Koniec šichty (Recenzia Paper Girls – Kniha Třetí)

Roznášať noviny alebo ukončiť medzičasovú vojnu dá určite zabrať. Každá fuška sa však skôr či neskôr skončí a ako dopadlo finále komiksovej sci-fi série Paper Girls vám prezradí recenzia.
Zmeniť históriu alebo nahliadnuť, aké prekvapenia má pre nás prichystaná budúcnosť, ľudí vždy lákalo. O tom svedčí aj množstvo kníh, filmov, seriálov alebo komiksov zaoberajúcich sa problematikou cestovania v čase. Svoje o tom vie aj Brain K. Vaughan, ktorý nám svoj pohľad na vec poskytol v (cenami ovenčenej) komiksovej sérii Paper Girls, ktorej poslednú tretiu knihu práve držím v rukách. Tú, rovnako ako predchádzajúce časti, vydalo české vydavateľstvo Crew v štandardnej brožovanej verzii.
Paper Girls: Kniha Třetí - Obálka - Hlavná obálka prvého českého vydania Hlavná obálka prvého českého vydania
Paper Girls: Kniha Třetí - Obálka - Hlavná obálka prvého českého vydania Disclaimer
Brain K. Vaughan nie je pre tuzemských čitateľov neznámym pojmom. V češtine mu vyšla napríklad séria Y: Poslední z Mužů, na námet ktorej vznikol aj televízny seriál alebo space opera Sága. Tie vyšli pôvodne pre Image Comics a Vertigo Comics, ale Vaughan pracoval napríklad aj pre Marvel Comics, kde písal série ako Wolverine, X-Men alebo Doctor Strange. Pre DC Comics prispel svojimi príbehmi pre série Batman, Wonder Woman či Young Justice. Pracoval aj na mysterióznych seriáloch ako Lost alebo Under the Dome.
Paper Girls: Kniha Třetí - Scéna - Daj mi pusu Daj mi pusu
Paper Girls: Kniha Třetí - Scéna - Daj mi pusu Disclaimer
Príbeh nás vtiahne do pekne rozbehnutého deja, v ktorom sa spolu s hlavnými hrdinkami, partiou stredoškoláčok a roznášačiek novín, ocitáme v ďalekej budúcnosti. V nej sa síce „primitívne“ choroby ako rakovina liečia obyčajnou injekciou, ale žiadnu utópiu nečakajte. Budúcnosť je jeden veľký policajný svet plný zákazov, obmedzení a kontroly každého nášho kroku. Mimochodom, produkty Apple sú jeho stálou a omnoho podstatnejšou súčasťou než by sme mohli čakať. Vaughan nás ale v budúcnosti dlho nezdrží a príbeh sa rozbehne mnohými smermi, skôr než sa všetky otázky zodpovedajú a všetky príbehové linky uspokojivo zakončia. Našťastie Vaughan celý príbeh vedie skúsenou scenáristickou rukou a nás, čitateľov, pekne vedie k dopredu premyslenému záveru. A cestou k nemu rozoberá veľké otázky dospievania, sexuality, neistoty a samotnej smrteľnosti. Záver ako taký je skutočne trpký a aj keď ho môžeme považovať za vcelku pozitívny, rozhodne to nie je žiadny happyend. To by mi ale nevadilo, len ma mrzí, že finále pôsobí dosť antiklimaxovo. Čakal som naozaj veľké rodeo a to sa nekoná. Nevravím že je to vyslovene zlé, ale celý ten neutíchajúci hon, ktorý dievčatá počas príbehu zažívali, tak nejako vyšumel do prázdna. Áno, Vaughan myšlienku odovzdal a necháva čitateľom veľa na premýšľanie, ale to finále mohlo byť oveľa väčšie.
Paper Girls: Kniha Třetí - Scéna - Sound of enemy Sound of enemy
Paper Girls: Kniha Třetí - Scéna - Sound of enemy Disclaimer
O výtvarnú stránku komiksu sa postaral znovu americký ilustrátor Cliff Chiang, ktorý pracuje hlavne na komiksoch pre DC Comics. Osobne som jeho kresbu prvýkrát zaregistroval v sérii Wonder Woman písanej Brianom Azzarellom, ktorú nám v češtine prinieslo vydavateľstvo BBArt. Stále si zachováva svoj nezameniteľný „rukopis“, ktorý sa pre tento komiks výborne hodí. Hlavne v kombinácii s farbami, ktoré sú dosť minimalistické a aj práca s tieňmi je veľmi skromná. Kresba tak dostáva zaujímavý neónový nádych, ktorý sa dokonale hodí k atmosfére 80tych rokov, prípadne dystopickej budúcnosti, v ktorej sa značná časť príbehu odohráva.
Paper Girls: Kniha Třetí - Scéna - Kick The balls Kick The balls
Paper Girls: Kniha Třetí - Scéna - Kick The balls Disclaimer
Záver: Paper Girls – Kniha Třetí je dôstojné zakončenie výbornej a šialenej sci-fi jazdy naprieč mnohými časovými pásmami. Vaughan odpovedal na všetky otvorené otázky a aj keď koniec by som uvítal trochu veľkolepejší, komiks som zatváral s pocitom spokojnosti. Kto má rád kvalitné a nie vždy radostné sci-fi príbehy, tak ten si pri čítaní Paper Girls príde na svoje.

Hodnotenie: 85%

Paper Girl – Kniha Třetí
Pôvodný názov: Paper Girls – Book Three