Puberta, Y2K, obrie roboty a produkty Apple (recenzia Paper Girls: Kniha druhá)

V priebehu puberty by sme sa možno mnohí veľakrát najradšej stratili zo zemského povrchu. Stratiť sa však v čase a priestore je úplne iná záležitosť. Práve takéto problémy riešia hrdinky komiksovej série Paper Girls, na ktorej druhú knihu sa bližšie pozriem v recenzii.
V súčasnej popkultúre je čoraz viac populárny trend tzv. 80tkovej nostalgie, čo znamená, že tvorcovia radi rozprávajú príbehy odohrávajúce sa a odkazujúce na mnohé kultové filmy a knihy tohto obdobia. Prípadne sa rovno tvoria prerábky, rebooty alebo pokračovanie týchto klasík. Stačí sa pozrieť okolo seba a vidíme Stranger Things, Krotiteľov Duchov, nové verzie filmov podľa kníh Stephena Kinga a mnoho ďalších príkladov. Dôvodov obľúbenosti tejto nostalgie je hneď niekoľko. Ľudia stredného veku radi spomínajú na obdobie, kedy vyrastali a tí mladší zas objavujú čaro nepoznaného sveta, v ktorom boli počítačové technológie dostupné širokej verejnosti ešte len v plienkach. Temnejší filozofi by mohli povedať, že za popularitou stojí aj fakt, že značná časť populácie je presvedčená, že lepšie už nebude.
Paper Girls II. - Obálka - Obálka prvého českého vydania Obálka prvého českého vydania
Paper Girls II. - Obálka - Obálka prvého českého vydania Disclaimer
Či je to tak alebo onak, je vedľajšie. Podstatné je, že do tejto vlny spadá aj komiksová séria Paper Girls, ktorej druhú knihu práve v češtine vydalo vydavateľstvo Crew. Sériu písal vynikajúci Brian K. Vaughan a nakreslil talentovaný Cliff Chiang. Obidvoch pánov som bližšie predstavil v recenzii prvej knihy, takže sa opakovať nebudem. Od vydania prvej knihy nás ale koncom júla čaká premiéra seriálovej adaptácie komiksu, ktorú budeme môcť sledovať na streamovacej službe Amazon Prime. Keď bude možnosť rád zhodnotím aj tú. Čo ale rád zhodnotím hneď je komiks, ktorý som práve dočítal.
Paper Girls II. - Scéna - Nerozumiem reči tvojho kmeňa Nerozumiem reči tvojho kmeňa
Paper Girls II. - Scéna - Nerozumiem reči tvojho kmeňa Disclaimer
Na konci prvej knihy sme sa s hlavnými hrdinkami, mladými 12 ročnými dievčatami privyrábajúcimi si rannou roznáškou novín, ocitli v prehistorickom období. Bez fungujúceho stroja času, stratené v neznámom prostredí a v neznámom čase pokračujeme v tomto bláznivom sci-fi dobrodružstve. Okrem stretnutí s pôvodnými obyvateľmi pravekej éry a návštevníkmi z budúcnosti dievčatá hlbšie spoznávajú aj samé seba. Vaughan bol vždy majster v skúmaní ľudských povahových čŕt a v tejto kratochvíli pokračuje aj v druhej knihe Paper Girls. Či už sa jedná o objavovanie sexuality, zmierovanie sa so smrteľnosťou alebo blúdenie v temných vodách predsudkov a zatrpknutosti, všetko pôsobí skutočne a aj keď sa nestotožňujem s jednaním a myslením každej z postáv, viem ich na určitej ľudskej úrovni pochopiť.
Paper Girls II. - Scéna - Bezpečnosť na prvom mieste Bezpečnosť na prvom mieste
Paper Girls II. - Scéna - Bezpečnosť na prvom mieste Disclaimer
Čo sa týka tempa rozprávania, prvá polovica knihy celkom trpí. Vaughan si dáva načas a celá linka v ďalekej minulosti s príbehom nerobí prakticky nič a môže pôsobiť takmer zbytočne. Akonáhle sa však posunieme v čase, Vaughan doslova šliapne na plyn a dej sa posúva neúprosným tempom. Hrdinky aj čitatelia konečne odhaľujú viac o celej časovej vojne a séria už nekladie len otázky, ale získavame aj prvé útržky odpovedí. Toto núti čitateľa obracať strany s motiváciou získania ďalších informácií. V druhej polovici knihy Vaughan výborne tvorí atmosféru naliehavosti, ktorá miestami môže mať až stiesňujúci efekt, čo som si naplno užíval. A navyše sa dočkáme epických súbojov obrích robotov! Krásny šialený celok dotvára Chiangova minimalistická kresba, ktorá, ako som spomínal už v minulej recenzii, pôsobí pekným neónovým dojmom. Oproti prvej knihe sa dočkáme aj viac akčných scén (ako som spomínal vyššie – obrie roboty!), ktoré mu rovnako nerobia žiadny problém.
Paper Girls II. - Scéna - Baran, baran, buc Baran, baran, buc
Paper Girls II. - Scéna - Baran, baran, buc Disclaimer
Rovnako ako pri prvej knihe, Crew komiks vydáva v brožovanej verzii, ktorej obsah je rovnaký, akým sa pýši americká Deluxe edícia. Čiže opäť dostávame 10 zošitov tejto série. Brožované vydanie pôsobí veľmi kvalitným a pevným dojmom. V poslednej dobe mám ale pocit, že čo sa týka vecí vydávaných v Crew v pevnej väzbe, ich kvalita sa trochu zhoršila. V tomto prípade, aj keď sa jedná o brož, mi príde vydanie pevnejšie a byteľnejšie než napríklad nedávno vydaný Batman, který se směje (pevná väzba). Rozdiel je viditeľný aj oproti superhrdinským brožiam (Marvel, DC), takže neviem, či si Image diktuje pri predaji práv aj konkrétne podmienky vydania, alebo sa jedná o rozhodnutie Crew. Tak či onak, české vydanie Paper Girls je podarené, rovnako ako aj český preklad, o ktorý sa znovu postaral Michael Talián. Tak ako naposledy, nenašiel som jedinú vec, ktorú by som mohol vytknúť.
Paper Girls II. - Scéna - Ruky hore! Ruky hore!
Paper Girls II. - Scéna - Ruky hore! Disclaimer
Záver: Paper Girls: Kniha druhá je prostrednou kapitolou bláznivého sci-fi dobrodružstva. Nie je to len príbeh o cestovaní v čase, ale aj citlivé rozprávanie o kamarátstve, láske, dospievaní, hodnotách a o živote a smrti. Vaughan vytvoril postavy tak skutočné a ľudské, že sa v nich častokrát dokážeme vidieť a preto ich chápeme a prežívame to, čo ony. Škoda len slabšej prvej polovice knihy, ktorá môže pôsobiť zbytočne. Niečo mi však hovorí, že tretia kniha tento dojem otočí a udalosti dostanú väčšiu váhu. Každopádne, druhá polovica je vyslovene jazda, ktorú treba zažiť! Ak ste fanúšikmi cestovania v čase, plavíte sa na vlne 80tkovej nostalgie, alebo proste máte radi dobré sci-fi, Paper Girls sú sériou presne pre Vás.

Paper Girls: Kniha Druhá
Pôvodný názov: Paper Girls: Book two
Scenár: Brain K. Vaughan