Kde sa dvaja bijú, vyhráva fanúšik (recenzia Liga Spravedlnosti: Válka s Darkseidem 1)

Každá sága si zaslúži svoje finále. A keď sa jedná o vyvrcholenie ságy najväčšieho superhrdinského tímu DC Comics, Ligy Spravodlivosti, je jasné, že pôjde o veľkolepú jazdu. Ako dopadla jej prvá časť vám prezradí recenzia.
Ak ste si to ešte z mojich recenzií nevšimli tak vedzte, že som obrovský DC Comics fanboy. Multivesmír tohto vydavateľstva a jeho hrdinovia sú môjmu srdcu absolútne najbližší a pýšim sa (možno až nezdravo) encyklopedickými znalosťami ich histórie. Každý takýto komiksový vesmír má svoje elitné zoskupenie hrdinov. V Marveli sú to Avengers a pri DC máme Ligu Spravodlivosti. Superman, Batman, Wonder Woman, Flash, Green Lantern a Cyborg. Je síce pravda, že zloženie sa zvykne premieňať, ale práve toto je tá najznámejšia zostava. Práve to je aj najpevnejšie jadro v new52 sérii, ktorú v češtine vydáva Bbart a práve knihou Válka s Darkseidom 1 vstupuje do jeho finále. Túto sériu Bbart vydáva už od roku 2013 a keďže predpokladám, že Válku s Darkseidom 2 majú prichystanú na budúci rok, znamená to, že túto sériu o ôsmich knihách im trvalo vydať presne jednu dekádu. To rozhodne nie je krátky čas, ale som veľmi rád, že tuzemskí čitatelia sa dočkajú kompletizácie tohto výborného runu.
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Obálka - Obálka prvého českého vydania Obálka prvého českého vydania
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Obálka - Obálka prvého českého vydania Disclaimer
Celú sériu mal pod palcom scenárista a kreatívny riaditeľ DC Comics Geoff Johns. Ten v showbiznise začínal ako asistent filmového režiséra Richarda Donnera, ktorý na strieborné plátno prvýkrát priviedol Supermana. Nemožno sa teda čudovať, že k superhrdinom DC Comics si mladý Johns pestoval vzťah už od začiatku svojej kariéry. Čo sa týka komiksov, tak pracoval na výborných sériách ako Teen Titans, JLA alebo aj u nás (z časti) vydaného Green Lantern, Doomsday Clock, Three Jokers, alebo nedávno recenzovaná Nejtemnější Noc. Je vidieť, že Geoff Johns je aj pre tuzemských vydavateľov pomerne stávkou na istotu a nemožno sa tomu čudovať. Je to veľmi talentovaný autor, píšuci ľahko stráviteľné a zábavné komiksy. Čo na tom, že sa častokrát jedná len o akčný „fastfood“? Práve ten mnohým tak veľmi chutí.
Hneď na úvod prezradím, že aj keď sa teda jedná o „fastfood“, mám Johnsov ,Justice League run veľmi rád a radím ho medzi najlepšie série, aké boli s týmto tímom kedy vydané. Ako bolo už spomínané, Válka s Darkseidem 1 je prvou časťou epického vyvrcholenia tejto ságy. A keď hovorím epické, tak tým myslím naozaj EPICKÉ. Johns tu úročí všetko, čo sa doposiaľ v sérii udialo. Súčasťou tímu sú, okrem menovaných hrdinov, aj „najmocnejší smrteľník“ Shazam, zdá sa, že napravený zlosyn Lex Luthor a Power Ring Jessica Cruz. Mimochodom, Jessica je za mňa jednou z najlepších nových postáv vytvorených v DC Comis za posledné desiatky rokov. Traumou zlomená žena, bojujúca s extrémne silnou sociálnou fóbiou, fyzicky spätá s parazitickým prsteňom z alternatívnej reality, ktorý sa živí jej strachom je geniálny nápad. Škoda, že po skončení tohto runu s jej postavou už žiadny autor nepracoval tak dobre, ako Johns. Ale o tom možno niekedy inokedy. Takže tím by sme mali predstavený, je čas na príbeh.
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Liga v akcii Liga v akcii
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Liga v akcii Disclaimer
Johns nadväzuje hlavne na udalosti posledných kníh. Po Lige Nespravedlnosti sa na verejnosti stále ukrýva niekoľko jedincov nakazených vírusom Amazo a aj keď je najakútnejšia hrozba pandémie zažehnaná, stále je potrebné pomôcť a vyliečiť zostávajúcich pacientov. Po udalostiach eventu Věčné Zlo sú uväznení aj členovia Crime Syndicate z alternatívnej Zeme 3. Johns sa nebojí dokonca naviazať aj na udalosti z prvej knihy série. Veď práve v nej na našu planétu zaútočil Darkseid prvýkrát. Kto by nevedel, Darkseid je vládcom pekelnej planéty Apokolips, ktorá si zotročuje svet za svetom a jeho hlavným cieľom je nájdenie a ovládnutie legendárnej rovnice Antiživota. Ak ste však predchádzajúce knihy série nečítali, nemajtre strach. Johns je skúsený autor, ktorý komiksu rozumie a Válku s Darkseidom píše tak, že si ju bez problémov užije aj úplne nový čitateľ. Ústrednou postavou príbehu je však Wonder Woman a jej vnútorné myšlienky nás sprevádzajú celým dejom. Je to aj z toho dôvodu, že hýbateľmi udalostí sú dávno stratené amazonky Grail, ktorá sa narodila v rovnaký deň ako Diana, a jej matka Myrina Black. Práve po nej pátrajú Darkseidove légie na Zemi. Dôvodom bude asi aj to, že Myrina mala kedysi s veľkým zlým vládcom Apokolipsu techtle-mechtle, ktorých výsledkom je práve spomínaná Grail. Tá si svoje „daddy issues“ rieši naozaj svojsky a všetko zmanipuluje tak, aby proti sebe poštvala Darkseida a Antimonitora. Veľkého požierača vesmírov, záporáka z prvého komiksového crossoveru histórie známeho pod menom Krize na nekonečnu Zemí. Všetky tieto krízy, reštarty a rebooty sú častokrát fanúšikmi preklínané. Vydavateľstvá nimi chcú „upratať stôl“ a umožniť novým čitateľom naskočiť do ich vesmíru, ale veľakrát nimi len spôsobia viac chaosu. Musím pochváliť, že Johns tu vynikajúco so všetkými udalosťami pracuje a vytvára tak vďaka nim z histórie DC jeden veľkolepý príbeh, ktorý, čuduj sa svet, dáva zmysel! Za to klobúk dole! Ďalšou vecou, ktorá Johnsovi slúži k cti je fakt, že udržiava vynikajúce tempo rozprávania príbehu a aj napriek tomu, že sa jedná o veľkolepý akčný blockbuster, v ktorom sa stále niečo deje a častokrát na rozdielnych miestach vesmírov. Všetko je zvládnuté prehľadne a čitateľ sa v udalostiach nestratí. Dokonca stíha predstavovať nové postavy a to bez potreby narušovania tempa rozprávania príbehu. Udalosti tak plynulo, krok za krokom smerujú k veľkolepým cliffhangerom na konci knihy. Áno, cliffhangerom – množné číslo. Je ich niekoľko, všetky sú dychberúce a vy budete chcieť okamžite dostať do rúk druhú knihu. Jediné čo by som Johnsovi vytkol je fakt, že očividne nemá rád Batmana. Prípadne rád píše Batmana ako, s prepáčením, hajzla. Neviem či to mám brať ako chybu, ale považoval som za potrebné to spomenúť.
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Ruky preč! Ruky preč!
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Ruky preč! Disclaimer
O výtvarnú stránku komiksu sa postaral Jason Fabok. Johns si jednoducho nemohol vybrať lepšieho ilustrátora. Fabok patrí medzi to najlepšie, čo súčasný komiksový mainstream ponúka. Pracoval na sériách ako Batman, Superman/Batman alebo aj v češtine nedávno vydaný Three Jokers. Na jeho prácu je radosť pozrieť. Dokonalá práca s detailmi, zachytenie mimických výrazov, plynulá a do detailu premyslená choreografia súbojov. To všetko má Fabok zvládnuté. Mohol by som tu dookola písať samé superlatívy, ale myslím, že už máte predstavu a navyše, jeden pohľad povie viac než tisíc slov. Jason Fabok bol pre grandiózne finále tak veľkej série akou je Justice League tou najlepšou voľbou. Bodka.
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Ty si povedal, že tvoj tato by zbil môjho? Ty si povedal, že tvoj tato by zbil môjho?
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Ty si povedal, že tvoj tato by zbil môjho? Disclaimer
O české vydanie sa postaralo vydavateľstvo Bbart a prinášajú nám ho v štandardnej superhrdinskej broži. To mi väčšinou nevadí, ale vzhľadom na to, že keď so sériou v roku 2013 začínali, v predaji boli dve vydania. Brožované vydanie a pevná väzba. Teda technicky boli tie vydania tri, ale o limitovaných deluxe edíciách pomlčím. Tie navždy ostávajú v priepasti zabudnutia. Bolo by však fajn, keby fanúšikovia, ktorí v začiatkoch série investovali do pevných väzieb, mali možnosť dozbierať sériu kompletne v rovnakom formáte. Byť na ich mieste, tak moja obsedantno-kompulzívna porucha mi privodí manickú príhodu. Odhliadnuc od tohto faktu je vydanie spracované naozaj výborne a brož je kvalitná. Okrem príbehu vydanie obsahuje štandardne skice postáv a alternatívne obálky. O preklad sa postaral Ľudovít Plata a moje sliedivé oko nenašlo jedinú chybu. Výborná práca.
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Také nohavice nie sú vhodné do chladného počasia Také nohavice nie sú vhodné do chladného počasia
Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1 - Scéna - Také nohavice nie sú vhodné do chladného počasia Disclaimer
Záver: Liga Spravedlnosti – Válka s Darkseidem 1 je prvou časťou skutočne epického finále tejto série. A epické je tu naozaj všetko. Príbeh, protivníci, hrozby, hrdinovia, kresba a bombastická akcia. A keď sa povie bombastická akcia, tak tú nemá zvládnutú nikto lepšie, než DC Comics. A v samotnom DC Comics ju nezvláda lepšie nikto než Geoff Johns. Je cítiť ako miluje tento svet a ako si písanie celej série užíval a od jej prvého čísla si išiel za jasnou víziou. V jej naplnení mu skvelo pomáha Jason Fabok. Jeho kresba je špičkou komiksového remesla a bez nej by tento komiks nebol tým čím je. Kto má chuť na skutočne bombastický superhrdinský akčný nárez, nebude sklamaný. Takto má totiž vyzerať našľapaný, akčný, veľkolepý komiks. S dôrazom na slovo veľkolepý.

Hodnotenie: 95%

Liga spravedlnosti 7: Válka s Darkseidem 1
Pôvodný názov: Justice League 7: Darkseid War 1