Alan Moore - Z pekla (recenzia)

Geniálny komiks Z pekla od Alana Moora má už bezmála kultový status. Ako sa páči a čo všetko znamená pre našu novú redaktorku?
Thessaly
V súčasnosti sa tematika sériových vrahov, ich psychológie a histórie teší relatívne veľkej obľube. Tento grafický román z dielne jedného z najväčších komiksových géniov však zaujme aj ľudí, ktorí k tejto oblasti nemajú až tak blízko.

Z pekla sa odohráva v Anglicku za vlády kráľovnej Viktórie a sleduje príbeh lekára Williama Gulla. Prvýkrát sa s ním stretávame, keď bol ešte chlapec – následne sledujeme jeho šikovné šplhanie po sociálnom rebríčku až na kráľovský dvor. Z Gulla sa však stáva okrem výborného lekára aj niečo iné, monštrum, ktorého anglická verejnosť začala prezývať Jack Rozparovač. Okrem tej Gullovej získavame aj perspektívu vyšetrovateľa Fredericka „Freda“ Abberlina, zavraždených prostitútok a rôznych iných historických aj vymyslených postáv, ktoré sa na scéne objavia. Medzi tie známejšie historické osobnosti patria napríklad spomínaná kráľovná Viktória a iní členovia kráľovskej rodiny, okultista a údajný jasnovidec Robert James Lees, maliar Walter Sickert, alebo Joseph Merrick, tzv. Sloní muž.
Z pekla, česká obálka (2015) Z pekla, česká obálka (2015)
Z pekla, česká obálka (2015) Disclaimer
Moore v tomto prípade spája rôzne konšpiračné teórie, fakty prevzaté z dobovej aj súčasnej literatúry a tomu všetkému nasadí tak trochu mystickú korunku. Nadprirodzené elementy (alebo také, ktoré si zatiaľ súčasná veda nevie vysvetliť) sa v knihe objavia niekoľkokrát, ale už tradične zostáva na samotnom čitateľovi, či sa rozhodne vnímať ich ako reálnu súčasť príbehu, alebo iba ako na výplod Gullovej narušenej mysle. Osobne som si práve tieto rozsiahle Gullove blúznenia o mystike, znameniach a sprisahaniach užívala najviac. Celý román sprevádza rozsiahly systém poznámok, kedy na jednu kapitolu pripadá niekedy až šesť strán poznámok, v ktorých Moore upresňuje, odkiaľ čerpal a ktoré časti sú naopak dielom jeho kreatívneho génia. Človek sa neubráni ohúreniu z toho, koľko práce si jednak Alan Moore, ale aj kreslič Eddie Campbell s týmto dielom dali. Dozviete sa tak aj veci, ktoré ste doteraz nevedeli, že chcete vedieť, napríklad to, ako a kde praktizovali ženy toto najstaršie remeslo 😉
Dalo by sa povedať, že autor pozliepal niekoľko už existujúcich teórií o tom, aká bola skutočná identita Jacka Rozparovača, prečo sa tieto vraždy stali a prečo boli vykonané takým ohavným spôsobom. Po dočítaní je človek príbehom dokonale presvedčený a má pocit, že presne takto sa to všetko muselo stať, aj keď samotný Moore toto popiera a netají sa tým, že si mnohé veci prikrášlil alebo rovno vymyslel. Koniec koncov, máme pred sebou dielo fiktívne, a nie literatúru faktu. Zosobňuje to aj venovanie, v ktorom autor venuje tento grafický román zavraždeným ženám a dodáva, že jediné, čím si v tejto záležitosti môžeme byť istí, je existencia týchto žien a ich smrť.
Alan Moore, anglický autor komiksov Alan Moore, anglický autor komiksov
Alan Moore, anglický autor komiksov Disclaimer
Spomenúť treba aj úžasný kresličský talent Eddieho Campbella, ktorý atmosféru špinavého a pochmúrneho viktoriánskeho Anglicka vystihol naozaj dokonale. Čiernobiela perokresba je raz hrubá a surová, keď zobrazuje chudobný a špinavý Whitechapel a naopak až impresionisticky jemná, keď nahliadneme do čistučkého Gullovho príbytku vo West Ende. Napriek tomu, že tento štýl kresby sadne príbehu Jacka Rozparovača ako uliaty, bolo ohlásené nové vydanie Z pekla v plne kolorizovanej verzii. Niektorí to berú ako zradu pôvodného, čiernobieleho vydania, to však musí posúdiť každý sám.
Nejdem vám ale prezrádzať všetky podrobnosti tohto majstrovského diela. Dodám iba toľko, že ak vás aspoň trochu zaujímajú konšpiračné teórie, viktoriánske Anglicko, slobodomurári, nevysvetlené zločiny a máte radi pocit, keď vám zimomriavky behajú po chrbte, určite siahnite po tejto knihe. Bude to stáť za to!

+ Príbeh premyslený do najmenších podrobností
+ Zaujímavé historické fakty
+ Nádherná kresba
+ Tajné sekty, mystika, zákulisie kráľovskej rodiny
+ Prostredie viktoriánskeho Anglicka
+ Preklad Viktora Janiša
+ Mooreova teória o čase, prelínanie časových línií
- Vzhľadom na povahu vrážd téma nemusí sadnúť každému
- Temnota, temnota a zase temnota

Hodnotenie: 95%
Názov: Z pekla/FROM HELL
Autor: Alan Moore, Eddie Campbell
Počet strán: 576
Vydavateľstvo: BB/art s.r.o.
Vydanie: druhé
Rok vydania: 2015
ISBN: 978-80-7507-531-4
Preklad: Viktor Janiš

Thessaly

Thessaly
Zbožňujem literatúru akéhokoľvek (ne)žánru a rada si zahrám dobrú hru na PS4. Z fantastiky mám radšej modernejšie veci, ktoré sa neboja posúvať hranice stále ďalej. Mám dve mačky a nikdy neviem, čo napísať do svojho bia.