Posledné dielo strážcu Stredozeme (recenzia Pádu Gondolinu)

Aká je posledná kniha editovaná Christopherom Tolkienom, synom slávneho otca JRRT?
Dearon
Stredozem J.R.R. Tolkiena stála na začiatku všetkého. Kniha Hobit a následná trilógia Pán Prsteňov definovala žáner fantasy a dodnes ide o kult, ktorý hrdo sedí na tróne žánru. Po jeho smrti sa literárnej pozostalosti tohto velikána ujal jeho syn Christopher, ktorý s týmto svetom vyrastal. Z jeho editorskej práce vzišli knihy Silmarillion (1977), Nedokončené príbehy (1980), dvanásť dielna séria História Stredozeme (1983-1996), ktorá u nás až na prvý diel asi ostane nepreložená a Húrinove deti (2006). Spolu s nimi vyšli aj iné práce ktoré so Stredozemou nesúviseli, napr. rôzne preklady či vlastné verzie starých mýtov písaných aliteračným veršom.
Pád Gondolinu. Obálka českého vydania (Argo, 2019)
Pád Gondolinu. Obálka českého vydania (Argo, 2019) / Zdroj Disclaimer
Jeho poslednými dvoma dielami sú Beren a Lúthien (2017) a Pád Gondolinu (2018). Zatiaľ čo na Berena a Lúthien stále čakáme - kvôli veľkému počtu veršov a neskôr kvôli COVID-19 sa dátum vydania presunul na prelom roka - Pád Gondolinu je už nejaký ten piatok vonku.
Na začiatok treba povedať, že kniha sama o sebe nie je románom v slova zmysle ako Hobit či trilógia Pán Prsteňov. Dokonca to nie je ani kronika ako Silmarillion. Ide skôr o štúdiu Pád Gondolinu, ktorý sa objavil aj v Silmarillione a v druhej časti Knihy stratených povestí. Obsahuje všetky zásadné verzie príbehu, od prvej verzie, ktorú Tolkien napísal už ako mladík, až po tú ktorá mala byť finálnou, avšak bola dokončená len po Tuorov príchod do Gondolinu. Jednotlivé verzie sú opatrené komentárom Christophera Tolkiena, ktorý zaznamenáva jeho postupný vývoj a zmeny v ňom. Zaujímavosťou je, že sám príbeh o páde bol podľa Tolkiena prvým, ktorý vo svojom univerzu napísal. Kniha sama o sebe neobsahuje nič nové okrem rovnomennej „poviedky“. Tá bola vydaná v knihe The Book of Lost Tales part 2 (1983) ktorá na rozdiel od The Book of Lost Tales part 1 (č. ako Kniha ztracených pověstí) nebola doteraz preložená, a tak sa tento príbeh dostáva k nášmu čitateľovi prvý krát.
Christopher Tolkien
Christopher Tolkien Disclaimer
Kniha začína predhovorom, kde Christopher Tolkien opisuje jej vznik, cestu príbehu, zmeny v menách atď. Po ňom nasleduje prológ opisujúci stručne dej Silmarillionu a následne sa začína najlepšia časť knihy s názvom Povesť o páde Gondolinu. Ako už bolo povedané, ide o najrozsiahlejšiu a najucelenejšiu verziu príbehu, ktorá ho opisuje zo všetkých najpodrobnejšie. Zároveň sa však v mnohom líši, keďže Tolkien v priebehu rokov celú mytológiu veľmi prepisoval. Jadro však ostáva rovnaké. Dá sa povedať, že ide o najdlhšiu časť knihy. Osobne som si ho veľmi užil.
Kniha ďalej obsahuje neskoršie verzie príbehu, ktoré sú však už oveľa stručnejšie a prezentujú sa skôr vo forme náčrtu alebo rôznych útržkov či fragmentov textu. Christopher detailne ukazuje, ako sa príbeh vyvíjal. Pre zarytého Tolkienistu to je raj, pre priemerného čitateľa peklo. Ja som kdesi uprostred. Pasáže, v ktorých opisuje pozadie tvorby a otcove myšlienky sú nesmierne zaujímavé a obohacujúce, ukazujú zákulisie celej tvorby, no časti kde porovnáva a poukazuje na rozdiely sú enormné utrpenie, nakoľko pozorný čitateľ si ich aj tak všimne sám.
Húrinove deti, Beren a Lúthien a Pád Gondolinu.
Húrinove deti, Beren a Lúthien a Pád Gondolinu. / Zdroj Disclaimer
Veľkým plus diela sú ilustrácie od dvorného výtvarníka Stredozeme, Alana Leeho. Jeho kresby úžasne dokresľujú predstavu o veľkosti a kráse (a niekedy aj o zármutku a hrôzach) Tolkienovho sveta.
Pád Gondolinu. Vnútorná ilustrácia - Ulmo (by Alan Lee).
Pád Gondolinu. Vnútorná ilustrácia - Ulmo (by Alan Lee). / Zdroj Disclaimer
Pád Gondolinu. Vnútorná ilustrácia - Gondolin v plameňoch (by Alan Lee).
Pád Gondolinu. Vnútorná ilustrácia - Gondolin v plameňoch (by Alan Lee). / Zdroj Disclaimer
Celkovo ide o jednu z posledných výprav do Stredozeme, nakoľko začiatkom roka odišiel Christopher Tolkien za svojim otcom na Tol Eressea , do večných krajov... Sám k tomu ešte aj v predhovore uvádza, že ide o poslednú knihu ktorú vydáva. Či už si chcete prečítať len príbehy, alebo vás zaujíma každý detail tohto epického príbehu, táto kniha má čo ponúknuť.

Záver: Pád Gondolinu je veľmi zaujímavá kniha ale je jasné, že nie je pre každého a v podstate až na jeden príbeh neobsahuje nič zásadne nové. Na druhú stranu by práve tento príbeh mohol byť pre bežného čitateľa zaujímavý, nakoľko kniha v ktorej pôvodne vyšiel, nebola preložená a slovenskému či českému čitateľovi ostávajú tak len kusé informácie zo Silmarillionu.

J. R. R. Tolkien a Christopher Tolkien – Pád Gondolinu
Vydavateľstvo: Argo
Rok vydania: 2019