Susanna Clarke - Piranesi (recenzia)

Susanna Clarke má medzi fanúšikmi fantastiky bezmála legendárny status. Jej debutový román z roku 2004, Jonathan Strange a pán Norrell, zasiahol svet fantasy ako blesk z jasných nebies. Vynikajúci, vyše 800-stranový román si okamžite získal srdcia čitateľov, ktorí si žiadali od Clarkovej ďalšie a ďalšie príbehy. Tie však akosi neprichádzali.
Hlavným dôvodom jej nečinnosti bol najmä chronický únavový syndróm, kvôli ktorému Clarková dlhšiu dobu nemohla tvoriť, čo je pri jej nesmiernom rozprávačskom talente obrovskou škodou. A potom zrazu, keď to už snáď nikto nečakal, sa zjavil Piranesi. Útla, ani nie 300-stranová knižôčka je rozmermi presným opakom Clarkovej magického debutu, ale napriek tomu v čitateľovi vyvoláva porovnateľné, absolútne nezameniteľné pocity.
Susanna Clarke Susanna Clarke
Susanna Clarke Disclaimer
Ako obrovský fanúšik Jonathana Strangea a pána Norrella som bol, pochopiteľne, na Piranesi veľmi zvedavý. Veril som, že Clarková nám opäť prinesie výborný román, ale trošku som sa bál, že moje očakávania budú jednoducho príliš vysoké a nerealistické, čo mi pokazí zážitok z románu. Pri Clarkovej diagnóze bolo zrejmé, že už sa s najväčšou pravdepodobnosťou nepustí do obrovského worldbuildingu a neprinesie nám rozsiahly román plný detailov a množstva vrstiev príbehu, to však napokon ani nebolo vôbec nutné. Piranesi je totiž presne taký, aký sme dúfali, že by mohol byť.
Hlavný hrdina, ktorého môžeme volať Piranesi, aj keď sám priznáva, že si nepamätá, či je to jeho ozajstné meno, žije v Dome - akomsi obrovskom komplexe nekonečného množstva budov zošitých dokopy. Svoje dni prežíva sám, samotu zaháňa rôznymi činnosťami ako napr. rybačkou alebo neustálym zapisovaním si myšlienok a udalostí do denníkov. Podľa svojho vlastného odhadu má okolo 35 rokov a netuší, ako sa vlastne v Dome ocitol. Spoločne s nami, čitateľmi, by na to rád prišiel.
Piranesi - obálka Piranesi - obálka
Piranesi - obálka Disclaimer
Vnútri Domu Piranesi pozoruje nielen zmeny počasia, ale aj rôzne nebeské telesá ako Mesiac a hviezdy, až napokon vysvetľuje, že Dom vidí ako akýsi druh božstva, ktorému vďačí sa svoj život. Stále však nedokáže pochopiť jeho podstatu. Piranesi na snahu spomenúť si na svoju minulosť a pochopiť ako sa v Dome ocitol pomaly rezignuje. Napokon však dostáva pomoc zhora a dostáva neznámeho návštevníka. Alebo žeby to bol len ďalší obyvateľ Domu? Ktovie. Spoločne začnú od začiatku čítať jeho zápisky a pokúšajú sa lepšie pochopiť Piranesiho bývalé ja. To nás spolu s hlavným hrdinom vrhá do bláznivej špirály hádaniek, ktoré bavia, fascinujú a prekvapujú. Po kúskoch si dávame spolu s hrdinom dokopy spomienky na jeho bývalé ja a všetko akosi začína postupne dávať väčší a väčší zmysel.
Piranesi je kniha o mágií, aj keď nie až tak explicitne ako Jonathan Strange a pán Norrell. Spolu s hlavným hrdinom, uchvátene ako malé deti, spoznávame magickú podstatu Domu, ktorý sa však s Piranesim neustále pohráva. Poodhalí kúsok zo svojej podstaty, pošle hrdinovi drobné nápovedy ohľadom jeho predchádzajúceho života, ktoré mu však nijakovsky nedávajú zmysel, a potom hneď zošle ešte väčšiu záhadu, ešte zvláštnejšiu hádanku, ktorá nás spolu s hrdinom ešte viac zmätie. Piranesi je skrátka Susanna Clarke tak ako ju poznáme a milujeme. Je späť a je vo fantastickej forme. Piranesi je živý román o tajomne, osamelosti, boji intuície a racionality, o nadšení, ktoré postupne prechádza v nudu a nezáujem. Podľa môjho názoru sa jedná o vynikajúco napísaný román mimoriadnej autorky, ktorej sa štýlovo v súčasnosti približuje azda len Erin Morgenstern. Práve preto vám tento kratučký román určite vrelo odporúčam. Nájdete odvahu vstúpiť do Domu a spoločne s Piranesim zistiť čosi viac nielen o ňom, ale aj o sebe samotnom?
Hodnotenie: 95%
Susanna Clarke - Piranesi
Vydavateľstvo: Bloomsbury