Štýlový pirátsky muzikál (recenzia One Piece Film: Red)

One Piece Film: Red prináša na veľké plátna opäť legendárneho Monkeyho D. Luffyho a jeho posádku, nemusí však sadnúť každému divákovi najmä pre veľké množstvo hudobných čísel.
Jedna z najpopulárnejších a najikonickejších manga/anime frančíz všetkých čias, One Piece z mysle mangaku Eiičiróa Odu, má na svojom konte už vyše 1000 kapitol a rovnaký počet dielov anime. Práve túto úctyhodnú hranicu si mohli fanúšikovia pripomenúť a osláviť v kinách pri sledovaní už pätnásteho One Piece filmu, tentokrát s podtitulom Red. Hoci je tento film naozaj zábavný, nečakajte typické zápletky, známe z One Piece. Jedná sa totižto o muzikál.
Aby sme sa zorientovali na časovej línii – príbeh One Piece sa delí na rozsiahle ságy a jednotlivé ságy sa ďalej delia na arcy, čo je termín, ktorý z anime a mangy dobre poznáme. Dobrodružstvá Luffyho a jeho Straw Hat Pirates sa v anime sérii momentálne nachádzajú v jedenástej (a poslednej) ságe, ktorá začala Egghead Arcom. Časovo teda môžeme zaradiť Film Red tesne pred tento arc, teda tesne pred začiatok úplného finále manga legendy.
One Piece Film Red One Piece Film Red
One Piece Film Red Disclaimer
Hoci vám tento film môže čo-to málo vyspoilovať (osobne si pamätám približne dva momenty, pri ktorých som v kinosále nadvihol obočie, pretože som dané informácie ešte nepoznal z mangy), nemusíte sa báť pokazenia zážitku. Tento film sa dá označiť ako filler, teda nemá nijaký vplyv na dejovú líniu anime.
Hneď na začiatku spoznávame spevácku superstar Utu. Uta je milovaná fanúšikmi po celom svete a rozhodla sa zorganizovať obrovský koncert na zničenom ostrove menom Elegia. Kráľovstvo Elegia bolo vždy čímsi ako hudobnou krajinou, v ktorej tí najtalentovanejší hudobníci a speváci odmalička študovali a zdokonaľovali sa vo svojom umení. Uta nebola iná. Vychoval ju bývalý kráľ Elegie menom Gordon, ktorý z nej vypiplal tú najlepšiu speváčku na celom svete.
Pre nás oveľa zaujímavejšia informácia však je, že Uta je najlepšou priateľkou z detstva nášho hlavného hrdinu – Monkeyho D. Luffyho, vodcu Straw Hat Pirates. Tí si v rámci oddychu medzi dobrodružstvami prichádzajú vychutnať Utin veľký koncert. Čoskoro však zisťujú, že mierumilovná oslava hudby a krásy sa zvrtne na boj o holé životy, pričom hrdinovia bojujú proti zlu, ktoré môže navždy pretvoriť svet, ako ho poznajú.
One Piece Film Red One Piece Film Red
One Piece Film Red Disclaimer
Zdroj všetkých konfliktov celého filmu sú rozdielne pohľady Uty a Luffyho, priateľov z detstva, na Veľkú éru pirátov. Tú započala poprava toho najväčšieho spomedzi nich, Gol D. Rogera, pôvodného majiteľa veľkého pokladu, rovnomenne nazývaného aj ako One Piece. Zatiaľ čo Luffy je pochopiteľne z tejto doby nadšený, túži sa stať novým kráľom pirátov a One Piece nájsť, Uta je voči pirátstvu oveľa chladnejšia a odvoláva sa na zlé skúsenosti z detstva. Chce ľuďom priniesť radosť prostredníctvom svojich piesní a umožniť im úplne zabudnúť na zlobu tohto sveta. Jej postoj voči pirátom je však zvláštny, pretože ako nám Luffy hovorí hneď na začiatku filmu, Uta je dcérou jeho veľkého vzoru, Shanksa, pričom bola dlhé roky aj členkou jeho posádky. Je jasné, že medzi otcom a dcérou sa prihodilo čosi zlé, čo rozdelilo ich cesty. Práve preto napokon Uta skončila v kráľovstve Elegia. Bude na Luffym a jeho posádke odhaliť dôvod roztržky medzi otcom a dcérou.
Aký je teda môj verdikt ohľadom tohto filmu? Zatiaľ čo klasické One Piece anime sa spolieha na typické základné piliere šónenov, teda systém schopností, množstvo postáv a súboje, ťahajúce sa cez niekoľko dielov, One Piece Film: Red pripomína skôr muzikál, než šónen. Hlas Ute, okolo ktorej sa celý príbeh točí, prepožičala j-popová hviezdička Ado, ktorá je interpretkou až ôsmich piesní, ktoré v plnej dĺžke odznejú v priebehu filmu. Tie sú sprevádzané výbornými efektmi, ale i tanečnými číslami, v ktorých vyniknú postupne všetci členovia Straw Hats.
One Piece Film Red - Plagát
One Piece Film Red - Plagát / Zdroj Disclaimer
Tí v tomto filme žiaria presne tak, ako sme na to zvyknutí podľa ich rokmi zažitých pováh. Sanji a Zoro sú drsní a neustále sa podpichujú, Usopp hláškuje ako divý, Chopper je roztomilý, Brook stále nedá Nami ani chvíľku pokoj a Nico Robin je klasicky jediná, ktorá používa rozum. Nastáva však problém, ktorý sa dá pri takomto veľkom množstve postáv očakávať – nie každý dostane rovnaký čas na to, aby vynikol. Najmä Robininho devil fruitu (superschopnosti), ktorý je mimoriadne efektný, bolo v príbehu až žalostne málo. Každopádne je úctyhodné, ako sa podarilo scenáristom natlačiť do dvoch hodín filmu také veľké množstvo postáv bez toho, aby bol ktokoľvek navyše. Položartom by sa dalo povedať, že sa jedná o Avengers: Endgame pre One Piece fanúšikov.
One Piece Film: Red si však neužijú len hardcore fanúšikovia frančízy. Jedná sa o azda najlepší film, aký doposiaľ magnum opus Eiičiróa Odu ponúkol. Jedným z najhlavnejších dôvodov je fakt, že tento film je rovnako určený aj úplným nováčikom, aj nadšencom. Nielen že je bez problémov prístupný aj fanúšikom, ktorí nemajú čas alebo chuť sa prehrýzť stovkami dielov anime alebo kapitol mangy, ale súčasne je aj skvelým ohliadnutím za všetkými dobrodružstvami, ktoré majú už Straw Hats za sebou.
Fakt, že sa tvorcom podarilo vytvoriť film aj pre nováčikov, aj pre veľkých fanúšikov, je pri sérii, ťahajúcej sa vyše dvadsať rokov naozaj úctyhodný. Pred finálnymi arcami One Piece je skvelé vidieť, že Oda ešte stále nevystrieľal všetky náboje a jeho legendárny šónen nestráca dych. Ak si môžem zľahka vypožičať termín zo série – súčasnosť je Veľká éra fanúšikov One Piece. A nám neostáva nič iné, než si to užívať. Koniec je totižto bližšie, než si dokáže ktokoľvek z nás pripustiť.

ONE PIECE FILM RED - trailer Disclaimer

One Piece Film: Red
Žáner: Anime film/šónen/muzikál