Erin Morgenstern - Nočný cirkus (recenzia)

Aké tajomstvá skrýva cirkus z románu americkej spisovateľky Erin Morgenstern?
Dámy a páni, nech sa páči, vstúpte do Nočného cirkusu! Nočný cirkus prichádza vždy bez varovania a objavuje sa na miestach, kde by ho nikto nikdy nečakal. Ponúkne vám množstvo nepredstaviteľných zázrakov a navždy sa vám vryje do pamäti! V čiernobielom šapitó Nočného cirkusu vás čakajú napríklad dvojičky, ktoré vidia budúcnosť, strom prianí, kvitnúca záhrada celá z ľadu alebo artisti, ktorí vám vysoko nad hlavami divákov predvedú riskantné vystúpenia úplne bez istenia. Čo ale žiaden z návštevníkov nevie, je že v tomto cirkuse sú skutočné kúzla vydávané za obyčajné triky.
Tento román, debut americkej spisovateľky Erin Morgenstern, dáva tak obrovský dôraz na mimoriadne rozsiahle opisy prostredia a najmä samotného cirkusu, až to pôsobí, akoby bol cirkus hlavným hrdinom príbehu. Veľmi k tomu prispievajú aj zľahka atypické literárne prvky, napríklad, že je román písaný v prítomnom čase, na čo som si zvykal zo začiatku trochu ťažšie, alebo keď každá kapitola začína rozsiahlymi opismi cirkusu z pohľadu samotného čitateľa. Tieto literárne experimenty však (napr. na rozdiel od Jemisinovej Piateho ročného obdobia a rozprávača v druhej osobe), vôbec nepôsobia rušivo.
Noční cirkus. Obálka druhého českého vydania (Argo, 2020). Nočný cirkus
Noční cirkus. Obálka druhého českého vydania (Argo, 2020). Disclaimer
Erin Morgenstern je okrem písania navyše aj vynikajúca výtvarníčka a tento fakt sa odzrkadľuje často aj v jej štýle písania, ktorý kladie veľký dôraz na vizuálnu predstavivosť čitateľa. Veľmi z románu cítiť, že autorka si najprv celý cirkus a všetky jeho zázraky vysnívala do posledného detailu a až následne začala riešiť rámcový dej príbehu. Autorkin štýl písania je jedným slovom nádherný. Jej jazyk je elegantný a mimoriadne opisný, pričom sa jej perfektne darí čitateľa vtiahnuť do deja natoľko, že počas čítania románu máte doslova pocit, akoby ste na opisovaných miestach stáli a rozhliadali sa. Autorkin štýl písania je pre vás v tomto nápomocný až tak dokonale, že máte pocit, akoby jej slová boli vašimi očami, čo je vzácne a mimoriadne pôsobivé.
A v tomto pôsobivom cirkuse napokon stretávame dvoch mladých kúzelníkov - Celiu a Marca. Ich vzťah sa stáva hlavným dejom románu. Obaja sú svojimi učiteľmi mágie neustále tlačení do akéhosi súboja, ktorého rozsah ani pravidlá im nie sú nikdy vysvetlené. Napokon však k sebe pocítia náklonnosť a nechcú ďalej bojovať. Premôže ich rodiaci sa cit nebezpečnú hru, do ktorej sú obaja tlačení navzdory svojej vôli?
Erin Morgenstern Erin Morgenstern
Erin Morgenstern Disclaimer
Román Nočný cirkus je perfektne napísaným príbehom, ktorý čitateľa dokonale vtiahne do deja, pričom ten sa neraz cíti tak, že mu stačí len natiahnuť ruku a dotkne sa opisovaných predmetov, prostredia alebo hrdinov. Ústredný príbeh Celie a Marca je skvelý, správanie hrdinov je uveriteľné a príbeh čitateľovi ponúka veľké množstvo rôznorodých emócií. Nočný cirkus je skvelým románom a veľmi výrazne ho odporúčam. Nech sa páči, ráčte vstúpiť.

Hodnotenie: 90 %

Erin Morgenstern - Nočný cirkus
Vydavateľstvo: Argo