Digimon adventure (recenzia)

Posledný rok na poli anime možno s prižmúrením očí nazvať rokom nostalgie. Na scénu sa totižto vracajú dve obrovské legendy, ktoré zrejme mnohých z nás pred rokmi pritiahli k anime ako médiu. Aj keď mnohí z nás už čakajú na skvelého Kráľa šamanov, ešte pred ním sa k nám vrátili digimoni. Jedná sa ale o podarený návrat?
Začnime rovno zľahka nepopulárnym tvrdením. Digimoni majú podľa mňa omnoho lepší lore a výrazne lepšie anime, než populárnejší pokémoni. Aj keď všetky rôzne prepojenia digimonských skupín a rozsiahla mytológia môžu byť pre nezasväteného fanúšika neprehľadné, digimoni dokázali na pravidelnej báze divákom ponúknuť výrazných záporákov, sympatické hlavné postavy, nové bojové mechaniky, kopu rôznych zaujímavých digipotvor a podarenú akciu, zatiaľ čo pokémonské anime sa roky točí v kruhu okolo príbehu Asha Ketchuma a jeho nekonečnej snahy stať sa najlepším trénerom pokémonov na svete.

Mnohým z nás sa pri digimonskom anime vybaví práve prvá séria, kde sme sledovali príbeh okolo Taia a jeho jašteričky Agumona. Tai a jeho priatelia Matt, Sora, Izzy, Mimi, Joe, T.K. a jeho malá sestrička Kari nás bavili už v roku 1999, teda pred vyše dvadsiatimi rokmi. A tak si tvorcovia povedali, že je konečne čas na reboot, ktorý tento legendárny príbeh boja detí proti silám zla, charakterizovaných najmä Devimonom a Myotismonom, prerozpráva novej generácií fanúšikov.
Digivyvolení Digivyvolení
Digivyvolení Disclaimer
A tu podľa mňa narazila prvýkrát kosa na kameň. V čom spočívala obrovská sila digimonského anime, bol najmä fakt, že sa nikdy nebálo odvážne odkrývať nové postavy, nových hrdinov a nerecyklovalo nápady. Veď po skvelom Digimon adventure 1 prišlo nemenej podarené Digimon adventure 2, ktoré zaujímavým spôsobom citlivo vykreslilo záporné postavy, s ktorými sme ku koncu až súcitili, a predstavil fenomén spájania digimonov do väčších a silnejších digibojovníkov.
Tam však digimoni nekončili a po nich prišiel výborný Digimon Frontier, ktorý predstavil fenomén legendárnych bojovníkov, teda schopnosti mladých digivyvolených priamo sa meniť na digimonov. Okrem toho v rovnakom čase vychádzala aj séria Digimon Tamers, ktorá je podľa väčšiny fanúšikov najlepším digimon anime vôbec. Tvorcom vždy vychádzalo vrhať sa do nových a neprebádaných vôd. Prečo teda reboot?
A podľa prvých dielov seriálu sa môže zdať, že sa jedná o veľmi uponáhľaný reboot. Zatiaľ čo v pôvodnom anime sme sa dlhšiu dobu zoznamovali s hrdinami, ktorí boli neznámymi silami stiahnutí do digitálneho sveta, kde sa spoznávali so svojimi spriaznenými digimonmi, reboot od začiatku zbytočne tlačí na pílu. Spolieha sa na to, že hrdinov už poznáme a sme celí žhaví vidieť v akcií Greymona, preto postavy hneď v prvých dieloch konfrontuje s až komicky prestrelenou hrozbou zničenia Tokya obrovským množstvom jadrových rakiet. Skúsení fanúšikovia krútili hlavami, tí menej znalí nestíhali absorbovať obrovské množstvo informácií, pričom väčšina z nich v seriáli ani poriadne neodznela, čo opäť len umocňuje pocit, že tvorcovia sa až príliš spoliehali na fakt, že lore, mytológia a postavy sú už divákom známe. Prvých pár dielov tohto anime bolo neprehľadnou zmesou zmätočnej a absurdnej akcie, ktorá zanechala horkú pachuť v ústach.
Tai a Sora Tai a Sora
Tai a Sora Disclaimer
Seriálu príliš nepomáhal ani fakt, že animácia miestami skutočne nepôsobila ako u anime z roku 2020 (2021). Prapodivné animácie pohybu digimonov, ich očí alebo aj ich digievolúcií pôsobili znechucujúco a odstrašujúco. Digievolúcie sú navyše neskutočne repetitívne a nepôsobia vôbec retro sexy, v čo tvorcovia zrejme dúfali. Navyše slúžia ako pomerne nepekný prostriedok na rozdeľovanie hlavných hrdinov na hlavných a hlavnejších - zatiaľ čo sekvencie evolúcií Greymona a Garurumona si musíme vždy pozrieť celé, u ostatných sú často skipnuté. Takto sa to ozaj nerobí.
Dej sa v reboote začína časom dosť odlišovať od pôvodného anime a ide si vlastnou cestou, čo veľmi oceňujem. Rozpráva nám v podstate rovnaký príbeh, ale trošičku inak. Pomerne skoro nám predstavuje koncept svätých digimonov (ktorých v pôvodom anime reprezentovali najmä Angemon a Angewomon), teda akýchsi ochrancov a spasiteľov digisveta. Naši hrdinovia sa teda vydávajú na nebezpečnú výpravu nájsť týchto svätcov, a opäť tým prinavrátiť rovnováhu do digisveta. S týmto úzko súvisí hlavne dejová línia mladučkej Kari a jej digimona Tailmona (v anglických prekladoch bol známy aj ako Gatomon), ktorý sa pomocou výpravy za svätými digimonmi snaží nájsť svoje dávno zabudnuté ja.
Po pozretí všetkých doposiaľ vydaných dielov rebootu digimonov (vyšlo ich 39 z celkového počtu 66) musím skonštatovať, že potom, čo sa anime upokojilo, prestalo hlúpo tlačiť na pílu, a rozhodlo sa vrátiť späť na líniu postupného odkrývania tajomstva a dobrodružného putovania prazvláštnym digisvetom, kvalita šla neskutočne nahor. Dokonca sa seriálu už na pravidelnej báze darí útočiť na moje nostalgické chúťky a pri niektorých scénach som mal na krajíčku slzičky dojatia. Reboot digimonov začal zle, rozhodne nie je dokonalý, a ak chcete počuť moje odporúčanie, siahnite radšej po pôvodnom anime z roku 1999 a jeho pokračovaniach. Neurobíte ale chybu ani v prípade, ak si pozriete tento reboot. Majte s ním ale kusisko trpezlivosti a nemajte priveľké očakávania.

Hodnotenie: 55%

Názov: Digimon Adventure
Réžia: Masato Mitsuka