Bez odpočinku a bez pokoja (recenzia Nejtemnější Noc)

„Cez najjasnejší deň, v najtemnejšiu noc, žiadne zlo neunikne môjmu zraku. Nech tí čo vzývajú zlú moc, sa majú na pozore pred silou svetla Green Lanternov!“ tak znie prísaha zboru Green Lanternov. Ako to však dopadlo, keď Najtemnejšia Noc skutočne nastala, sa dozviete v recenzii.
Keď v Crew ohlásili vydanie eventu Nejtemnější Noc, moje srdce zaplesalo radosťou a povedal som si, že konečne! Jedná sa o naozaj veľkolepú udalosť, navyše z obdobia, kedy bola takmer každá séria, ktorú v tom čase DC Comics vydávali, super. Je ale na niečo takéto konečne pripravený aj náš trh? V našich zemepisných šírkach sa najlepšie predáva Batman a preto aj vydavateľstvá pristupujú k ostatných hrdinom DC Comics so značnou opatrnosťou. Aj keď čitatelia často volajú po vydaní legendárnych DC príbehov, veľakrát ostávajú sklamaní, keďže vydavateľstvá neradi riskujú. Ale čo je vhodnejšie na vydanie klasických eventov viac, než séria s názvom Legendy DC? Crew teda konečne zariskovali a mnoho komiksákov, vrátane mňa, nesmierne potešili.
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Obálka - Hlavná obálka prvého českého vydania Hlavná obálka prvého českého vydania
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Obálka - Hlavná obálka prvého českého vydania Disclaimer
O scenár komiksu Nejtemnější Noc (Legendy DC) sa postaral talentovaný Geoff Johns. Toto meno nie je tuzemským čitateľom neznáme, takže to možno až taký risk nebol. V češtine mu boli vydané komiksy ako Batman Země Jedna, séria Liga Spravedlnosti, Hodiny posledního soudu alebo Batman: Tři Jokeři. Dokonca prebehol aj pokus vydať v češtine jeho Green Lantern run, ktorého súčasťou je práve aj Nejtemnější Noc. Žiaľ, predaje neboli uspokojivé a po troch knihách bola séria u nás ukončená. Mimochodom, Johns v showbiznise začínal ako asistent Richarda Donnera, Hollywoodskeho režiséra, ktorý svetu priniesol prvé dva celovečerné Superman filmy. Johns je v súčasnosti kreatívnym šéfom DC Comics a dohliada aj na televíznu tvorbu DC.
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Hal a Barry Hal a Barry
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Hal a Barry Disclaimer
Ako som spomínal Nejtemnější Noc je súčasťou jeho Green Lantern runu, ale event sa dotýka celého vesmíru DC. Hlavnými postavami sú v prvom rade najznámejší Green Lantern Hal Jordan a Flash Barry Allen. Práve Barry bol počas udalosti Final Crisis po dlhých desaťročiach vzkriesený späť k životu. Final Crisis sa v češtine, žiaľ, pravdepodobne nikdy nedočkáme, čo ale vzhľadom k náročnosti a komplexnosti príbehu nemám vydavateľom za zlé. Pre užitie si Nejtemnější Noci ale nie je potrebné mať FC prečítanú. Stačí vedieť to, že Flash sa vrátil medzi živých. Príbeh mierne nadväzuje aj na udalosti komiksu Krize Identity, ktorý nedávno tiež vyšiel v češtine v rámci edície Legendy DC. K úplnému užitiu si Nejtemnější Noci ho síce nevyhnutne nepotrebujete, ale vrelo Vám odporúčam prečítať si ho. Už len kvôli tomu, že je to super čítanie.
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Mňamka Mňamka
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Mňamka Disclaimer
Smrť a vzkriesenie sú vlastne ústrednou témou celého príbehu, keďže ani jedno z nich nie je hrdinom DC cudzie. Celkovo v superhrdinských komiksoch postavy umierajú často a tento stav im málokedy vydrží. S celým týmto neprirodzeným kolobehom má ale svoje plány starý protivník Green Lanterna menom Black Hand, ktorý do vesmíru vypustí čierne prstene, ktoré privádzajú späť k životu mŕtvych hrdinov a zlosynov. Ibaže vo forme neľútostných nemŕtvych, ktorí sa živia emóciami žijúcich. Black Hand dokonca na svoju temnú výpravu zlákal jedného zo strážcov vesmíru, ktorí šéfujú zborom Green Lanternov. A vyzerá to, že všetko toto šialenstvo sa deje v mene niečoho väčšieho, temnejšieho a desivejšieho, než je Black Hand. Johns rozbieha epický kolotoč, ktorý, ako som spomínal, zasahuje celý vesmír DC Comics a v príbehu sa premelie obrovské množstvo jeho postáv. Tie v priebehu konverzácií často odkazujú na udalosti, ktoré čitatelia nemusia poznať. Johns našťastie drží dialógy na uzde dostatočne na to, aby neznalý čitateľ nemal pocit, že mu utieklo niečo podstatné. Ale ten kto vie o čom sa hovorí, dostane malé zadosťučinenie za to, že má načítané. Je veľmi ťažké pracovať s takým množstvom postáv a zároveň zachovať príbeh a udalosti prehľadné. Klobúk dole. Na druhú stranu, je tu pár momentov kde pocítime, že Nejtemnější Noc je naozaj veľký event a niektoré udalosti sa udiali v tie-inoch mimo hlavnú minisériu, ktorú dostávame v tomto súbornom vydaní. Preto čitateľ môže mať pocit, že mu pár maličkostí uniká. Napríklad to, ako sa tam objavila tá či tá postava, alebo odkiaľ sme prišli na to, že schopnosť tej a tej postavy má takýto efekt? Jedná sa však o minimum prípadov a keby ich chceme spočítať, nevyužijeme na to ani všetky prsty jednej ruky. Čo ale musím pochváliť je to, ako Johns buduje atmosféru bezútešnosti a naliehavosti a do toho je cítiť, že autor presne vedel, ako príbeh ukončiť a zároveň si ním otvára dvere k ďalšej udalosti. Ňou je vynikajúci event Brightest Day (Najjasnejší Deň) a som veľmi zvedavý, či nám ho Crew prinesie. Všetko záleží od predajov.
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Panteón Panteón
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Panteón Disclaimer
O výtvarnú stránku sa postaral brazílsky ilustrátor Ivan Reis a jedná sa o skutočne ťažký kaliber. Komiksy kreslí už viac než 20 rokov a pracoval na sériách ako Avengers, Captain Marvel alebo Defenders pre Marvel. A pre DC kreslil takmer všetko, čo Vám napadne. Či už sa jedná o Justice League, Aquamana, Green Lantern, Infinity Crisis alebo môj najobľúbenejší komiks všetkých čias, The Multiversity. Jeho štýl môžeme bez preháňania označiť ako najvyššiu kvalitu superhrdinského mainstreamu. Prvotriedne nakreslená akcia a bezchybne zvládnuté emócie, ktoré sú v tomto príbehu obzvlášť dôležité, sú pre neho samozrejmosťou. Jeho štýl je cítiť vplyvom legendárneho Neala Adamsa, ale Reis mu dodáva svoj vlastný punc a tým ho posúva do 21. storočia. Ak to z mojich predchádzajúcich slov nie je dostatočne jasné, tak som z Reisovej práce úplne unesený.
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Rybička a vidlička Rybička a vidlička
Nejtemnější Noc (Legendy DC) - Scéna - Rybička a vidlička Disclaimer
O české vydanie sa postaralo vydavateľstvo Crew a ako som spomínal, komiks vydalo v rámci edície Legendy DC. Ako to pri tejto edícii býva zvykom, dostávame do rúk pevnú väzbu s prebalom, pod ktorým sa nachádzajú pekné dosky. Tie majú rozdielny dizajn než prebal, čo je síce maličkosť, ale mňa to vždy poteší. Vnútro komiksu skrýva hlavný príbeh a ako bonusy alternatívne obálky a skice postáv. Okrem toho obsahujue aj tzv. Directors Cut číslo, čo znamená, že dostávame dopodrobna rozpísané konkrétne scény aj s poznámkami autorov. Dokonca dostávame aj scenáre k nepoužitým scénam. Takéto bonusy ja teda môžem a robí to česť menu edície. Keby nás Crew chcelo ešte úplne rozmaznať, bolo by super, keby sa komiksy z edície Legendy dočkajú aj nadrozmerného formátu, aký Deluxe vydania vo svete dostávajú. Tieto komiksy si to vyslovene žiadajú a zaslúžia. Inak mám pocit, že aj viazanie je mierne kvalitnejšie než to, čo Crew v pevných väzbách servírovali v poslednej dobe. Za zlepšenie palec hore. Aby som len nechválil, tak trochu ma sklamal fakt, že vo vydaní chýbajú denníky Black Handa, ktoré by mali byť na konci väčšiny kapitol. Úžasne dopĺňajú príbeh a hlavne, vytvárajú z Black Handa postavu s väčšou hĺbkou a nám odhaľujú jeho skutočnú motiváciu. Nechápem, prečo vo vydaní nie sú a je to škoda. O preklad sa postaral Jan Kukrál, ktorý nedávno prekladal aj komiks Batman, který se směje. K jeho práci na tomto komikse poviem len toľko, že som nenašiel jedinú vec, ktorú by som mohol vytknúť. Za mňa bezchybná práca.

Záver: Nejtemnější Noc (Legendy DC) je epickou udalosťou, aké na našom trhu nedostávame často. Nechýba jej akcia, napätie emócie a ani nečakané zvraty. Geoff Johns precízne pracuje s obrovským množstvom postáv a zachováva v príbehu poriadok. To výborne dopĺňa špičková kresba Ivana Reisa a vďaka týmto faktorom tuzemský komiksáci konečne dostávajú do rúk skutočný, veľký DC event. Komiks od dokonalosti delí len fakt, že v pár momentoch môžu chýbať znalosti udalostí doplňujúcich tie-in sérií a nevysvetliteľná absencia denníkov záporáka Black Handa. Inak je české vydanie prvotriednou prácou, kde aj nálož bonusov je na naše pomery nevídaná. Pre milovníkov DC Comics je Nejtemnější Noc povinnosť a vrelo ju odporúčam každému, kto miluje superhrdinský komiks, ktorý sa nebojí byť temnejší. Navyše, tuzemskí čitatelia majú ojedinelú možnosť lepšie spoznať postavy Green Lanterna a Flasha v ich najlepšej forme. Nejtemnější Noc je super, môžete mi veriť.

Nejtemnější Noc (Legendy DC)
Pôvodný názov: Blackest Night
Scenár: Geoff Johns