Kto by nechcel takúto sestričku? (recenzia)

Udalosťou roka na poli hororovej mangy je pre vydavateľstvo Crew nepochybne nové vydanie legendárnej klasiky Špirála od majstra strachu Junjiho Itoa. Nebolo by ale fér, keby kvôli tomu medzi fanúšikmi nezarezonovalo vydanie ďalšej výbornej desivej mangy - Zvrácenej od Ryo Haruta.
Urban legends, teda zväčša desivé príbehy, ktoré sa tvária ako skutočnosť a zaručene sa stali kamarátovi kamaráta alebo inému známemu, sa v Japonsku tešia mimoriadne veľkej popularite. Príbehy o duchoch ako Kuchisake-onna, teda o mladom dievčati s od ucha k uchu rozrezanými ústami, alebo Teke Teke, duchovi dievčaťa, ktoré zabil vlak, sa šíria v krajine vychádzajúceho slnka ústnym podaním už celé generácie a pomaly, ale isto sa im darí prenikať aj do popkultúry.
Viaceré podarené hororové anime a mangy vychádzajú priamo z japonských urban legends – Toilet-bound Hanako-kun, Paranoia Agent, Requiem from the Darkness alebo Yamishibai: Japanese Ghost Stories. Samotný najlepší hororový mangaka všetkých čias, Junji Ito, sa preslávil množstvom krátkych desivých príbehov, ktoré šikovne adaptujú a modernizujú rôzne japonské povedačky.
Jedným z najnovších prírastkov na tomto zozname je aj manga Ibitsu, ktorá v českom preklade pod názvom Zvrácená vyšla vo vydavateľstve Crew.
Zvrácená - Scéna - Zvrácená Zvrácená
Zvrácená - Scéna - Zvrácená Disclaimer
Hodiny odbíjajú polnoc, keď hrdina nášho príbehu, Kazuki, odchádza vyhodiť smeti do neďalekého kontajnera. Počas cesty si všíma, že medzi odpadkami sedí zvláštne vyzerajúce dievčatko. To, oblečené v štýle japonskej subkultúry lolita a pevne v tenkých prstoch zvierajúce špinavého plyšového medveďa, mu kladie osudnú otázku: "Máš mladšiu sestričku?"
Na túto otázku neexistuje správna odpoveď – hocičo, čo mladej lolitke odpoviete, nezadržeteľne smeruje k desivej a krvavej smrti vás a vašich najbližších. To však náš Kazuki netuší a v dobrej vôli odpovedá, že áno, má mladšiu sestričku Hikari.
Hikari je dobrosrdečné mladé dievča, ktoré sa snaží starať o svojho neporiadneho brata, preto mu často chodí nakúpiť alebo upratať byt. Práve to sa stáva pre Kazukiho prvým signálom, že niečo nie je v súlade s kostolným poriadkom, keď nachádza svoj byt kompletne uprataný, avšak jeho sestrička Hikari o ničom netuší a tvrdí, že už dva týždne u neho nebola.
Zvrácená - Scéna - Zvrácená Zvrácená
Zvrácená - Scéna - Zvrácená Disclaimer
Kazuki si krátko na to uvedomuje, čo sa vlastne stalo. Dievčatko, oblečené ako lolita, z ktorého mu dodnes behá po chrbte mráz, si zaumienilo, že sa stane jeho mladšou sestrou, a snaží sa ukradnúť Hikarino miesto v jeho živote. To však znamená, že drobné dievčatko je v smrteľnom nebezpečenstve! A to majú Kazuki s Hikari, zoči-voči posadnutej stalkerke, čoskoro pocítiť na vlastnej koži.
A tak tajomná lolitka rozohráva šialenú hru, ktorej finálnym cieľom je zabitie Hikari, zabratie jej role Kazukiho mladšej sestry, a napokon samotná náprava Kazukiho, jeho premena na dokonalého súrodenca. Čo si pod tým naša lolita predstavuje, netušíme, ale neveští to rozhodne nič dobrého.
Kazuki však nestráca triezvu myseľ a rozhodne sa konať. Preto sa rozhodne vystopovať, kto je vlastne desivá lolita zač. Spolu s Hikari, unikajúc lolitiným stupňujúcim sa útokom, pri ktorých použije nožnice, obrovské kladivo, ale dokonca aj motorovú pílu, zisťujú stále viac a viac o lolitinej minulosti previazanej s psychiatrickou klinikou a zisťujú čosi viac o tom, aký je pôvod jej psychotického správania. To je však stále iba začiatok!
Zvrácená - Scéna - Zvrácená Zvrácená
Zvrácená - Scéna - Zvrácená Disclaimer
Zvrácená je rozhodne solídnou hororovou mangou, ktorej prednosťou je podarená atmosféra a dobrá práca so stupňovaním napätia. Príbeh jemne zrážajú na kolená viaceré typické ecchi klišé, ktoré si autor rozhodne mohol odpustiť – naozaj pre príbeh nebolo dôležité vidieť zblízka Hikarine nohavičky alebo v jednom zo súbojov s temnou lolitou skutočne nemusela skončiť s odhalenou hruďou. Rovnako sme v jednej scéne videli hore bez aj samotnú lolitu, čo je pri jej veku jedenásť rokov absolútne nepatričné. Jasné, túžba po fan service je u navonok puritánskeho Japonska enormná a je neoddeliteľnou súčasťou otaku kultúry, avšak tieto momenty doslova zabíjajú inokedy dobre fungujúcu atmosféru a pocitovo do príbehu vôbec nesedia.
Manga sa vyznačuje veľmi podarenou kresbou, ktorá dobre balansuje medzi jemnou a uhladenou a mimoriadne znepokojivou expresívnou a temnou. Príbeh šikovne postupne odhaľuje svoje tajomstvá a samotný záver mangy je síce možno trochu predvídateľný, ale zároveň dobre podaný a veľmi uspokojivý. Nečakajte geniálne zvraty, nečakajte vynikajúco premyslený a originálny dej. Jedná sa o príbeh podľa urban legend – to Zvrácená plní do bodky a neprekračuje svoj tieň. Príbeh však čitateľa určite nesklame. Je to štýlová hororová jednohubka, ktorá hororuchtivým fanúšikom mangy určite skvele spríjemní čakanie na pomyselný hlavný chod – Itoovu Špirálu.

Ryo Haruto - Zvrácená
Vydavateľstvo: CREW
Preklad: Michaela Kropáčková