Flanelka, sladkosti, parohy a potoky krvi a sĺz (Recenzia Sweet Tooth - Mlsoun 1)

Komiksoví nadšenci volali dlho a konečne sa dočkali. V češtine vyšla prvá kniha Jeffa Lemire-a o ceste malého hybridného chlapca s drsným surovcom naprieč krutým postapokalyptickým svetom. Ako dopadlo české vydanie legendárneho komiksu Sweet Tooth Vám prezradím v tejto recenzii.
Postapokalyptického žánru som už naozaj prejedený. Nukleárne katastrofy, globálne otepľovanie, zombíci a obzvlášť pandémie (k tomu prispela aj situácia v reálnom svete) som už videl toľkokrát a v toľkých variáciách, že ku každému novému prírastku pristupujem so značnou dávkou skepticizmu. O to väčšiu radosť človek pocíti, keď sa raz za čas objaví dielo, ktoré so sebou do „postapo“ prinesie svieži závan originality. Vo svete bol komiks Sweet Tooth presne týmto prípadom a tuzemský čitatelia preto dlhé roky volali po jeho vydaní v češtine. Dlho to bol len márny nárek, ale keď Netflix natočil seriálovú adaptáciu, v Crew vycítili predajný potenciál a my sme sa konečne dočkali.
Meno kanadského spisovateľa Jeffa Lemire-a je zárukou kvality. Dokonca aj u nás sa teší veľkej obľube a vyšli mu v češtine komiksy ako Černá Palice, Rváč, Potápěč alebo Thanos. Začiatky však nebývajú ľahké a práve Sweet Tooth bol pre neho vstupenkou medzi komiksovú scenáristickú elitu. Aj to je dôvod, prečo si tento príbeh aj sám nakreslil, ale k výtvarnej stránke sa vrátim neskôr. Vďaka nemu mohol neskôr pracovať pre Marvel aj DC na sériách ako Moon Knight, Hawkeye, Green Arrow alebo Swamp Thing. Ostal ale verný aj nezávislejším komiksom a priniesol čitateľom príbehy ako AD After Death alebo Snow Angels.
Sweet Tooth - Mlsoun #01. Prvé české vydanie (Crew, 2021).
Sweet Tooth - Mlsoun #01. Prvé české vydanie (Crew, 2021). / Zdroj Disclaimer
Sústreďme sa ale na komiks Sweet tooth - Mlsoun 1. Príbeh nás privádza na samotu do lesov, kde spolu žijú malý Gus so svojím otcom. Matka umrela pri jeho narodení a tak sú odkázaní jeden na druhého. Otec je mimoriadne prísny a dalo by sa povedať, že je radikálnym náboženským fanatikom. Gusa drží skrátka a vštepuje mu pevné pravidlá. Tým najdôležitejším je: „...nikdy neopúšťaj les, mimo neho sú len pekelné ohne.“ A aby som nezabudol, Gus je hybridné dieťa, z časti človek z časti zviera. Konkrétne jeho zvieracia časť je jelenček a z hlavy mu rastie maličké parožie. Takéto hybridné deti sa začali vo svete rodiť po vypuknutí nákazy, na ktorú pomaly ale isto vymiera ľudstvo. Akurát hybridi sú voči nej imúnni. Nákaze podľahne aj Gusov otec a malý chlapec s parožím ostáva sám. Nie však na dlho, pretože na samote ho vystopujú krvilační lovci hybridov a pri pokuse o jeho zabitie mu život zachráni mlčanlivý postarší mrzút, ktorému násilie nie je cudzie. A takto začína toto podivné dobrodružstvo.
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Surovec Sweet Tooth - Mlsoun 1. Surovec
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Surovec Disclaimer
Sweet Tooth začína ako komorný príbeh, z ktorého sa vyvinie cesta za stratou nevinnosti, spoznanie sily priateľstva a zbieranie jaziev zrady. Lemire tu veľmi zručne mieša ťažkú melancholickú atmosféru s tvrdou realitou postapokalyptického sveta plného násilia. Gus to všetko pozoruje svojími naivnými detskými očami a tejto krutosti nerozumie, keďže ju doteraz nepoznal. Je však nútený akceptovať svet aký je, pretože ani s ním nikto v rukavičkách nejdená. Chválim Lemire-ovu prácu s postavami a to, ako nám postupne odkrýva ich motívy a pozadie ich príbehov. Vďaka tomu sa dočkáme prekvapení, ktoré vedia rovnako vhnať slzy do očí, ako aj pohnúť žlčou. Ak ste videli seriál na Netflixe, tak rýchlo zabudnite na príjemnú rozprávkovú atmosféru. Toto je omnoho drsnejšie a ide o surovo skutočnejší zážitok.
Sweet Tooth - Mlsoun #01 - Scéna - Sweet Tooth - Mlsoun 1. Hijó koník! Sweet Tooth - Mlsoun 1. Hijó koník!
Sweet Tooth - Mlsoun #01 - Scéna - Sweet Tooth - Mlsoun 1. Hijó koník! Disclaimer
Ako som spomínal, o kresbu sa tak isto postaral sám Lemire, ale toto nie je môj šálok kávy. To teda nie. Aj keď som si postupne na Lemirov (nazveme to) osobitý štýl zvykol, stále som toho názoru, že akokoľvek skvelým scenáristom je, kresbu by mal prenechať iným. Ešteže mu tu kryl chrbát Jose Villarrubia, ktorý svojími farbami pozdvihol výtvarnú stránku komiksu o niekoľko levelov. Musím však uznať, že Lemire perfektne pracuje so „snímaním“ jednotlivých panelov a vďaka tomu som mal častokrát pocit, že sledujem film. Za to klobúk dolu.
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Tanec s vlkmi Sweet Tooth - Mlsoun 1. Tanec s vlkmi
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Tanec s vlkmi Disclaimer
O české vydanie sa postaralo vydavateľstvo Crew a už od ohlásenia komiksu sa prsili tým, že bude vydaný vo formáte omnibusu. Nuž, omnibusov mám v zbierke niekoľko, ale vydanie Sweet Tootha ním rozhodne nie je. Ich charakteristikou je, že sú v pevnej väzbe, pekelne hrubé a stránky majú nadrozmerný formát. Crew síce komiks vydalo v pevnej väzbe, ale s počtom strán 296 sa ani nepribližujú k tým najtenším omnibusom, ktoré sú štandardne vydávané. Tie mávajú minimálne 500 strán. O nadrozmernom formáte stránok môžeme tak isto len snívať. Čo sa týka obsahu, jedná sa v podstate o české vydanie originálnej Deluxe edície, ktoré však v zahraničí mávajú tak isto nadrozmernú veľkosť, ktorá, ako som spomínal, v českom vydaní chýba. Pri najlepšom svedomí toto vydanie nemôžem nazvať ani Deluxe edíciou a už rozhodne nie omnibusom. Nad čím som ešte pozdvihol obočie je fakt, že ilustrácia na prebale je úplne rovnaká ako to, čo je pod ním na doskách väzby. Teda je absolútne totožná a nie je tam nič iné. V tomto prípade mi teda uniká zmysel existencie prebalu. Možno je to len mnou, ale mám rád, keď je pod prebalom niečo iné. Kľudne aj pekne minimalistický názov knihy na jednofarebnom pozadí. Inak kvalita strán aj väzby je bezchybná.
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Na samote Sweet Tooth - Mlsoun 1. na samote
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Na samote Disclaimer
Na začiatku komiksu nájdeme aj predhovor od britského herca Michaela Sheena, ktorého môžete poznať z filmu Underworld alebo seriálu Good Omens. Predhovory, to sú Vám veľmi ošemetné záležitosti. Spravidla sú súčasťou Deluxe edícií, ktoré bývajú už x-tým vydaním komiksu, alebo knihy a prizvaný hosť v nich rozoberá, čím mu dielo učarovalo a podobne. Veľakrát teda obsahujú zásadné spoilery, čo ako som písal, je pri x-tom vydaní v poriadku, ale zaradiť takýto predhovor do prvého vydania je čisté bláznovstvo. Áno, pán Sheen tu spoiluje pár zásadných momentov komiksu a keby príbeh už nemám niekoľko rokov prečítaný, bol by som pekne nahnevaný. Milá redakcia Crew, ja viem, že ste proste v češtine vydali americkú Deluxe edíciu, ale keď už ste zvládli urobiť si formát stránok po svojom, mohli ste vynechať aj predhovor. Bolo by to rozumnejšie. Rovnakú výhradu mám aj k bonusovému materiálu vydania, ktoré dokonca spoiluje udalosti z druhej časti! Tu už neostáva nič, len chytať sa za hlavu a pýtať sa, že na čo pri vydávaní v Crew mysleli. Jednou vetou ale pochválim preklad do češtiny, o ktorý sa postaral Michael Talián. Bezchybná práca.
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Easy Rider Sweet Tooth - Mlsoun 1. Easy Rider
Sweet Tooth - Mlsoun 1. Easy Rider Disclaimer
Záver: Sweet tooth – Mlsoun 1 je vynikajúci príbeh o strate nevinnosti, v ktorom ťažkú melanchóliu strieda kruté násilie. Kresba rozhodne nie je najsilnejšou stránkou diela, ale časom si na ňu človek dokáže zvyknúť. Čo ale celkovému hodnoteniu výrazne podkopáva nohy, sú rozhodnutia vydavateľa. Za prvé, klamlivo prezentovať vydanie ako omnibus, ktoré možno s prižmúrenými oboma očami môžeme nazvať Deluxe edíciou. A čo je najhoršie, rozhodnutie zahrnúť do vydania predhovor, ktorý spoiluje udalosti prvej knihy a bonusový materiál, ktorý spoiluje dokonca udalosti z druhej knihy. Takýto prešľap nemožno nijak ospravedlniť. Škoda, Sweet Tooth je skvelý komiks, ktorý prináša jedinečný čitateľský zážitok a celkové hodnotenie by inak bolo podstatne vyššie.

Hodnotenie (celkové):65%
Hodnotenie komiksu (príbeh a kresba):80%

Scenár: Jeff Lemire