Holly Black – Kniha noci (recenzia)

Vysokoočakávaná fantasy novinka z minulého roku. Holly Black sa presúva z jej zvyčajného sveta víl do amerického mesta. To, ako kniha obstála, sa dozviete v nasledovnej recenzii.
BocianSara
Holly Black, americká autorka kníh pre deti a mládež (séria Kroniky rodu Spiderwickovcov, alebo svetoznáma YA Férska sága), sa už pridala aj k rade autorov píšucich fantastiku pre dospelých. Kniha noci bola propagovaná ako samostatný román, no chystá sa pokračovanie s názvom Thief of Night (Zlodej/ka noci). To, ako sa autorke vydarila prvotina pre danú cieľovku, vám zhrniem v nasledovných riadkoch.
Našou hlavnou hrdinkou je Charlie Hall – bývalá podvodníčka, ktorá uteká od svojej minulosti a svojej povahy vrhať sa do problémov. Snaží sa uživiť slušnou prácou v bare a svojej mladšej sestre Posey, o ktorú sa stará, by chcela dopriať usporiadaný život vysokoškoláčky. Predošlý život ju ale dobehne, keď sa stane svedkom vraždy tieňom, pretože v tejto mestskej fantasy dokážu tiene ožiť. Ak ich majiteľ kŕmi krvou, získavajú neobvyklé schopnosti, a ak ku krvi pridá aj pocity, nadobúdajú niečo ako vedomie. Zvyčajne sú tieto pocity negatívne a nepríjemné, ktoré chce majiteľ potlačiť a zbaviť sa ich, preto tiene nebývajú dobrými „ľuďmi“, ale vždy počúvajú svojho majiteľa a sú im, ako inak, v pätách. Len tie veľmi silné sa dokážu od svojich majiteľov aj odpojiť a prejsť nejakú vzdialenosť, aby vykonali zadaný fyzický úkon. Oživené tiene je dokonca možné aj ukradnúť a prišiť novému majiteľovi. Výnimočne sa nájde oddelený tieň s naozaj ľudským vedomím, ktorý nie je iba bábkou. Osoby s oživenými tieňmi sa v nedávnej minulosti prestali skrývať a majú vlastnú hierarchiu.
Kniha noci - Fan art - Kniha
Kniha noci - Fan art - Kniha Disclaimer
V Knihe noci sledujeme dve navzájom sa doplňujúce časové línie, obe s extrémne pomalým tempom. Prvou je retrospektívou zobrazená Charliina cesta k nebezpečnému životu podvodníčky, už od útleho veku, kde sa jej mentorom stane svojský Rand – priateľ jej matky. Jeden z podvodov ale nedopadne dobre a Charlie zostane traumatizovaná. Druhou líniou je súčasnosť, kde sa Charlie snaží prácou barmanky našetriť peniaze pre sestru, aby ju mohla dostať na vysokú školu. Posey je ale posadnutá nájdením spôsobu, ako oživiť vlastný tieň. Pretože jasný návod neexistuje, venuje mnoho času skúmaniu internetových fór a rozhovorom s ľuďmi. Namiesto štúdia by sa radšej naďalej venovala vešteniu z tarotu, čím sa živila doteraz. Keď sa Charlie stane svedkom vraždy a neskôr je napadnutá priamo v práci, nezabráni tomu, aby na povrch začali vychádzať jej rôzne tajomstvá. Navyše, chcela by odkryť minulosť svojho priateľa Vincenta, tak napriek zdravému rozumu súhlasí s ďalším podvodom a krádežou. Popri tom všetkom sa nevyhne veľkej rybe tieňového sveta, mocnému a nebezpečnému Lionelovi Saltovi.
Súdiac podľa jej minulosti, Charlie zrejme má byť nesympatickou postavou, ale reálne nemá žiadne povahové črty, ktoré by na čitateľa pôsobili odpudzujúco. Je samostatná, inteligentná, stará sa o mladšiu sestru, snaží sa v živote posunúť dopredu. Aj tak sledujeme, ako robí jedno zlé rozhodnutie za druhým a sama vyhľadáva nebezpečné situácie. Čo väčšinou nedáva zmysel – autorka, až na pár výnimiek, úplne vynechala motivácie hlavnej hrdinky k takým krokom. Chápeme, prečo sa snaží chrániť sestru, prečo sa bojí Salta, ale zostáva otvorené, prečo by všetko riskovala a šla proti svojim inštinktom, prečo sa nevyhýba nebezpečenstvu.
Priveľa vedľajších postáv bolo do deja zakomponovaných bez toho, aby mali zapamätateľné a odlíšiteľné vlastnosti. Splývali medzi sebou a pôsobili jednoúčelovo – skupinka priateľov hlavnej hrdinky sa objaví v jednej krátkej scéne, aby tým autorka načrtla život Charlie aj mimo hlavného príbehu. Čitateľ však nedostane žiadnu možnosť urobiť si na nich názor. Stretnutie s vysokoškolským profesorom slúži len na doplnenie informácií, ktoré sa nepodarilo získať Posey počas jej amatérskeho výskumu, iný dôvod stretnúť profesora nebol.
Holly Black šla po povrchu súvislostí, detaily sme sa dozvedali, len ak boli relevantné pre konkrétnu časť príbehu a hlavnú postavu. Autorka sa snažila predstavovať svet postupne, pôsobiť tajomne a temne, no v konečnom dôsledku, ani po dvoch prečítaniach si nie som istá, či som správne pochopila fungovanie mágie a miestnej hierarchie. Dokonca ani to, čoho vlastne sú či nie sú tiene schopné, hoci boli hlavným lákadlom. Jednotlivé kúsky sveta podala čitateľovi náhodne, bez toho, aby vytvorili na konci jednotný celok. V závere autorka vdýchla príbehu aspoň na chvíľku život, dej nabral spád a mal niekoľko príjemných zvratov. Spletité detektívne prvky zvládla Black ako-tak prepojiť do rozumného konca, ale na smolu čitateľa, ihneď ten koniec hodila do koša poslednou scénou, naznačujúcou pokračovanie ďalšou knihou.
Holly Black
_
Holly Black (1971) je americká spisovateľka a editorka. Narodila sa a vyrastala v starom chátrajúcom viktoriánskom dome vo West Long Branch v štáte New Jersey. V roku 1990 absolvovala Shore Regional High School. Bakalársky titul z angličtiny získala v r. 1994 na The College of New Jersey. Počas štúdia na Rutgersovej univerzite pracovala ako produkčná redaktorka lekárskych časopisov vrátane časopisu The Journal of Pain. Pôvodne chcela pracovať ako knihovníčka, no zlákala ju kariéra spisovateľky.
Cieľovou skupinou Blackovej tvorby sú detskí a dospievajúci (YA) čitatelia. V roku 2002 vydáva svoj prvý debutový román Tithe: A Modern Faerie Tale, na ktorý nadväzuje pokračovaniami Valiant (2005) a Ironside (2007). Trilógia nazývaná aj Modern Faerie Tales vzbudila pozitívne ohlasy a autorka za ňu získala niekoľko ocenení, vrátane Eisnerovej ceny, Lodestar Award, Nebula Award, Andre Norton Award for Young Adult Science Fiction and Fantasy a nomináciu na Mythopoeic Fantasy Award. Jej najslávnejším dielom dosiaľ ostáva detská fantasy séria The Spiderwick Chronicles, ktorú vytvorila spoločne so spisovateľom a ilustrátorom Tonym DiTerlizzim. Spoločne napísali v rozmedzí rokov 2003-2009 osem kníh série, pričom na jej motívy natočil v roku 2008 Mark Waters rovnomenný film.
Jej ďalšia tvorba sa nesie v duchu YA fantasy sérií, či už ide o trilógiu The Curse Workers, pentalógiu Magisterium, na ktorej spolupracovala spolu s Cassandrou Clare alebo sériu The Folk of the Air. Medzi jej samostatné romány patrí YA s upírskou tematikou The Coldest Girl in Coldtown (2013), detský horor Doll Bones (2013) a fantasy The Darkest Part of the Forest (2015). Zatiaľ poslednou vydanou knihou je Book of Night (2022), fantasy pre dospelých čitateľov
Holly Black je vydaná za svoju stredoškolskú lásku, ilustrátora a webového dizajnéra Thea Blacka, s ktorým žije v Amherste v štáte Massachusetts.
Ako som spomenula v úvode, Kniha noci má byť debutom Holly Black na poli fantasy pre dospelých, ale je otázne, nakoľko sa autorke podarilo vybočiť zo zavedených koľají. Napriek niekoľkým krvavejším scénam a nadávkam nepôsobí oveľa dospelejšie ako jej Férska sága. Vzťah medzi Charlie a Vincentom mal naozaj potenciál a špecifické háčiky či až morálne otázky, ktoré si museli medzi sebou vyriešiť, a mali by byť určené dospelému publiku. Ale podľa môjho názoru, autorke sa nepodarilo vykresliť ich dostatočne a tým pádom čitateľ necíti Charliinu potrebu spoznať Vincentovu minulosť a hĺbku ich vzťahu.
Vo výsledku ma veľmi zamrzelo ako málo očakávaní mi Kniha noci naplnila. Napätie medzi hlavným párom, ktoré autorka kvalitne vykreslila vo Férskej ságe, tu úplne chýbalo. Ak by bol Vincent len lepší priateľ, nič by sa v rámci tohto príbehu nezmenilo. Je neuveriteľné, že z celého tieňového sveta nám Black predostrela iba tie najnutnejšie aspekty. K tomu nepríjemným spôsobom prekvapí záverečný zvrat, ktorý zjavne len nabáda čitateľa ku kúpe druhej knihy.
Zrejme každý, kto aspoň trochu sleduje zahraničnú YA scénu, registruje, ako sa viacerí YA autori snažia postupne písať aj pre dospelých. Hoci veľmi nerada, ale nedalo mi, aby som podvedome Knihu noci neporovnávala s Deviatym spolkom od Leigh Bardugo, pri ktorej je situácia podobná. Autorka tiež píše prevažne YA a tento titul je temnou fantasy s traumatizovanou, nie-tak-úplne-slušnou hlavnou hrdinkou. Hoci ani Deviaty spolok nebol bez vlastných chýb a hodnotila som ho rovnako, celkovo som mala z neho lepší dojem a tešila sa na pokračovanie. A možno aj preto vnímam pri Knihe noci sklamanie. Fantastický potenciál, ktorý autorka predostrela sa vytratil do prázdna.

Hodnotenie: 45%

Holly Black – Kniha noci
Pôvodný názov: Book of Night