Oxygen recenzia

Na NETFLIX-e pribudlo minimalistické a na prvý pohľad tváriace sa survival sci-fi. Ako som ho videl ja?
Lukáš Polák
Máte radi filmy odohrávajúce sa v úzkom prostredí? Na pripomenutie spomeniem: BURIED s Ryan-om Reynolds-om, LOCKE s Tomom Hardym, či môj favorit – dánsky TIESŇOVÉ VOLANIE, ktorý na minimálnom priestore (kancelária operátora tiesňového volania) dokázal vytvoriť veľké divadlo. Všetky tieto filmy však boli ďaleko od fantastiky a práve dnešný film, ktorý sa odohráva skoro výlučne v kryptokomore, je sci-fi do morku kostí. O réžiu sa postaral ostrieľaný Alexandre Aja, ktorý má na konte vydarený remake THE HILLS HAVE EYES či zaujímavú duchárčinu MIRRORS. Ako to teda dopadlo?
Kyslík - Plagát
Kyslík - Plagát / Zdroj Disclaimer
Film sa od začiatku začne tváriť ako bezvýchodiskový survival sci-fi v minimalistickom prostredí – skoro identická situácia ako v BURIED. Hlavná predstaviteľka má za cieľ sa dostať zo svojho „väzenia“ čím skôr, pretože jej beží čas v podobe dochádzajúceho kyslíka. Tu musím hneď pochváliť herečku - Mélanie Laurent (známa prevažne z tarantínovky INGLOURIOUS BASTERDS alebo z vynikajúceho filmu Denisa Villeneuve ENEMY). Na jej tvári cítiť zúfalstvo z každej novej informácii ale aj opak – nádej (ale to už vám neprezradím prečo). Do jej postavy sa dá ľahko vžiť a ste s ňou spútaní po celej dĺžke filmu.
Spomenul som, že film sa síce polku filmu tvári ako survival sci-fi, no následne príde twist, ktorý premieša karty a zrazu sa na povrch začnú vynárať prvky drámy s filozofickým podtónom. Otázky na filozofickú debatu nie sú vyložene položené na stôl, ale číhajú v pozadí a občas mi preskočila iskierka zamyslenia sa (tu by sme mohli nájsť jemnú paralelu s BLADE RUNNER, samozrejme s rezervou).
Čím vám film dá viacej odpovedí, tým mu zároveň rastie aj kvalita. Hlavný twist som z časti dokázal predpovedať, ale jeho prevedenie a naservírovanie bolo fakt luxusné a nečakané. Celková pointa síce nie je úplná novinka na trhu, ale v tomto prostredí vyznie sviežo, futuristicky a originálne.
Oxygène - Trailer - Oxygen - Official Trailer Disclaimer
Alexandre Aja si neodpustil aj „detské“ gore prvky, ktoré by síce v dobrom horore nezahviezdili, no v tej komore vyzneli dosť skľučujúco a odpudivo. Človek s nižším prahom na „nechutnosti“ možno bude jednu či dve scény predychávať.
Film má aj svoje záporné stránky – stopáž je síce kratšia (101minút), no veľakrát som mal pocit, že aj to je veľa a nejakých 20 minút by sa z toho malo vystrihať. Zároveň musím spomenúť, moje nenávidené klišé – záchrana na poslednú sekundu – túto scénu si kľudne mohli odpustiť. Scenár tiež nie je neprestrelený a má svoje muchy, no zároveň mu to aj dokážem odpustiť.

Zhrnutie: Čo sme teda dostali? Veľké divadlo na malom priestore? Za mňa hovorím - rozhodne. Film má síce svoje muchy, no svojim minimalistickým prevedením futuristického námetu si ma získal a môžem povedať, že tento rok som lepší sci-fi film nevidel. Ako keby ich vychádzalo na tony, že?

Hodnotenie: 75%

Oxygen / Oxygene
Žáner: Drama / Sci-Fi / Thriller