Úžasný Mauric: rozprávka úplne naruby (recenzia)

Do našich kín sa dostala animovaná rozprávka Úžasný Mauric, ktorá vznikla na motívy príbehu z mysle kráľa humornej fantastiky, Terryho Pratchetta. Ako obstála v našej recenzii?
Maurica spoznávame hneď na začiatku príbehu ako kocúra, ktorý by bol určite dobrým priateľom Garfielda, ak by sa títo dvaja poznali. Rovnako je to kocúr lenivý, vypočítavý a svoje pohodlie dáva ako absolútnu prioritu pred kýmkoľvek a čímkoľvek. Aj napriek pohnutej dobe si žije relatívne dobre, pretože ťaží zo strachu prostého ľudu pred morom. Medzi jeho spojencov totižto patrí Keith, ktorý predstiera, že je uznávaný potkaniar, a partička inteligentných hovoriacich potkanov. Túto šarádu majú nacvičenú už dokonale. Potkany nabehnú do mestečka a rozšíria medzi ľuďmi strach z moru. Potom nastupuje Mauric, ktorý sprostredkuje výmenou za tučnú odmenu služby svojho priateľa Keitha, ktorý potkanov z mesta vyženie. Potom idú o mestečko ďalej a celý podvod znovu opakujú.
Úžasný Mauric Úžasný Mauric
Úžasný Mauric Disclaimer
Zároveň zisťujeme, že Mauric je aj klamár, pre ktorého city jeho blízkych neznamenajú veľa. Klame totižto potkanom, ktorí veria v existenciu akéhosi raja, ktorý si vysnívali po prečítaní obľúbenej detskej rozprávky. Veria, že kdesi existuje krajina, v ktorej sa potkany nemusia báť smrti, hovoria, nosia oblečenie a žijú spokojné, spoločenské životy. Potkany majú bláznivé mená, ktoré si dali podľa najrôznejších predmetov, ktoré našli na smetisku, a ich vodca Dangerous Beans je bezmála dalajlámovský guru, ktorý odmieta násilie a chce svojich bratov a sestry doviesť do večného blaha.
Jedného dňa však narazia Mauric, Keith a ich potkany na mestečko, ktoré je pre nich záhadou. Nežijú tu totižto žiadne iné potkany a zároveň v meste panuje hladomor. Keď sa naši hrdinovia zoznámia so starostovou dcérou Maliciou, konečne film dostáva tie pravé grády. Malicia je totižto expertka na príbehy, keďže ich má už načítané celé kopy! Práve preto presne vie, čo sa kde akiste nachádza, kedy príde v našom príbehu k zvratu, ale i kto má s kým skončiť, aby všetci žili šťastne až do smrti. Skupinka v zložení Mauric, Malicia, Keith a potkany čoskoro zisťuje, že čelia tajomnému zlu, pred ktorým má i nebojácny Mauric veľký rešpekt. Dokážu uspieť?
Úžasný Mauric - Plagát
Úžasný Mauric - Plagát / Zdroj Disclaimer
Úžasný Mauric je naozaj zaujímavo urobená animovaná rozprávka. Už na začiatku príbehu nám je vysvetlené, že bude rozprávaný inak, než sme doposiaľ zvyknutí. Našou rozprávačkou je Malicia, ktorá nám rozpovie čo-to o Mauricovi, len preto, aby nás konfrontovala s kopou klišé, z ktorých si rozprávka vtipne vystrelí. Napokon samotná Malicia vstupuje ako nová hrdinka aj do príbehu samotného a len sucho oznámi niečo v zmysle "mysleli ste si, že rozprávač nemôže byť súčasne aj jednou z postáv príbehu?" Osobne som jasal, Mauric bol spracovaný po tejto stránke bravúrne. Zároveň čo-to malé detičky naučí aj z literatúry, keďže Malicia postupne vysvetlí aj pojmy ako zápletka, zvrat, formu rozprávania a pod.
Medzi mínusy príbehu patrí istá menšia strata tempa cca v dvoch tretinách príbehu, kedy sa začnú riešiť rôzne bočné zápletky, ktoré majú za účel jedine oddialiť veľké finále. To je spracované pomerne pekne, i keď finálny záporák je po odhalení jeho identity trošku sklamaním a minimálne mne neboli úplne jasné jeho úmysly. Napriek tomu sa nejedná o mínusy, ktoré by akokoľvek zásadnejšie rušili inak výborný zážitok z videného.
Úžasný Mauric Úžasný Mauric
Úžasný Mauric Disclaimer
Vyzdvihnúť by som chcel aj dabing. V tom slovenskom, ktorý je veľmi kvalitný, kraľuje najmä Peter Marcin ako lenivý Mauric (ten daboval v slovenčine aj Garfielda, poznámka Papea). V anglickom origináli je ale cast o čosi viac bombastický. Maurica dabuje Hugh Laurie (Doktor House), Maliciu zas Emilia Clarke (Daenerys Targaryen), hlavného záporáka si strihol David Thewlis (Remus Lupin) a ako Dangerous Beans, vodca potkanov, sa nám zas predstavil David Tennant (desiaty Doctor Who). Naozaj podarená skupinka!
Ak vybehnete na túto zaujímavú a zábavnú rozprávku, neurobíte chybu. Mauric pobaví aj dospelých, ale i malé detičky, ponúka pekný vizuál, dobré vtipy a príjemný príbeh. Rozhodne tento animák stojí za vašu pozornosť!
THE AMAZING MAURICE - Official Trailer Disclaimer

Úžasný Mauric
Žáner: rozprávka, fantasy