Recenzia - THE NIGHT HOUSE (2020)

Hororový svet víta nový film s názvom THE NIGHT HOUSE, ktorý pláva mimo mainstreamové vody. Ako ho vidím?
Lukáš Polák
Mám rád keď trailer klame, zavádza a zavedie ťa na úplne iné chodníčky ako sú tie, po ktorých bude šliapať film. Vo filmovom svete je príjemné byť oklamaný, pretože keď príde film a začne chodiť už po svojej ceste, tak nás na každom metri niečím prekvapí a poviete si: „toto som nečakal“. Práve THE NIGHT HOUSE bol takýmto prípadom a som rád, že zvolili takúto cestu. O film sa postaral hororový režisér David Bruckner, ktorý mal na starosti pecku THE RITUAL (ak si nevidel, rýchlo naprav) a zúčastnil sa aj vydareného projektu V/H/S. Ako dopadlo jeho nové dielo?
Temný dom - Plagát
Temný dom - Plagát / Zdroj Disclaimer
Dominanciou filmu je jeho tajomnosť a temnota po každej stránke. Dej filmu rozpráva záhadný príbeh, ktorý pomaly odhaľuje svoje temné kúty a neustále kladie otázky a odpovede ostávajú veľakrát na divákovi. Atmosféra filmu sa pomaly, ale postupne, nabaľuje, až sa dá ku koncu filmu doslova krájať a vy ste úplne filmom pohltení. Rovnako na tom je aj vizuál, hlavne „inverzný“ svet, ktorý je zobrazený ako tajomné a temné (až artovo) miesto, do ktorého by som nechcel vkročiť. Niektoré zábery bola hotová radosť pre oči.
Žánrovo dielo kráča po dvoch brehoch - jednak atmosferický a tajomný horor a na druhej strane ide o dosť drsnú a komornú drámu o strate blízkej osoby. Dokonca by sa aj celý film dal brať ako len temná psychologická dráma, záleží len na interpretácii. V časti „dráma“ doslova exceluje hlavná herečka – Rebecca Hall, ktorá hrá dosť expresívne (točenie očami, grimasy, polo úsmevy...), no presvedčivo a nenútene. Mal som z nej pocit, že tú rolu nehrá, ale je priamo tou „Beth“, ktorá je skúšaná temnými silami.
The Night House | Official Trailer | Searchlight Pictures Disclaimer
Páčil sa mi aj koncept „záporáka“ (alebo ako nazvať démona/temnú entitu/tajomnú postavu/ducha?), ktorý je úplný opak toho, čo prezentuje Wan-ovský Universe. Žiadna temná mníška, satan, duch nešťastnej manželky, ale čisté zlo, ktoré vlastne ani nemá hmotnú podstatu, ale je cítiť všade a jeho prítomnosť je citeľná za každým rohom.
THE NIGHT HOUSE by som vyčítal len dlhú stopáž, kde by som pár scén vynechal (zbytočná vata), no inak mu nemám veľmi čo vytknúť. Veľa ľuďom možno príde, že je veľmi otvorený, záver nič nevyriešil a podobne, ale ja mám rád, ak dielo niečo zanechá na divákovi a nepovie všetko doslova. Tento film nie je na oddych, ale naopak, je potrebné si pripraviť mozgové bunky a pripraviť sa na to, že ich bude potrebné používať počas celej dĺžky filmu a ešte aj po ňom. Každopádne – veľmi vydarený zásek do novodobého hororu a niečo mi vraví, že meno David Bruckner ešte v hororovom svete niečo predvedie.

Hodnotenie: 90 %

The Night House/Temný dom
Žáner: Horor / Thriller