Recenzia - The Green Knight (2021)

The Green Knight - fantasy príbeh pre nekomerčného diváka alebo rozprávka pre náročnejších. Poďme si tento film rozobrať.
Lukáš Polák
Jedinečné filmové štúdio A24, ktoré prinieslo pecky ako MIDSOMMAR či THE LIGHTHOUSE, prichádza s osobitným fantasy príbehom. Nesie názov THE GREEN KNIGHT a ide o legendu od okrúhleho stola kráľa Artuša. Film rozpráva historku o výzve tajomného zeleného rytiera, ktorý ponúkne chrabrým mužom okolo okrúhleho stola ponuku, aby mu dali ranu, no s podmienkou, že za rok ho musia vyhľadať a on im ranu vráti. Tejto výzvy sa ujme synovec Artuša (Dev Patel, môžete ho poznať z oscarového snímku Milionár z chatrče) a odsekne hlavu vyzývateľovi. Viac už z deja neprezradím, poďme sa však pozrieť na samotný film.
Zelený rytier - Plagát
Zelený rytier - Plagát / Zdroj Disclaimer
Ak ste zvyknutí na fantasy filmy, kde sa toho deje veľa, neustále niekto s niekým bojuje a príšery či draci vyskakujú z každého rohu, tak budete sklamaní, tento snímok funguje úplne inak. Tempo diela je pomalé, nikam sa neponáhľajúce, no za to krásne atmosferické, až poetické s nádhernými zábermi a excelentnou hutnou hudbou. Nie je to akčný film prezlečený za fantasy (ako je teraz trendy), ale skôr atmosferická rozprávka pre náročnejších s filozofickým podkladom a hororovými prvkami odvedená do fantasy sveta. Je to niečo iné a hlavne originálne.
The Green Knight - trailer Disclaimer
Hlavnou postavou je netypický anti-rytier v podaní Dev Patel-a (zahral ho fakt bravúrne a presvedčivo), ktorý nie je veľmi odvážny, ani chrabrý a ľahko podľahne pokušeniu. Je akousi metaforou na dnešnú mládež, kde sa základné hodnoty strácajú a každý chce mať všetko hneď a nič pre to nespraviť. Taktiež má pokrivené názory o tom, čo je česť a uznanie a myslí si, že sa to dá získať cez noc. Ide vlastne úplnou anti-cestou za získaním statusu rytiera ako sme zvyknutí.
Atmosféra snímku je doslova hmatateľná a poetika jednotlivých „poviedok“ uprostred príbehu je krásna (dievča od prameňa!), hodná zamyslenia (niektorých sa doteraz neviem zbaviť) a jednotlivé zábery sú až na úrovni umeleckosti a doslova vám otvoria ústa do korán.
Zelený rytier - The Green Knight - scéna Scéna z filmu The Green Knight
Zelený rytier - The Green Knight - scéna / Zdroj Disclaimer
Pri tomto snímku sú negatíva veľmi svojské, čo pre niekoho môže byť nepredýchateľné, iný to môže uvítať. Či už sa bavíme o pomalom tempe filmu, náročnosti snímku, nedoslovnosti scén alebo aj o filozofičnosti, ktorá číha za každým rohom. THE GREEN KNIGHT nie je film pre každého, dokonca si myslím, že osloví len malú časť publika, no o to je to väčší poklad pre toho, kto si k nemu nájde cestu. Vykroč tiež cestou a spoznaj temný a pritom nádherný príbeh Zeleného rytiera.

The Green Knight / Zelený rytier
Žáner: Drama / Fantasy / Dobrodružný / Horor
Krajina: USA / Írsko