Keď v tulci neostane žiadny šíp (recenzia Green Arrow: Konec Cesty)

Všetko má svoj začiatok aj koniec a to platí aj pre smaragdového lukostrelca. Ako sa podarila labutia pieseň Olivera Queen z DC Rebirthu vám prezradí recenzia.
Oliver Queen. Na jednej strane bojovník za sociálnu rovnoprávnosť a na druhej strane zbohatlícky dedič technologického impéria. Prerod z rozmaznaného spratka na hrdinu formoval čas strávený na ostrove, kde Oliver pred rokmi stroskotal a bojoval o holý život. Nasledujúce roky strávil dokazovaním svetu, že je hrdinom hodným stáť po boku velikánov z Justice League. On aj čitatelia však dobre vedia, že nikdy úplne nezapadol. Môže za to jeho vysoké ego a nikdy nekončiace moralizovanie o sociálnych témach? Pravdepodobne áno, u mňa teda určite. Medzi ostatnými fanúšikmi sa však jeho popularita dočkala značného nárastu od momentu, kedy stanica CW začala vysielať jeho seriálové dobrodružstvá, ktoré určite poznáte pod názvom Arrow. Aj to určite prispelo k faktu, že vydavateľstvo Bbart práve vydalo už ôsmu knihu, ktorá uzatvára jeho Rebirthovskú sériu.
Green Arrow: Konec Cesty - Obálka - Hlavná obálka prvého českého vydania Hlavná obálka prvého českého vydania
Green Arrow: Konec Cesty - Obálka - Hlavná obálka prvého českého vydania Disclaimer
Komiks obsahuje 4 príbehy, čo je podľa mňa dosť veľa na jednu knihu a o scenáre k nim sa podelili traja ľudia. O prvý a posledné dva príbehy sa postaralo kreatívne duo Jackson Lanzing a Collin Kelly. Prvý menovaný má za sebou prácu na komiksoch ako Batman & Robin Eternal, Gotham City Garage alebo Joyride. Colin Kelly svoju stopu zas zanechal na sériách ako Grayson, Captain America alebo Nightwing. Sily sa rozhodli spojiť pri písaní dobrodružstiev Green Arrowa.
Prvý príbeh prichádza s veľmi zaujímavým nápadom. Arrow sa vyberie priniesť humanitárnu pomoc do vojnou zdecimovanej krajiny menom Rapastán. Krajina bola zdevastovaná Deathstrokeovým útokom a následne ponechaná vlastnému osudu. Na Oliverovo prekvapenie však zvrhnutie diktatúry spoločenské pomery v krajine vôbec nezmenilo. Len jeden tyran nahradil druhého. Príbeh rozoberá hlboké témy následkov vojnových konfliktov, detských vojakov a ceny za slobodu. Je však veľkou škodou, že Lanzing s Kellym len kĺžu po povrchu a to nestačí. Tak isto by si príbeh zaslúžil podstatne väčší priestor než sú dve kapitoly, ktoré dostáva. Rovnako musím vytknúť fakt, že v úvode je zabitý priateľ a táto tragédia je odbitá dvoma vetami a v priebehu celého komiksu už viac nie je spomenutá. Celkovo príbeh z Rapastánu pôsobí ako premrhaná príležitosť a odfláknutá práca. Škoda, mohli sme dostať zaujímavé čítanie.
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Namieriť a vystreliť Namieriť a vystreliť
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Namieriť a vystreliť Disclaimer
Ďalší príbeh od Lenzinga a Kellyho opisuje spoluprácu Olivera a jeho lepšej polovičky Black Cannary proti zločincovi menom Gróf Vertigo. Ako meno napovedá, jeho schopnosti súvisia s tým, že dokáže protivníkom privodiť závrat. V tomto komikse však vytunil svoje schopnosti na absolútne maximum a súboj v uliciach Seatllu pripomína scény z legendárneho filmu Christophera Nolana Inception. Chválim výber protivníka, pretože Vertigo, čo sa týka u nás vydávaných komiksov, je rozhodne neopozeraná postava a jeho schopnosti sú vcelku zaujímavé. To isté platí aj pre jeho motiváciu, ktorá súvisí so smrťou Oliverovho sidekicka Roya Harpera. Tá bola súčasťou udalostí komiksu Heroes in crisis, ktorý u nás nevyšiel a pravdepodobne ani nevyjde. Nemusíte však smútiť, pretože sa jedná o jeden z najhorších komiksov posledného desaťročia. Posledný príbeh je aj poslednou kapitolou knihy a vlastne aj úplným záverom série. A jedná sa za mňa o vrchol tohto komiksu. Je to veľmi priamočiara a akčná záležitosť, v ktorej sledujeme, ako po Green Arrowovi idú vládne a armádne zložky, ktorým sa snaží uniknúť. Čím je ale táto akčná jazda výnimočná je práve dynamika medzi Cannary a Oliverom. Prakticky stoja na opačných stranách barikády ale stále preberajú svoj vzťah a čo sa mi páči najviac je, že Cannary Arrowovi nadstavuje zrkadlo a ukazuje mu veci aké naozaj sú. Či už sa jedná o jeho ideály alebo pochybné chovanie. To je to, čo pre nás dokáže urobiť jedine ten, kto nás skutočne miluje. To je asi dôvod, prečo je záverečná kapitola tak dobrá a pôsobí uveriteľným dojmom.
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Réžia: Christopher Nolan Réžia: Christopher Nolan
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Réžia: Christopher Nolan Disclaimer
O krátku vsuvku uprostred komiksu sa postarala Mairghread Scottová. Jedná sa o pomerne mladú scenáristku, ktorá napríklad písala sériu Transformers. Green Arrowa zaviedla do väzenia Iron Heighst, kde má na starosti prevoz superzločinca Parazita k súdnemu procesu. Dôvod prečo bol na túto úlohu oslovený práve Oliver je jednoduchý. Parazitové schopnosti sú totiž také, že absorbuje schopností superľudí vo svojom okolí a na určitú dobu si ich dokáže osvojiť. Preto je obyčajný smrteľník Green Arrow tou najlepšou voľbou. Scottová sa v príbehu snaží nazrieť aj pod pokrievku nespravodlivosti súdneho a väzenského systému a ukázať čitateľom, že aj zločinci sú len ľudia. Určite robí lepšiu prácu než Lanzing s Kellym v príbehu z Rapastánu, pretože sú tu momenty, ktoré ma chytili za srdce, ale aj tak sa jedná o veľmi zabudnuteľný príbeh a som si istý, že za pár týždňov si už naň nespomeniem.
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Žiadne steroidy, prisahám Žiadne steroidy, prisahám
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Žiadne steroidy, prisahám Disclaimer
O kresbu sa postarali traja páni a to menovite Marcio Takara (Rapastán), Mathew Clark (Parazit) a Javier Fernandez. Každý z týchto pánov má svoj osobitý štýl, čo veľmi oceňujem. Tak isto predvádzajú výbornú prácu. Takara skvelo zachytáva atmosféru povojnového Rapustánu a tiež detských vojakov. Clark prehľadne zvláda akciu a jeho Parazit vyzerá tiež parádne. Je pravda, že v predchádzajúcej knihe som k Fernadezovej kresbe mal výhrady, ale tu som mu konečne prišiel na chuť. Jeho štýl je dosť minimalistický a jeho práca s tieňmi a svetlom ma skutočne baví. Navyše sa nebojí používať moje obľúbene tzv. Ben Day Dots, čo sú bodky, ktoré vznikali pri tlačení starých komiksov ihličkovými tlačiarňami. Fernandezov štýl najlepšie vyniká v poslednej kapitole, ktorá sa celá odohráva v noci v temnom lese. Pri jej čítaní som si uvedomil, že by som si rád prečítal nejaký dobrý horor s jeho kresbou.
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Utekaj, Oliver! Utekaj, Oliver!
Green Arrow: Konec Cesty - Scéna - Utekaj, Oliver! Disclaimer
O české vydanie sa postaralo vydavateľstvo Bbart a do rúk dostávame, ako býva pri DC Rebirth sériách zvykom, štandardné brožované vydanie. Ako opakujem pri každej recenzii týchto sérií, týmto brožiam nič nechýba a v Bbart sa nemajú za čo hanbiť. Bonusový materiál obsahuje galériu alternatívnych obálok. O preklad sa postarala Hana Vrábelová a musím priznať, že moja hnidopichská povaha našla jednu chybu. Jedná sa o naozaj malú chybičku, ale ja som na preklady pes a moja recenzentská česť mi nedovolí nespomenúť ju. V úplnom závere knihy si pani Vrábelová neustrážila dialóg a v bubline, ktorá patrí Black Cannary, jednu vetu preložila v mužskom rode. Inak je našťastie preklad bezchybný.

Záver: Green Arrow: Konec cesty je rozlúčenie sa so sólo sériou Olivera Queena. Celá séria bola, väčšinou, priemerným komiksom a to si uvedomujú aj v DC Comics, keďže od tohto čísla sa nového sóla Arrow do dnešného dňa nedočkal. Jeho rozlúčková kniha nič na veci nemení a jedná sa rovnako o veľmi priemerné čítanie, ktorému pomáha hlavne výtvarná stránka. Polovica zo štyroch príbehov, ktoré komiks obsahuje, sú vyslovene premrhaným potenciálom a zabudnuteľnou zábavkou. Druhá polovica knihy našťastie ponúka zaujímavého záporáka a osviežujúci vizuál. Navyše, posledná kapitola je vyslovene super, len škoda, že taký nebol celý komiks. Verím však, že fanúšikovia smaragdového lukostrelca budú spokojní.

Hodnotenie: 60%

Green Arrow: Konec cesty
Pôvodný názov: Green Arrow vol 8.: The end of the road