Komentáre producentov k epizódam 3x19, 3x20 a 3x21

Komentáre k epizódam "Pekelné peniaze", "'Z vonkajšieho vesmíru' Joseho Chunga" a "Avatar"
Filmová história scifi
"PEKELNÉ PENIAZE" (vysielanie 8. augusta 2004 na TV Prima)
"Pôvodne som premýšľal o dvoch veciach," hovorí autor scenára tejto epizódy Jeff Vlaming. "Jednak o lotérii, ktorá by sa konala v nejakom malom mestečku kdekoľvek v Spojených štátoch, a jednak o spoločnosti, ktorá by v čínskej štvrti združovala tých najchudobnejších obyvateľov. Všetko to bolo veľmi mystické, a keď Chris tieto dve veci spojil, dostal nápad, že v stávke by v tej lotérii mali byť ľudské orgány. Myslím si, že diváci už dlho čakali na takú epizódu, v ktorej by raz mala pravdu Scullyová. Hoci sa aj tak ukáže, že rozriešiť prípad dokáže len Mulder."
Producent Paul Rabwin priznáva, že túto epizódu si práve neobľúbil, a to preto, lebo to nie sú typické Akty X. "Ak je možné vynechať postavy Muldera a Scullyovej a nič sa tým na príbehu nezmení, potom to nie sú Akty X. Potom totiž medzi Mulderom a Scullyovou a ostatnými postavami nie je hlbší vzťah, a ten je práve na tomto seriáli jedinečný."
Rovnako ako 'Neodolateľné' v druhej sérii a 'Groteska' v tretej sérii, aj 'Pekelné peniaze' predstavujú ten typ príbehu, ktorý sa paranormálnych javov len zľahka dotýka.
"Podľa mňa sú paranormálne javy natoľko obšírnym pojmom, že sa tam dá zaradiť takmer všetko," hovorí vedúci výroby Chris Carter. "Preto i 'Grotesku' a 'Pekelné peniaze' považujem za príbehy o paranormálnych javoch. Hoci v nich paranormálne javy nezohrávajú ani hlavnú, ani zásadnú úlohu, paranormálne prvky tam sú. Obe epizódy mám veľmi rád, ale ešte radšej mám epizódu 'Neodolateľné', ktorú mnohí považujú za príklad príbehu Aktov X bez paranormálnych javov. Pre mňa však takéto príbehy predstavujú len ďalší spôsob, akým sa tento seriál dá realizovať, len ďalší uhol pohľadu."
* * *
"'Z VONKAJŠIEHO VESMÍRU' JOSEHO CHUNGA" (vysielanie 15. augusta 2004 na TV Prima)
"Už dlho som premýšľal o niektorých veciach, ktoré sa nakoniec objavili v tejto epizóde," hovorí scenárista Darin Morgan. "Keď sú únosci Scullyovej sami unesení, je to naozaj milé. Chystal som si rešerše o hypnóze a dostal som sa i ku knihe, ktorá popisuje, ako sa vláda snaží utajiť UFO. Jej autor je presvedčený o tom, že lietajúce taniere ako také existujú, ale nedomnieva sa, že ide o kozmické lode mimozemšťanov alebo o nejaké bytosti z iných planét. Jeho vysvetlenie spočíva v tom, že tu niekto manipuluje s časom a priestorom a že naša vláda nevie, čo si o tom má myslieť, či čo si s tým počať. A tak sa to aspoň snažia využiť pre svoje vlastné ciele. Ja som si položil otázku, že či tento jav naozaj existuje alebo nie.
Niektorým divákom sa táto epizóda naozaj páči, iným sa nepáči vôbec. Mne sa naozaj páči. Neviem prečo, ale stále ma priťahuje. Videl som ju toľkokrát, ešte než bola hotová, že som z toho takmer ochorel, ale myslím si, že nakoniec dopadla celkom dobre. Je presýtená materiálom. Hoci sa to obyčajne z tej jednej hodiny vysielacieho času nedá spoznať, veľa som sa dozvedel o tom, ako sa taký seriál vôbec vyrába, čo sa ako scenárista bežne nedozviete, pokiaľ sa priamo nepodieľate na nakrúcaní. Písanie scenárov je jedna vec a výroba druhá. Videl som, ako to, čo som napísal, zapôsobí, keď sa to nakrúti. Keď píšete scenár, nedokážete si to vopred predstaviť. Neviete, ako vášmu scenáru porozumejú tí, ktorí podľa neho budú nakrúcať. V tomto prípade som ale videl, že štáb môj scenár pochopil tak, ako som ho zamýšľal."
Jedným z tých, ktorí tento scenár presne pochopili, bol režisér Rob Bowman. "Tentoraz to bolo zložité," hovorí, "pretože som sa musel so scenáristom dohodnúť a opýtať sa ho, čo scenárom vlastne sleduje. Môžem vám celkom úprimne povedať, že možno len jeden či dvaja ľudia v Los Angeles by dokázali povedať, o čom ten čertovský scenár vôbec má byť. Darin Morgan má svoj vlastný štýl písania, a i keď to, čo napíše, nie sú práve čistokrvné Akty X, vždy je to zábava. Keď som si ten scenár 15-krát prečítal a 8 hodín o ňom s Darinom Morganom vo svojej hotelovej izbe diskutoval, podarilo sa mi doň síce hlboko preniknúť, ale napriek tomu som mal problémy s výstavbou príbehu, pretože to bola stále hádanka. Nebol to taký ten typ scenára, kedy by sa divák mohol iba pustiť za poskakujúcou loptou, pretože tu divákovi predkladáme rôzne scény a je len na ňom, ako si ich pospája. Ja som sa snažil iba o to, aby sa z tých rôznych scén dal nakoniec zložiť jeden správny obrázok, hoci diváka vediem jednotlivými scénami krížom-krážom. Každá tá scéna a každý herec sú z hľadiska celkového obrazu dokonalí. Musel som nad tým dosť premýšľať. Hoci ten scenár bolo zložité nakrútiť, nemôžem povedať, že by bol horší či lepší ako 'Nútič'. Je to skrátka iný typ scenára. Je to skôr mozaika, natoľko rozsiahla a komplikovaná, že bolo na mne ako na rozprávačovi, aby som ju divákovi predložil tak jasne a jednoducho, ako sa to len dá. Je to epizóda, ktorá sa zložito nakrúcala, ale ktorá dopadla veľmi uspokojujúco, hoci je trochu šialená. Napriek tomu je napínavá tak, ako majú Akty X byť. A dá sa jej uveriť.
Stačilo by málo a bude z toho komédia. Preto som chcel, aby Mulder a Scullyová boli takí, akí vždy sú - nemali byť smiešni či humorní, museli byť reálni. Pracujú na prípade, uvádzajú nás do problému a musia to robiť rovnako ako inokedy, aby sme im mohli uveriť. Je to ale epizóda, ktorá v divákovi prebudí zvedavosť, že ako to bude všetko ďalej."
Ďalším členom fanklubu Joseho Chunga je producent Robert Goodwin. "Čítal som ten scenár snáď tucetkrát, ale aj tak som ho nikdy nepochopil," hovorí placho. "Ani Darin Morgan, ktorý ho napísal, mu nerozumie. Ide o jednu z tých epizód, ktorú musíte najskôr vidieť a až potom ju pochopíte. Iba prečítať si ju nestačí. Už len sledovať ju je zložité, pretože v nej je mnoho reminiscencií a striedajú sa tam rôzne postavy ako rozprávači. Ani keď priamo vidíte, čo sa tam deje, a pokúsite sa to dať nejako dokopy, aj tak to nebude dávať žiadny zmysel. Takže naším najväčším problémom bolo zistiť, o čom to má vlastne byť. Čo sa tam deje, čo kto komu robí a či tá scéna na ulici je skutočná alebo si ju len niektorá postava predstavuje. Bol to problém pre všetkých a najviac pre režiséra, pretože on musel všetky tie scény pospájať a pritom vedieť, čo je skutočný dej a čo si postavy len predstavujú.
Najväčšia zábava bola, keď sme obsadzovali Charlesa Nelsona Reillyho. Pokiaľ ide o dialógy, je totiž nesmierne hysterický. Často ich kazí, pretože zabúda text a na tom sa dá zasmiať. Keď sledujete jeho denné práce, umreli by ste smiechom. Vôbec neviem, ako môže napríklad Gillian po jeho kiksoch pokračovať. Na rozdiel od Petera Boylea, ktorý v tomto seriáli nechcel hrať, si to Charles veľmi želal, veľmi sa na to tešil a nestačil mi ďakovať."
K celkovému prínosu Darina Morgana Aktom X vedúci výroby Chris Carter poznamenáva: "Bola to úžasná súhra talentu a správneho načasovania i úspechu seriálu. To nám umožnilo vydať sa týmto smerom. Keby bol seriál menej úspešný alebo by bol iba na začiatku, nikdy by sa to nepodarilo. Darin je rodený scenárista komédií. Nepoznám nikoho, kto by pracoval na filmoch a potom sa objavil v televízii a vzbudil Darinov ohlas. Je jedným z milióna."
Producent Paul Rabwin tvrdí: "Je to klasika, jedna z rozhodujúcich epizód. Keď napríklad ľudia hovoria o Zóne súmraku, povedia: Pamätáš sa na Oči diváka? A v Star Treku sú to zase Trampoty s Tribblami. V prípade Aktov X si všetci ihneď vybavia práve Joseho Chunga."
Rabwin si tiež spomína na jednu vec, ktorú museli po nakrútení tejto epizódy ešte vylepšiť. "Je tam scéna, v ktorej sa človek prechádza nahý po ulici a Mulder prechádza okolo. Bol tam záber nahej postavy, ako sa vynára z kríkov. V skutočnosti na sebe mal trikot, takže nebolo vidieť nič podstatné, ale je pravda, že nič iné na sebe už nemal. Vedenie spoločnosti bolo proti a prikázali nám tú scénu vystrihnúť. Samozrejme, že nebolo vôbec nič vidieť, ale stačilo, že to vyzeralo tak, akoby ten človek bol celkom nahý. Takže Mat Beck to vyriešil tak, že tam prirobil svetlá reflektorov z Mulderovho auta, ktoré celkom vymazali stred záberu. Divák teda uvidí iba jasný, vodorovný pruh svetla, ktorý tú postavu zakrýva od pupka po kolená, a vyzerá to celkom dobre. Uvádzam to ako príklad toho, čo tiež niekedy musíme urobiť na pokyn zhora."
* * *
"AVATAR" (vysielanie 22. augusta 2004 na TV Prima)
"S pôvodným jadrom tohto príbehu prišiel David Duchovny," hovorí spoluscenárista Howard Gordon. "To David povedal: Mitch Pileggi je skvelý herec, Skinner je skvelá postava a my ich dosť nevyužívame. Hovorili sme o tom, že by sme spolu napísali scenár k jednej z ďalších epizód hlavne pre Davida, ale cítili sme, že teraz je tá správna chvíľa, aby sme sa trochu viac zaoberali Skinnerom a nešetrili si námety len pre seba.
Príbeh sa začal rozvíjať a opäť sa ukázalo, že to bude skôr psychologická dráma ako niečo o nadprirodzene. Myslím si, že je celkom v duchu Aktov X, aby divák sám premýšľal, či mal Skinner halucinácie alebo sa tam skutočne niečo zjavovalo. Zaujímavé bolo preniknúť do hĺbky charakteru tejto postavy. Vidíte, čo preňho znamená jeho práca a ako táto do seba uzatvorená stránka jeho osobnosti spôsobila rozpad jeho manželstva, hoci ho tie zjavenia doviedli až k tomu, že sa začal otvárať možnosti lásky ako takej. Veľmi všeobecne sa táto epizóda venuje myšlienke sprisahania, ktorá vychádza zo Skinnerovho postavenia v Aktoch X. Tam pôsobí ako ochranca Muldera a Scullyovej, a keby bol odstránený, oslabí sa aj ich pozícia."
Spoluautor príbehu tejto epizódy David Duchovny pôvodne navrhoval, aby bola celá epizóda venovaná Skinnerovi. Jeho postranný úmysel však stroskotal. "Vlastne som chcel pre seba získať trochu voľna. Ako sa však ukázalo, bola to pre mňa veľmi náročná epizóda. Mitch mal veľmi peknú úlohu. Po dvoch rokoch práce si predsa takúto prácu zaslúžil, a odviedol ju skvele."
Producent Robert Goodwin pripomína, že túto epizódu režíroval nový režisér, ktorý doteraz na Aktoch X nepracoval - James Charleston. "Prišiel medzi nás a už prípravným prácam venoval veľkú pozornosť," hovorí Goodwin. "A mal skvelé nápady. Nakrúcanie viedol veľmi názorne a presne sa držal harmonogramu. Najviac zábavy bolo s tým, že celá táto epizóda sa má odohrávať v daždi, pretože sme chceli ukázať, ako pretrvávajúci dážď môže ľudí dohnať k depresii a šialenstvu. Lenže počas všetkých dní, kedy sa nakrúcalo, svietilo slnko a bolo celkom jasno, takže sme si ten dážď museli vyrobiť. Tu, vo Vancouveri! Všetci hovoria o tom, ako dážď vždy vylepší atmosféru seriálu. To je pravda, lenže my musíme bojovať so slnkom tak často ako s dažďom."

X_Follower

X_Follower

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X