Tunely plné slizu a červov (recenzia G.R.R. Martin - Sídlo červa)

Keď už sme pri tom Martinovi, poďme si pripomenúť jednu z jeho starších noviel, ktorá vyšla pred pár rokmi vo vydavateľstve Argo ;)
Skôr než sa stal G. R. R. Martin slávnym vďaka svojej Ságe ľadu a ohňa, písal tento chlapík výborné scifi poviedky a hororové romány. O jeho kvalite nakoniec svedčia legendárni Piesočníci, provokačná Cesta kríža a draka či novela Pieseň pre Lyu. O mrazivo upírskom Červenom smäde ani nehovoriac. Martin sa však v poslednom čase trocha odmlčal a pre jeho vyťaženosť na westerosskom území nepíše skoro nič nové. Čo je škoda. Našťastie tu máme možnosť stále obdivovať jeho staršiu, progresívnejšiu tvorbu.
Sídlo červa. Obálka prvého českého samostatného vydania (Argo, 2017).
Sídlo červa. Obálka prvého českého samostatného vydania (Argo, 2017). / Zdroj Disclaimer
Sídlo červa je novela, ktorá sa u nás vyskytla už tretí raz. Prvý- a druhýkrát to bolo pred rokmi v zbierke Písečníci z vydavateľstva Triton v rokoch 2002 a 2007. Novšie vydanie predstavuje útla knižočka v pevnej väzbe s viac ako sto stranami s krásnou obálkou Johna Picacia. O preklad z angličtiny sa postaral renomovaný pár Oščádalových, takže o kvalitu a vernosť prekladu isto netreba mať obavy.
Dej novely sa točí okolo Annelyna, mladého člena dekadentnej a degenerovanej aristokracie na planéte, možno na Zemi, no určite v budúcnosti, keď jej slnko už pomaly vyhasína. Hrdina sa dostane do sporu s nižšie postaveným Masonosom. Za urážku na cti sa mu Annelyn plánuje pomstiť, no plán sa nezdarí a na Annelyna čaká škaredé dobrodružstvo, pri ktorom objaví prastaré tajomstvá svojho sveta.
Príbeh je zasadený do vzdialenej budúcnosti, keď potomkovia ľudí už stratili schopnosť vytvárať nové technológie a ich vlastná história zapadla nánosom zabudnutia, hoc sem-tam sa nejaké spomienky či vedomosti vynoria v podobe náboženstva a mýtov.
Aj v tomto prípade donekonečna papagájované, nič nevraviace rituály premeny ľudí v niečo úplne iné dotvára atmosféru ľudskej degenerácie. Samozrejme, autor to ešte umocnil detailnými popismi rozpadu a rozkladu nielen spoločnosti samotnej, ale aj prostredia v podobe hutných dávok slizu, plesní a všetkých tých nepríjemných tvorov, na ktoré si človek spomenie a na ktoré hlavný hrdina počas svojho putovania narazí. Na druhú stranu práve exotický popis prostredia, ktorý nás zavádza do hlbín Zeme je jednoznačným plusom diela, no možno ne v takom smere v akom by ich čitateľ čakal.
George R. R. Martin
George R. R. Martin / Zdroj Disclaimer
Ak by sme sa držali škatuliek, tak Sídlo červa je typický príklad žánra zvaného umierajúca Zem (Dying Earth), nazvanom po rovnomennom cykle poviedok z dielne veľmajstra SF, Jacka Vancea. Takéto príbehy sa vyznačujú vzdialenou budúcnosťou, zdegenerovanými ľudskými potomkami, technológiou považovanou za mágiu, naoko fantasy motívmi či ďalším typickým prvkom – vyhasínajúcim Slnkom. A presne to čitateľ nájde aj tu, hoc odľahčené od mágie.
Keďže ide o relatívne krátky príbeh, tých cca stopätnásť strán čitateľ preletí za jediné poobedie. Kniha sa číta pomerne ľahko, miestami by však stačilo ubrať z popisu prostredia a dodať viac akcie (hoc v podstate o prostredí a atmosfére tá kniha je). Hoci, novela nepatrí k Martinovým najlepším dielam, nechýbajú jej nápady a inovatívnosť. Miestami však trpí istou rozvláčnosťou a chýba jej vysvetlenie mnohých udalostí v knihe popísaných, hoci isté náznaky by sa našli.

Zhrnutie: Kniha zaujímavá svojim nápadom, no o trocha menej prevedením. Ak by sa niekde niečo ubralo a inde zasa pridalo, poprípade by sa niektoré otázky z poslednej štvrtiny knihy vysvetlili, určite by jej to pomohlo. Napriek tomu ide o jednohubku, ktorá by fanúšikom žánra umierajúcej Zeme či tvorby Georga R. R. Martina nemala uniknúť.

Verdikt: 80%

George R. R. Martin – Sídlo červa / In the House of the Worm (1976)
Vydavateľstvo: Argo