Star Wars: Vzostup Skywalkera - Recenzia

Pod dlhých 42 rokoch sa končí sága rodu Skywalkerov, ktorá vybudovala najväčšie filmové sci-fi univerzum, preklenula tri generácie a získala si srdcia miliónov fanúšikov na celom svete. Ako sa podarilo jej zakončenie, na ktoré sa netrpezlivo čakalo?
"Každá generácia má svoju legendu," hlásal teaser na Epizódu I, ktorá mala v chronológii Star Wars univerza celú ságu odštartovať. Po rozpačitých začiatkoch sa to hlavne vďaka temnej a osudovej Epizóde III podarilo a tak Star Wars naplno zasiahli v poradí už druhú generáciu. Tou prvou bola povojnová generácia, ktorú oslovil idealistický príbeh zabalený do špičkového technického pozlátka v Epizóde IV. A napokon sa dočkala aj generácia mileniánov, pre ktorých vzkriesil túto značku filmový guru J. J. Ambrams v Epizóde VII. A je to práve on, na ktorom, po rozpačito prijatej Epizóde VIII, pod taktovkou Riana Johnsona, ostala symbolická bodka za celou ságou.
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Scéna - Duel
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Scéna - Duel / Zdroj Disclaimer
Abrams sa snaží zo všetkých síl a oproti Epizóde VII ide na 150%. V akčných scénach, epických scénach, príbehových zvratoch, až má človek niekedy pocit, že už je toho až moc. Preč je komornosť Epizódy VIII, opäť beháme po planétach, navštevujeme rozmanité svety, nové bytosti a kultúry. Perfektne funguje príbeh Kyla. Jeho dejový oblúk tiahnuci sa celou novou trilógou do seba dokonale zapadá a Rey mu pri tom zdatne sekunduje. Osudovosť je tu skoro tak silná ako to bolo u Anakina/Darth Vadera a to myslím, hovorí za všetko.
Hlavným problémom sú ostatné postavy. Všetky moje obavy z pred dvoch rokov sa naplnili. Akým-takým vývojom prešla celkom logicky Rey a samozrejme Kylo, ostatné postavy naďalej slúžia len ako komparz, prípadne objekt či subjekt ďalšej hlášky alebo vtipnej scénky (zopár ich vo filme je a zopár ich je naozaj vtipných). Postava typu Hana Sola tomuto film chýba ako soľ, ale to je symptóm celej novej trilógie.
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Scéna - Epic Space Battle
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Scéna - Epic Space Battle / Zdroj Disclaimer
Neviem či sa stala chyba v scenári či v strižni, ale nemôžem sa ubrániť dojmu istej nekonzistentnosti deja. Keď Poe hovorí jednej z postáv niečo v zmysle, že volanie odboja nebolo vyslyšané a nikto sa k nemu nepridal a o pár scén neskôr prifrčí na pomoc povstalcom polovica lodí z galaxie, bez akéhokoľvek vysvetlenia, pôsobí to trochu zvláštne. Čudne pôsobí aj zrazu odnikiaľ sa vynoriaca obrovská flotila Prvého, teda vlastne Konečného rádu. Ale podobne ako postavy, aj tieto problémy sa tiahnu celou novou trilógiou.
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Scéna - Promo - Rey vs Kylo
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Scéna - Promo - Rey vs Kylo / Zdroj Disclaimer
Bohužiaľ ani záver nemá tie správne grády. O efektné akčné scény síce nie je núdza, napr. tu máme famózny trailerový súbor Rey vs. Tie fighter, alebo tiež v trailery ukázaný súboj Rey a Kyla na potopenej Hviezde smrti, čo ako skvelý kontrast k súboju Obi-Wana a Anakina na vulkanickej planéte v Epizóde III funguje perfektne, v samotnom závere akoby Abramsovi dojde para. Záverečná bitka, aj keď obsahuje také finesy ako pozemný výsadok na krížnik, už len tak plynie akoby samospádom a nemôžem sa ubrániť dojmu, že tvorcovia to chceli mať už za sebou. Celkový dojem nepôsobí zďaleka tak úderne ako útok na Hviezdu smrti v Novej nádeji či Návrate Jediho a nedosahuje ani úrovne útoku na Starkiller v Epizóde VII. Aj súboj s hlavným zloduchom je skôr antiklimaxom ako bombastickým zakončením celej ságy. Žiadnej takej geniálnej scény ako bola tá v Snokovej komnate sa nedočkáme a opäť to zaostáva ďaleko, za dnes už ikonickým súbojom s Imperátorom v pôvodnej trilógii. Všetko ale zachraňuje duchovný rozmer a narábanie s vesmírnou Silou, to je to v čom je nová trilógia silná.
Aj samotný záver má ďaleko od veľkoleposti a údernosti osláv víťazstva v Návrate Jediho a je tu odbytý v podstate dvoma vetami. No aj keď je jedna banálna, tá posledná je perfektná, úderná, vypointovaná a geniálne sumarizuje celú novú trilógiu.
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Reklamné - Duel Promo
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Reklamné - Duel Promo / Zdroj Disclaimer
Zaujímavé je, že aj napriek všetkym výhradám Epizóda IX funguje, aj keď kostrbato a nedokonale. Určite sa na tom podpísalo nešťastné handrkovanie s réžiou, keď má človek pocit, že Abrams polovicu vecí z Epizódy VIII hodil za hlavu, odignoroval, prípadne úplne prevrátil. Spomínate si napr. na tie deti na konci Epizódy VIII u ktorých sa objavil náznak vesmírnej Sily? Tak o tých tu nie je ani zmienka, aj keď si veľa ľudí myslelo, že budú kľúčom k Epizóde IX. Hlavné elementy napriek tomu ostali zachované a tak príbeh Kyla či rozvíjanie vesmírnej Sily dáva celej novej trilógii akú-takú konzistenciu.
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Fan art - Alliegance Promo Art
Star Wars: Epizóda IX - Vzostup Skywalkera - Fan art - Alliegance Promo Art / Zdroj Disclaimer
Aj keď názory budú rozdielne a rozporuplné celkovo to J.J. a Disney ustáli. Pedošlé dve epizódy novej trilógie u mňa dozreli a myslím, že podobne to bude aj s touto. V tomto svetle som zvedavý ako sa bude na celú novú trilógiu nazerať s odstupom času a hlavne ako sa bude nazerať na celú Skywalkerovu ságu. Hlavne potom keď príde nová, z nového obdobia a od nových tvorcov.
Čo dodať na záver? Ďakujme Georgovi Lucasovi, J.J.Abramsovi, ale aj všetkým, vďaka ktorých sme mohli túto úžasnú ságu sledovať. A dúfajme že prídu ďalší. Niečo mi hovorí, že sú už na ceste...

"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut