Vydajte sa spolu s deťmi za tajomstvami slnečnej sústavy (recenzia)

Kométy. Astronomické objekty charakteristické prachovým chvostom a eliptickými dráhami okolo Slnka. Ľudí zaujímali od nepamäti, ale vedeli ste, že to môže byť aj naopak? Aj kométy sú zvedavé a práve o dobrodružstvách jednej z nich rozpráva nová kniha – Tajomstvá ôsmich planét.
Arcey
Často sa stáva, že autori fantastiky sa v určitej etape života chcú priblížiť malým deťom, najmä tým vlastným. Nová kniha spisovateľa Dušana Fabiána je presne takýmto prípadom a na mapu detských spisovateľov pridáva ďalšie meno. Dušana poznáme ako autora románov Invocatio Elementalium (2006), Pestis Draconum (2008) a Živého mě nedostanou (2011). Vo svojej tvorbe väčšinou kombinuje reálie východného Slovenska s prvkami hororu a mestskej fantasy. Je autorom viacerých poviedok a divadelných hier.
Tajomstvá ôsmich planét obálka (Albatrosmedia, 2022)
Tajomstvá ôsmich planét obálka (Albatrosmedia, 2022) Disclaimer
Na okraji Slnečnej sústavy leží domov komét. Sú to studené a tmavé končiny a Slnko je odtiaľ vidieť iba ako maličkú bodku v diaľke. Každá z nich sa pravidelne vydáva navštíviť Slnko, aby sa zohriala. Počas cesty vesmírnou prázdnotou ale málokedy zažijú niečo zábavné, a tak sa väčšinou nudia. Ani hlavná hrdinka knihy – malá kométa – nikoho nestretla a zdôverí sa tým Slnku. Preto sa Slnko rozhodne jej návrat domov spestriť, dopraje jej zážitky so všetkými planétami sústavy.
Kométka Beátka si musí dať veľký pozor, pretože každá z planét, či už ide o Merkúr, Venušu, Mars alebo Neptún, sleduje vlastné záujmy. Aby mohla malá vlasatica pokračovať v ceste domov, musí prekonávať rôzne prekážky a problémy, pričom sa o planétach dozvedá množstvo zaujímavostí a spozná ich povahy.
Kniha obsahuje osem rozprávok, primerane dlhých na čítanie pred spaním. Každá z nich sa venuje jednej planéte našej sústavy. Rozprávky sú popretkávané scifi a fantasy prvkami, odkazmi na mytológiu, ale aj vedeckými faktami. Nemusíte sa však báť strohého výkladu, všetky informácie sú včlenené s dôrazom na dej a nenudia. Autor ich podal veľmi hravou formou, deti si ich ľahko zapamätajú. Pravda, ak o nich ešte nevedeli. Na druhej strane, aj dospelí môžu v knihe nájsť nové a menej známe fakty.
Príbehy sú svieže, vtipné, plné pútavých opisov vesmírnych telies a ich miest na oblohe. Stretávame sa tu s poštárom v podobe Merkúra, dobroprajnou Zemou, ktorá štrikuje a bojí sa o ľudí, hoci jej sem-tam ubližujú, s pyšnou Venušou, námorníkom Uránom a ďalšími. V príbehoch máme dočinenia aj s kráľom Jupiterom a archivárom Saturnom, či s večne bojovne naladeným Marsom. Hlavným ťahúňom sú v prvom rade dobrodružstvá zvedavej hrdinky a prekonávanie jednej prekážky za druhou. Určite poteší aj rozprávkový záver, aký musí správna rozprávková kniha mať.
Keďže ide o rozprávkovú knižku, výrazové prostriedky a štylistika je prispôsobená deťom. Fakty sú síce zakomponované pútavou formou, dospelý čitateľ sa však miestami pousmeje popod nos. Je ale potrebné chápať, že ide v prvom rade o detskú knižku a preto je možné nad nepresnosťami mávnuť rukou.
Tajomstvá ôsmich planét - Scéna - Tajomstvá ôsmich planét - ilustrácia 2
Tajomstvá ôsmich planét - Scéna - Tajomstvá ôsmich planét - ilustrácia 2 Disclaimer
Tajomstvá ôsmich planét - Scéna - Tajomstvá ôsmich planét - ilustrácia 3
Tajomstvá ôsmich planét - Scéna - Tajomstvá ôsmich planét - ilustrácia 3 Disclaimer
Tajomstvá ôsmich planét - Scéna - Tajomstvá ôsmich planét - ilustrácia 4
Tajomstvá ôsmich planét - Scéna - Tajomstvá ôsmich planét - ilustrácia 4 Disclaimer
Text je veľmi vyzretý a je očividné, že autor má už dačo za sebou. Skvelo ho dopĺňajú ilustrácie animátora Mateja Mazáka a prenášajú tak spisovateľovu fantáziu do grafickej podoby. Farebné obrázky sú hravé a na tvárach detí ľahko vyčaria úsmev. Sprevádzajú nás počas celej knižky. Ukazujú deťom ako si predstavuje svet planét a iných vesmírnych telies a výrazne prispieva k dobrému dojmu. Celkové stvárnenie knižky zaujme a v poličke medzi inými detskými knihami sa určite nestratí, práve naopak.
Záver: Ak ste sa niekedy zamýšľali, ako by ste ukázali svojim ratolestiam čaro fantasy alebo sci-fi príbehov, rozprávkové knižky blízke žánru sú skvelou voľbou. A to je aj prípad Tajomstiev ôsmich planét. Pre deti je táto kniha dostatočne zaujímavá, vtipná a poučná. Objavia v nej množstvo informácii, ktoré si za pomoci pútavého rozprávania ľahko zapamätajú. Začítajte sa spolu s nimi a keď nabudúce budete vidieť kométu, možno to bude práve tá z tejto knižky.

Dušan Fabián – Tajomstvá ôsmich planét
Žáner: pre deti a mládež
Vydavateľstvo: Albatros