. otazka teraz znie, ci aspon niekto pochopi co som chcel povedat :), lebo ja mam v chapani sebasa tiez uz medzeru :)).
22.11.2009
lucia hujsiova
Janko, kedze som pred casom citala tvoju poslednu poviedku (nahodou bola tiez o navsteve toho smejdu z vesmiru v Bratislave :)) - a inak, celkom sa mi pozdavala), myslim ze viem, co je asi tvoja salka kavy. Nuz, s tym asi nic nenarobim, asi to bude tym, ze som zena, kedze ma zaujima trochu iny styl. Asi sa uz nezdrzim a idem napisat upirsku romancu ...:))))
Ale vazne, dakujem za prispevok a za nazor.
22.11.2009
Šaňo aka Babcom
Ok, poviedka je stiahnutá. Keďže diskusia k poviedkam sa viaze len na publikovane, tak som ju ponechal online... :) Dufam, ze nam ju odobris v buducnosti a budeme ju mať moznost hodit na web.
23.11.2009
jurinko
Janko: na ceste je volne pokracovanie Jolany (co ale uz vies). Ma byt onlajn 27.12. (co ale asi nevies :-) ) Tak sa tesim na recenzie ;-)
23.11.2009
Fenek
Trosku po funuse, no pridávam sa. Poviedka sa dobre čítala a zaujala. Je viac vecí, ktoré sa dajú poviedke vytknúť. A je to tak preto, že ju píše človek. Osobitý to tvor, vnímanie reality ktorého sa líši kus od kusu. Asi preto, že nevidím svet tvojimi očami, vedel by som vytýkať... A tak je to dobre, bo ak nemá poviedka inú chybu, je v podstate dokonalá. Jedno sa tvojmu dielu uprieť určite nedá. Je to kus dobre vykonanej práce, ktorou si veľa ľudí potešila. Dávam 9, ale iba zo závisti. :-D
23.11.2009
Aldeberan
heh, verdamnt. jedna dobrá poviedka od kladiva a kovadliny a aj tú nestihnem :D
23.11.2009
kAnYs
Lucia: myslis ze by si mi to mohla poslat na e-mail? :) Poviedku s takouto chvalou od domacich kritikov by som si rad precital...
23.11.2009
jurinko
Ja som si to stiahol, kedze to bolo prilis dlhe a nechcelo sa mi to citat zo stranky. Takze pripadne, ak lucia nebude mat nic proti tomu, by som vam to mohol poslat aj ja...
23.11.2009
lucia hujsiova
Šaňo: vďaka, o rok som tu ako na koni
Ak niekto chcete, napiste mi na didaida@zoznam.sk, ja vam ju rada preposlem a tesim sa na vase pripomienky.
23.11.2009
Stano Lacko
Mna napada ina myslienka, co tak zaheslovat to s tym, ze by si dala to heslo tomu kumu by si chcela?
Hmm bolo by to riesenie?
23.11.2009
lucia hujsiova
To je asi tak to iste nie :)))
Jurinko, mozes
23.11.2009
Stano Lacko
No z pohladu tohto servera nie, lebo by to stale bolo na scifi.sk, ale len s heslom cize by sa dalej sirili brand scifi.sk ;-)
24.11.2009
cyberstorm
Ono je to de facto jedno, predpokladam ale, ze hoci autorske prava patria Lucii, tak maju moznost do toho co kybicovat aj ludia okolo Istroconu, teda ak dala suhlas k vyhradnemu uverejneniu v nejakom Istro zborniku. Takze by sa to nemalo nikde inde uverejnovat. (moj sukromny predpoklad)
24.11.2009
Stano Lacko
Cyber: Ano, vsetko je dohoda ohladne licencie, a predpokladam, ze v zbierke bude nejaka kauzula o vyhradnosti, tazko povedat ci neobmedzena alebo casovo obmedzena, to by nam mohla povedat autorka, ako to vlastne je ;-)
25.11.2009
lucia hujsiova
Myslim ze tam nic takeho nemaju, ale poprosili ma o to.
25.11.2009
andrej android praznovsky
Ahoj lucia, podla mna by bolo lepsie stiahnut poviedku aj s komentarmi ,vacsina ludi /vratane mna:)/ si ju uz stiahla na plochu. Mas talent a ludia od istroconu by to mohli povazovat za neseriozne, co by teoreticky mohlo viest prehodnoteniu planov s tebou /v pripade ze Ti chce niekto z nich pomoct dalej/.
Urcite mas kopec dalsich napadov a miesto po tejto poviedke rychlo zaplatas novou.Drzim ti palce:)
27.11.2009
lucia hujsiova
Andrej, poviedka je predsa stiahnuta. Pokial ide o diskusiu k poviedke, myslim si ze je to OK.
27.11.2009
andrej android praznovsky
Jaj prepac, nevsimol som si:)
28.11.2009
lucia hujsiova
Slubila som, ze sem publikujem este jednu svoju (vtedy rozpisanu) poviedku. Nestalo sa, za co sa ospravedlnujem. Dovod je jednoduchy: vyjde v najnovsom Istrozine. Tak pokial mate zaujem, mozete si ju precitat tam, a budem vdacna za vase nazory a pripomienky.
23.06.2010
jurinko
Lucia, urob radost staremu cloveku (hram na city ;-) ) a posielaj mi tvoje poviedky na woodstock@inmail.sk prosim. Velmi by ma to potesilo, ale ak by ta to obtazovalo, tak to pochopim.. Dakujem :-)
24.11.2010
draculin
@Jurinko: sa netvar ze si taky stary :) A ved aj mladsi mozu hrat na city :)))
24.11.2010
lucia hujsiova
Jurinko, poslala som. Este k tej starobe. Mozme sa dohodnut, ze sme vsetci stari... prispievatelia na scifi.sk ?
27.11.2010
jurinko
Dakujem. A suhlasim :-)
28.11.2010
Ak sa chcete zapojiť do diskusie, musíte najprv poviedku ohodnotiť.