Židovský policajný klub - recenzia

Cenami ovenčená detektívka od autora románu Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye
Thessaly
V románe Židovský policejní klub sa prenesieme do alternatívnej súčasnosti, v ktorej po 2. svetovej vojne vznikol na Aljaške útvar so židovskou samosprávou – Sitka. Židia zo všetkých kútov sveta v Sitke našli útočisko a domov. To sa však má čoskoro zmeniť, pretože Aljaška má pripadnúť naspäť do rúk USA, má nastať tzv. Reverzia. Viete si snáď predstaviť, ako blížiaci sa termín vyhostenia vplýva na tento večne prenasledovaný národ. Jedným z takých ľudí je aj detektív Meyer Landsman. Príbeh sa začína tým, že Landsmana privolajú k telu, ktoré bolo nájdené v tom istom hoteli, v ktorom sám býva. Landsman zistí, že muž bol zastrelený ranou do zátylku a dlhé roky závislý na drogách. Na prvý pohľad to vyzerá ako úplne obyčajný prípad, akých sa denne na svete stanú možno desiatky. No na tomto prípade však nie je obyčajné vôbec nič a najmenej obyčajný je sám zavraždený. To však Landsman na začiatku vyšetrovania nevie a vyčerpávajúce vyšetrovanie ho zavedie na tie najmenej očakávané miesta.
Židovský policejní klub. Prvé české vydanie (Odeon, 2008) Michael Chabon
Židovský policejní klub. Prvé české vydanie (Odeon, 2008) / Zdroj Disclaimer
Hlavná postava Meyer Landsman je pravdepodobne najslabším článkom celej knihy. Pôsobí ako zlepenec každej jednej postavy policajta, aká bola kedy napísaná. Je to alkoholik v stredných rokoch fajčiaci jednu papirosku od druhej, deprimovaný svojim skrachovaným osobným životom, svojou prácou a blížiacou sa Reverziou. Je ostrieľaný a len tak niečo ho nevyvedie z rovnováhy, no trpí aj samovražednými sklonmi a duchov minulosti utápa v alkohole. Kvôli svojmu nezdravému životnému štýlu už jeho telesná kondícia nie je to, čo bývala, no aj tak sa mu nejakým spôsobom vždy podarí vyviaznuť z problémov živému. Napriek všetkým týmto neduhom a klišé je Landsman sympaťák a na konci zistíte, že ste si ho vlastne celkom obľúbili. A keď naviac jeho, aj celý román začneme vnímať ako poctu americkej noir detektívke, má Chabon vyhraté. Zaujímavejšou postavou, ktorej sa však nedostalo až tak veľa priestoru, je Meyerov parťák Berko Shemetz, ktorý je zároveň jeho bratrancom. Berko je Indián z kmeňa Tlingitov po matke a Žid po otcovi. Berko sa snaží byť ten najžidovskejší Žid, ako je to len možné, no je zjavné, že má na to svoje vlastné dôvody. Na scéne sa objavuje aj Landsmanova bývalá manželka Bina ako ich nadriadená. A keďže chémia medzi bývalými manželmi ešte stále funguje, ich interakcie a vzájomné doberanie bavia.
Židovský policajný klub - Michael Chabon
Židovský policajný klub - Michael Chabon Disclaimer
Za najväčšie plus by som označila vysokú „čtivosť“ knihy, ktorá vás bude hnať dopredu, až kým ju dočítanú neodložíte na nočný stolík o tretej ráno. Bonusom je tiež veľmi kvetnatý jazyk, s ktorým Chabon narába naozaj majstrovsky. Je plný originálnych metafor a prirovnaní, naviac okorenený slovíčkami z jidiš alebo esperanta. Zasadenie príbehu do fiktívneho mesta Sitka na Aljaške je taktiež veľmi originálne, čo umocňujú ešte vzájomné strety kultúry indiánskej a židovskej. Popisy prostredia sú živé a čitateľ takmer cíti chladný a čerstvý vzduch Aljašky voňajúci po smrekoch a po rybách. Takže ak si radi prečítate dobrú detektívku a ani alternatívna história vám nie je cudzia, Židovský policejní klub je tou správnou voľbou.

Hodnotenie: 75 %
Názov: Židovský policejní klub/The Yiddish Policemen’s Union
Autor: Michael Chabon
Počet strán: 400
Vydavateľstvo: Odeon
Rok vydania: 2008
ISBN: 978-80-207-1284-4
Preklad: David Záleský a Markéta Záleská
Doslov: Richard Podaný

Thessaly

Thessaly
Zbožňujem literatúru akéhokoľvek (ne)žánru a rada si zahrám dobrú hru na PS4. Z fantastiky mám radšej modernejšie veci, ktoré sa neboja posúvať hranice stále ďalej. Mám dve mačky a nikdy neviem, čo napísať do svojho bia.