The Suicide Squad - nádherná krvavá bláznivosť (recenzia)

Tak sme sa konečne dočkali! Do kín sa dostala dlhoočakávaná vízia Jednotky samovrahov podľa Jamesa Gunna. Podarilo sa jej naplniť naše očakávania?
Suicide Squad od Davida Ayera uzrela svetlo sveta približne pred piatimi rokmi. Hoci film mal aj viaceré svetlé momenty, niekoľko zaujímavých postáv a vynikajúci soundtrack, v konečnom dôsledku fanúšikov nepresvedčil a je vnímaný pomerne negatívne. Teraz prichádza pokus číslo dva. Režisérskej taktovky sa ujal ostrieľaný James Gunn, ktorý nám už viackrát dokázal že bláznivé superhrdinovky skrátka točiť vie. Podarilo sa mu to opäť?

Gunn sa rozhodol staviť na nové a neopozerané postavy, ktoré divákovi nie zbehlému v zákutiach rozsiahleho komiksového DC universa priveľa nepovedia. Hoci to na prvý pohľad môže pôsobiť ako odvážny krok, Gunn si ho rozhodne po úspechu hovoriaceho mývala a humanoidného stromu zo svojho kinohitu Guardians of the Galaxy dovoliť môže. A tak okrem štvorice navrátilcov v podobe šéfky samotnej Suicide Squad Amandy Waller (Viola Davis), veliteľa jednotky Ricka Flaga (Joel Kinnaman), večne vyškereného zloducha Captaina Boomeranga (Jai Courtney) a šialenej obľúbenkyne fanúšikov Harley Quinn (Margot Robbie) stretávame s úplne novou partičkou zloduchov, z ktorých každý má jedinečné a často mimoriadne bizarné superschopnosti.
A že sa Gunnovi podarilo ukecať na svoj film poriadne zvučné mená! V roli zloduchov a členov Squad teda stretávame hercov ako Nathan Fillion (Firefly), Michael Rooker (Guardians of the Galaxy, The Walking Dead), Idris Elba (Luther) či Peter Capaldi (Doctor Who).
The Suicide Squad The Suicide Squad
The Suicide Squad Disclaimer
Film na rozdiel od svojho predchodcu nemusí strácať čas s vysvetľovaním princípov Suicide Squad. Jednotka samovrahov je už totižto dávno zabehnutý vládny program, o ktorom vie v podstate každý. Zásadným rozdielom je aj zobrazenie samotnej Amandy Waller. Hoci prvý film nám ju zobrazoval ako ženu, ktorá síce má svoje muchy, ale je v zásade kladnou hrdinkou príbehu, teraz spoznávame Wallerku, ktorá sa všetkým vyhráža, na každého svojho spolupracovníka zbiera kompromitujúce materiály a nimi ich vydiera a pre splnenie svojich morálne sivých plánov je ochotná urobiť prakticky čokoľvek. Zloduchovia, túžiaci po redukcii svojich ozrutných trestov sa v jej rukách menia len na obyčajné figúrky na šachovnici a ich životy v zásade neznamenajú absolútne nič.
Ďalší rozdiel medzi filmami začína byť zrejmý už počas prvej bojovej scény. Verzia z roku 2016 neúspešne balansovala medzi snahou zobraziť brutálnu akciu a zároveň ostať prístupná aj rodinám s deťmi. Na to u Gunna zabudnite, v jeho Suicide Squad sa sekajú končatiny, postavám vybuchujú tváre a pri mnohých scénach sa budú vo vás miešať záchvaty smiechu a pocit absolútneho znechutenia. Akcia skrátka funguje o niekoľko levelov lepšie ako v Ayerovej verzii, je nádherne krvavá a šialene prestrelená. Pripravte sa na vybuchujúce vrtuľníky, sekajúce ľudské telá, scény vyvraždenia táboru plného vojakov, ktoré pôsobí bezmála ako tanečná choreografia, či útek z nejednej budovy, rútiacej sa za zvukov ozrutných výbuchov k zemi. Krásne, zábavné a mimoriadne bizarné. Vynikajúce.
Základ novej Squad tvoria piati hrdinovia. Pozíciu nepísaného lídra prebral po Willovi Smithovi Idris Elba alias Bloodsport. Jedná sa v podstate len o kópiu Smithovej postavy Deadshota. Bloodsport je taktiež odborník na zbrane a jeho ústredným motívom je komplikovaný vzťah s problémovou dcérou. Po niekoľkých vyhrážkach od Wallerovej sa aj napriek protestom pridáva k novovzniknutému tímu Suicide Squad a vydáva sa na nebezpečnú misiu s nejasným koncom. Spoločnosť mu robia John Cena ako Peacemaker, patriot a poriadny chvastúň, Daniela Melchior ako Ratcatcher 2, večne unavená a zmätená tínedžerka so schopnosťou ovládať potkany, David Dastmalchian ako Polka-Dot Man, muž trpiaci na neznámy mimozemský vírus, ktorý mu umožňuje vrhať vražedné farebné bodky a mohutný a takmer nesmrteľný humanoidný žralok King Shark, ktorého dabuje legendárny Sylvester Stallone. Keď sa k ich tímu pridávajú aj Rick Flag a Harley Quinn, tím je konečne kompletný a naši hrdinovia sa môžu pustiť do práce!
Harley Quinn Harley Quinn
Harley Quinn Disclaimer
Misiou našich hrdinov bude infiltrovať sa medzi obyvateľov tajomného latinskoamerického štátu Corto Maltese, kde už dlhé roky prebiehajú tajomné pokusy desivého Thinkera (Peter Capaldi) s mimoriadne nebezpečnou mimozemskou formou, známou len ako projekt Starfish (Hviezdica). Tento projekt sa môže stať potencionálne nebezečným nielen pre Spojené štáty, ale aj celý svet, preto naši hrdinovia musia zistiť viac o podstate projektu a, ak to bude možné, ho aj prekaziť.
Hoci sa jedná o obyčajný superhrdinský film a rámcový dej je možné odhadnúť prakticky už po chvíli sledovania, Suicide Squad dokáže viackrát zaujímavo diváka prekvapiť. Dobre fungujú najmä vtipy, či sa jedná o neustále doťahovačky medzi Bloodsportom a Peacemakerom, Bloodsportov strach z krýs, z čoho si rada robí posmech práve Ratcatcher 2, alebo krásne bizarnú dejovú líniu Harley Quinn, ktorá plne zakončuje jej emacipáciu započatú v Birds of Prey. O čosi horšie než humorná stránka filmu fungujú momenty, kedy sa Suicide Squad snaží byť vážna a chytiť diváka za srdce. Dôležitý je najmä vzťah Ratcatcher 2, ktorá stratila otca (Taika Waititi), a Bloodsporta, ktorý sa aj vďaka nej učí byť lepším rodičom. Niektoré momenty filmu, ktoré mali pôsobiť dojemne, vyzneli skôr uponáhľane a umelo, čo je veľká škoda.
V konečnom účtovaní sme však dostali podarený komiksový film plný nadupanej akcie a výbornej zábavy. Samotné finále a posledný súboj sú len pomyselnou čerešničkou na torte. Nebol by to veru James Gunn – tento muž tam, kde iní režiséri končia, ešte len začína. Napriek drobným nedostatkom, kedy film trošku tápe alebo sa snaží až príliš umelo vykresliť rôzne vnútorné konflikty či náhle zvraty v uvažovaní postáv sa však jedná o mimoriadne podarený blockbuster. Bloodsport a Peacemaker sa neustále pretekajú, King Shark si neúspešne hľadá priateľov, Ratcatcher 2 a Polka-Dot Man sa len vydesene prizerajú a fantastická Harley hláškuje na každom kroku. Hej, je to komiksovka, je to fast food fantastiky, ale je to podarený fast food ktorý chutí a prináša človeku radosť.
The Suicide Squad - Trailer - The Suicide Squad trailer Disclaimer
Hodnotenie: 75%
Originálny názov: The Suicide Squad