Orphan: First Kill (2022) – Zbytočný prequel? (recenzia)

Horor ORPHAN prichádza s prequel príbehom. Pôjde o nepotrebný film?
Lukáš Polák
Orphan z roku 2009 bol podarený horor so slušnou dávkou napätia a atmosféry a hlavne s prekvapivým zvratom, ktorý osviežil hororové vody. Režisér Jaume Collet-Serra sa však na horor vykašlal a vrhol sa do mainstream-u. Naposledy natočil JUNGLE CRUISE a čoskoro sa mu do kín dostane BLACK ADAM. Prequel si zobral na starost William Brent Bell, ktorý prekvapil kúskom THE BOY. Vrátila sa hlavná herečka - Isabelle Fuhrman. Pred filmom sa mi do ústa tlačila otázka: Dokáže prequel zaujať, keď je hlavná pointa a vec na čom stál pôvodný film, prezradená?
Sirota: Prvá vražda - Plagát
Sirota: Prvá vražda - Plagát / Zdroj Disclaimer
Nedokáže a poviem vám prečo. Najprv si prezraďme o čom film je. Žena vyzerajúca ako desaťročné dievčatko (vďaka zvláštnej poruche štítnej žľazy) je zavretá v ústave pre duševne chorých. Volá sa Leena a je najnebezpečnejší pacient v budove. Dokonca má už pár zabitých osôb na konte. Podarí sa jej však utiecť a preniknúť do rodiny, kde sa vydáva za zmiznutú Esther.
Orphan: First Kill - Trailer - Orphan: First Kill - trailer Disclaimer
Prvá polka filmu je vystavená na základe „Hitchcock“ thrilleru/hororu (divák vie, kto je hlavná postava, ale ostatné postavy nie), príjemne buduje napätie, atmosféra slušne hustne, no následne príde zvrat, ktorý celú snahu prvej polovice filmu rozmetá od základu. Jednak zmení tempo a tvár filmu; napätie sa úplne vytratí a o atmosfére už nemôže byť reč. Zároveň sa radikálne zmení aj žáner snímku, skočí do vôd čiernej komédie mixnutej s thrillerom. V hlave vieš, ako sa film musí skončiť (keďže ide o prequel), tak len nedočkavo čakáš, kedy sa to uprace do očakávanej podoby. Druhá polovica filmu sa doslova zmenila na "čakanie na koniec". V konečnom dôsledku na mňa film pôsobil rozhádzaním dojmom, ako keby sa samotný tvorca nevedel rozhodnúť akým štýlom viesť tento prequel a tak film rozdelil na dve odlišné snímky, ktoré sa medzi sebou bili. Až sa mu to celé rozpadlo.
Ďalším problémom filmu je, že si sám sebe hodil polená pod nohy (twistom) a vďaka tomu mu logika škrípe. Hlavne niektoré scény z prvej časti nedávajú zmysel po prezradení pointy. Scenárista sa tiež od kreativity nepretrhol a hlavne únik z ústavu si nesmierne uľahčil, až som neveriacky krútil hlavou. Môže mu to niekto zožrať?
Sirota: Prvá vražda - Scéna Obrázok z filmu Orphan: First Kill
Sirota: Prvá vražda - Scéna / Zdroj Disclaimer
Aby som povedal celú pravdu, film má aj pozitívne stránky a to hlavne po hereckej stránke. Dominuje vražedkyňa Esther (Isabelle Fuhrman), ktorej verím každý jednu scénu. Vyzerá síce staršie ako naposledy, čo dejovo nesedí, keďže ide o prequel, ale to som filmu odpustil. Výborný výkon podala aj matka rodiny (Julia Stiles), ktorá svoju postavu utiehla bez problémov.
Odpoveď z úvodu: Nedokáže a to nie z dôvodu, že pointu poznáme. Film zabíja práve „twist“, ktorý mal byť najväčšou zbraňou tvorcu, no stal sa jeho inkvizítorom. Dokonca si myslím, že keby sa film držal cesty prvej polovice filmu, dopadlo by to oveľa lepšie.
PS: Prečo sa to, sakra, volá prvá vražda, keď o tom film vôbec nie je?

Hodnotenie: 40%

Orphan: First Kill / Sirota: Prvá vražda