Nanits Chronicles - najlepší tuzemský komiks? (recenzia)

Vydavateľstvo Epocha vstúpilo do vôd neznámych a prinieslo nám pravdepodobne najlepší český scifi komiks poslednej doby. Neveríte? Tak žmurknite na recku :)
Málokedy sa podarí napísať tuzemský scifi komiks, ktorý by dokázal súperiť príbehom, kresbou a postavami zahraničnej konkurencii a zároveň už počas svojho vydania kandidoval na živú legendu. Áno, v minulosti sme mali Kruana a Galaxii, tie však boli poplatné dobe svojho vzniku a v súčasnosti sa na ne dospelý čitateľ díva skôr silným pocitom nostalgie, čo im isto pridáva na hodnote. Avšak ruku na srdce – pravdepodobne nemajú šancu uspieť v konkurencii s kvalitnými grafickými románmi. O to viac prekvapila správa, že v Čechách vzniká multimediálny projekt NANITS, ktorý je nielen že sčasti komiksom určeným pre dospelého diváka, ale navyše je to dielo, ktoré nesurfuje na vlne populárnych superhrdinských komiksov.
Logickým vyústením projektu sa napokon stal rovnomenný grafický román NANITS Chronicles, ktorý nedávno vydalo vydavateľstvo Epocha, a ktorý fakt stojí za to.
NANITS obálka
NANITS obálka Disclaimer
Mohutný, 400 stranový komiks vyšiel v jednom zväzku v tvrdej väzbe s nádhernou obálkou, ktorej autorom je Felipe Arciniegas. Už len za ňu by si zaslúžil hviezdičku navyše. No poďme ďalej. Strany sú vytlačené na kvalitnom pololesklom papieri, na ktorom skvele vynikne kresba i maľba. Za zmienku stojí aj bonusový materiál v podobe nepoužitých obálok či koncept artov. Svoje miesto si našli aj autorské medailóniky. Epocha sa jednoznačne prekonala a týmto činom sa zaradila medzi skvelých tuzemských komiksových vydavateľov ako Crew alebo Comics Centrum.
Poďme sa ale na komiks pozrieť z blízka. Po otvorení hneď na úvodných stranách stranách narazíme na obsah, ktorý nám ponúka dovedna päť kapitol: Úvod, 2177, Intermezzo, 2255 a Epilog.
V Úvode sa dozvedáme o neradostnej situácii na Zemi. Podobne ako v realite, aj v tu vypukla na Zemi pandémia respiračného ochorenia. Flua však má omnoho vyššiu mortalitu než COVID 19 a tak behom niekoľkých mesiacov umierajú milióny. O niečo neskôr je populácia planéty tak zdecimovaná, že dokonca marťanské kolónie vyhlasujú samostatnosť a odmietajú prijímať utečencov zo Zeme. Napokon si pandémia vyžiada takmer štyri miliardy životov, kým sa ju podarí pomocou najnovšej technológie zastaviť.
Tým zázrakom sa stane nanotechnológie s obchodným označením NANITS, s ktorým prišla čínska genetická spoločnosť NFO. Hurá, ľudstvo je spasené.
Alebo nie?
Prvý plnohodnotný príbeh začína v takmer 150 rokov vzdialenej budúcnosti. Ľudstvo je vďaka NFO a ich NANITS zachránené, nastáva zlatý vek, kedy je vďaka nanotechnológii možné vyliečiť takmer akúkoľvek chorobu. Na Zemi práve prebieha veľtrh CES 2177 a schvaľovanie zavedenia nového typu Nanits, ktoré by ešte viac pomohlo ľuďom. Samozrejme, s tým ruka v ruke kráča a rozšírenie práv NFO, čo sa niektorým obyvateľom nepáči. Do tohto prostredia prilieta delegácia z marťanskej kolónie New Home, ktorý po dlhých rokoch pomaly obnovuje obchodné kontakty so Zemou a ponúka jej k dispozícii svoju octanovú rudu.
To, že nepôjde všetko podľa plánu je nad slnko jasnejšie. Ani jedna strana nehrá na rovinu, v zákulisí sa dejú politické a korporátne intrigy a vraždy a aby to nestačilo, karty zamieša aj neznámy mladík, ktorý rozhodne nie je tým, za čo sa vydáva.
No to je len prvý príbeh.
Nasleduje medzihra odohrávajúca sa chronologicky ku koncu pandémie, v roku 2055. Ľudstvo je na kolenách, Homo sapiens vymiera. Všade smrť a zmar. Do toho príbeh a hrdinovia akoby z divokého postapo západu Nového Mexika, presne v štýle Mad Maxa.
ťažká budúcnosť plná násilia
ťažká budúcnosť plná násilia Disclaimer
Strih, sme znova v budúcnosti. Tretí príbeh sa odohráva celé v roku 2055. Znova zmeníme štýl a presunieme sa do kyberpunkového sveta, ako vystrihnutého z Blade Runnera. Podobne ako v slávnom filme, aj tu sledujeme osamelého detektíva pátrajúceho na vlastnú päsť. No jeho cieľom nie sú replikanti, leč tá najväčšia háveď zo všetkých - pokryteckí supi ochotní obchodujúci s nelegálnymi napodobeninami drahých NATITS. Tie väčšinou fungujú, no niekedy sa to zvrtne. A potom ostávajú už len oči pre plač a srdce naplnené túžbou pomstiť sa...
Ako vidno, grafický román nepredstavuje jeden príbeh. Ide skôr a kúsi víziu možnej budúcnosti, kroniku ak chcete, pričom sa čitateľ stáva svedkom jednotlivých epoch ľudstva. Čo sa hrdinov týka, máme ich celé spektrum – od Nie, asistentky marťanskej delegácie, cez desperáda Harryho v postapo období až po pomstiteľa Frinkla pohybujúceho sa noirovým mestom budúcnosti. Príbehy zdanlivo separované časom i postavami zapadnú do seba v poslednej kapitole, ktorá viac sľubuje než ukazuje.
Tvorcovia komiksu: zľava scenárista Robert Kaločai, art director Michael Petrus a ilustrátori David Anton (PUSTE), Felipe Arciniegas, Gabriel Ibarra Nuñez a Brian Terrero.
Tvorcovia komiksu: zľava scenárista Robert Kaločai, art director Michael Petrus a ilustrátori David Anton (PUSTE), Felipe Arciniegas, Gabriel Ibarra Nuñez a Brian Terrero. Disclaimer
Po grafickej stránke naozaj nie je knihe čo vytknúť. Dokonalá kresba, maľba, ktorej predchádzali skvelé koncept arty. To všetko z rúk štvorice výtvarníkov Davida Antona (PUSTE), Felipa Arciniegasa, Gabriela Ibarra Nuñeza a Briana Terrera. Návrh i finálny scenár vzišiel z hlavy Roberta Kaločaia, ktorý spolu s art directorom Michaelom Petrusom doviedol svoj sen k naplneniu. Treba podotknúť, že v tejto podobe sa k nám dostáva súborné vydanie toho, čo isto mali obaja páni v pláne ďalej rozšíriť. Žiaľ, rok 2021 a odstúpenie sponzora plány zmenili, no napriek tomu veríme v pokračovanie.
NANITS Chronicles by totižto mal byť len prvým zväzkom omnoho väčšieho projektu, na ktoré pokračovanie sa vyslovene teším.

Záver: Kyberpunkový postapo komiks pre dospelý, ktorý sa na nič nehrá a svojou kvalitou smelo konkuruje najväčším ťahákom západnej konkurencie. Žiadni skautíci v oblečkoch zachraňujúci mačky zo stromov, ale celkom reálna temná budúcnosť s reálnymi postavami. Budúcnosť, ktorá v súvislosti s udalosťami posedných mesiacov rezonuje o to viac. Možno to bude znieť klišé, ale neváhajte a kupujte, ký je! Už teraz sa teším na pokračovanie!

Hodnotenie: 100%

NANITS Chronicles
Vydavateľstvo: Epocha