Junji Ito - Remina (recenzia)

Remina patrí k menej známym dielam majstra hororovej mangy Junjiho Itoa. Aká je jeho vízia futuristického Japonska, čeliaceho obrovskej katastrofe?
Hoci je Junji Ito známy najmä vďaka svojim desivým a vizuálne prekrásnym príbehom založených na tradičných japonských urban legends, v príbehu o Remine načrel do vôd science fiction. Príbeh sa odohráva v Japonsku v bližšie nešpecifikovanej budúcnosti – vedecký pokrok poskočil míľovými krokmi a skúmanie vzdialených galaxií a lietajúce sú už dávno bežnou súčasťou ľudských životov. Práve v tomto zaujímavom, ale zvláštne chladnom svete spoznávame astrofyzika doktora Oogura a jeho jedinú dcéru Reminu. Reminina matka umrela už pred mnohými rokmi a mladučké dievča vyrástlo len so svojim milujúcim otcom, na ktorého sa veľmi naviazalo. Niet preto divu, že keď doktor Ooguro objavuje neznámu planétu, vykazujúcu veľmi excentrické znaky, pomenúva ju Remina.
Remina - Scéna - Remina Remina
Remina - Scéna - Remina Disclaimer
Týmto krokom zo svojej dcérky robí cieľ záujmu bulvárnych novinárov, ktorí nedajú Remine ani vydýchnuť a prenasledujú ju na každom kroku. Ujíma sa jej produkčná agentúra, ktorá z nej robí idol, teda formu ázijskej celebrity. Remina vďaka svojej jemnej kráse a záujmu verejnosti o tajomnú planétu získava zástupy fanúšikov a dokonca aj oficiálny fanklub, ktorého členovia vykazujú až chorobnú formu platonickej lásky k mladej dievčine. Nemožno sa jej čudovať, že jej je to všetko poriadne proti srsti.
Z ničoho nič celý svet šokujú správy, že planéta Remina vykazuje akúsi formu inteligencie a zlomyselne vyhľadáva iné planéty, ktoré grandiózne likviduje. Po vniknutí do slnečnej sústavy Remina ničí Pluto, Neptún, Urán a pokračuje ďalej a rozhodne nespomaľuje. Ľudstvo ostáva ochromené, zúfalo hľadajúce neexistujúce riešenie. To napokon japonskému ľudu ponúka neznámy maskovaný šialenec, ktorý so svojimi nasledovníkmi násilím ovládne všetky masmédiá a do celého Japonska kričí svoje evanjelium – pôvodcom všetkého zla a zosobnením ničivej planéty je podľa neho práve jej menovkyňa, bezbranná a citlivá Remina Ooguro.
Nastáva obrovský hon na nevinné dievča, ktoré sa pre zúfalých ľudí, obávajúcich sa konca sveta, stáva stelesnením všetkého neznámeho a nebezpečného, čo prináša neznáma planéta. Remina našťastie nachádza väčšie množstvo priaznivcov, ktorí sú v bezvýchodiskovej situácii ochotní riskovať svoj život kvôli nádhernej dievčine. Neustále utekanie pred rozvášneným davom však nerieši hlavný problém ľudstva – obrovskú planétu, ktorá jediným dotykom anihiluje obrovské planéty jednu po druhej.
Remina - Scéna - Remina Remina
Remina - Scéna - Remina Disclaimer
Remina je výborným dielom nespochybniteľného kráľa japonského hororu. Medzi jeho ostatnými dielami zľahka vytŕča, najmä svojim zasadením, ale aj spôsobom, keďže nevychádza z urban legends a autorových nepríjemných predstáv, ale z výborne vykresleného, priam lovecraftovského strachu z niečoho neznámeho, kozmického, mnohonásobne väčšieho a tajomnejšieho než čokoľvek, čo si ľudská myseľ dokáže predstaviť.
Samotný príbeh je napísaný aj nakreslený na vynikajúcej úrovni – je to Junji Ito vo svojej top forme, porovnateľnej s legendárnou Špirálou. V deji sa šikovne striedajú sugestívne scény, výborne štekliace čitateľovu predstavivosť a podvedomé obavy, a akčné scény plné boja a naháňačiek, počas neprestajného honu na Reminu. Príbeh navyše skvele vykresľuje rôzne ľudské povahy, pričom povestná karma v Itoovej mange nie vždy funguje tak, ako by mala. Finále príbehu je nádherne bláznivé a napriek ľahkému optimizmu hrdinov poriadne bezútešné, teda presne také, ako to u Itoa máme radi.
Pre fanúšikov tohto kultového mangaku je Remina povinným čítaním, prinášajúcim čosi nové a doposiaľ nepoznané v tvorbe Ito-senseia. Siahnite po Remine a nechajte sa uniesť beznádejnou futuristickou verziou Japonska, plnej ľudskej zloby a prízemného strachu.
Je škoda, že sa tento výborný príbeh doposiaľ nedočkal prekladu do slovenčiny alebo češtiny, ale pri súčasnej aktivite českého vydavateľstva Crew možno nebudeme na Reminu čakať príliš dlho.

Junji Ito - Remina
Vydavateľstvo: Viz Media