Komentáre producentov k epizódam 3x07, 3x08 a 3x09

Komentáre k epizódam "Prechádzka", "Hladomorňa" a "Nisei"
Filmová história scifi
"PRECHÁDZKA" (vysielanie 16. mája 2004 na TV Prima)
Táto epizóda bola viac-menej unáhlená. Pôvodne sa mala ako siedma epizóda tretej série vysielať epizóda '731', ale jej nakrúcanie odložili, pretože producenti sa rozhodli nakrútiť ju na pokračovanie. Jej pôvodné miesto v sérii teda zaujala 'Prechádzka'.
Na námet pre túto epizódu scenárista John Shiban prišiel pri sledovaní staršieho filmu s Marlonom Brandom pod názvom Muži. "Prišlo mi na um, že vstať a ísť pre toho muža musí byť silnou túžbou, pretože to je to, čo nedokáže, a je to to, čo chce dokázať najviac do všetkého," vysvetľuje. "Astrálna projekcia z toho vzišla ako súčasť nápadu. Potom nasledoval ďalší výskum."
Shiban tiež priznáva, že ho nadchla úvaha o vražde generálovho malého syna. "Ale," dodáva, "v štábe sa našli ľudia, ktorí to považovali za krajnosť, a ktorí si to neželali. Ja som to vnímal ako vyjadrenie myšlienky, kedy hlavná postava chce, aby sa jej protivník cítil rovnako: 'Vzali ste mi celý život. Nemám nič.' Jediný spôsob, ako to docieliť, bolo vziať tomu mužovi všetko. A čo môže byť horšie, ako strata vlastného dieťaťa? Je to strašné, ale podľa mňa je to presne to, o čom celý ten príbeh je."
"To posledné, k čomu sa režisér pri nakrúcaní dostane, je to, že si konečne sadne a začne si predstavovať, ako bude ktorá scéna vyzerať," hovorí režisér Rob Bowman. "Predtým totiž musí vyriešiť mnoho rôznych problémov. O všetkých sa tu starám a hovorím si, kto sa postará o mňa? I v tomto prípade šlo všetko rovnako narýchlo, ale cítim, že sme z toho dostali maximum a pripravili veľmi dobrú epizódu.
Graeme Murray to považoval za svoju povinnosť. Driapali sme stropy v nemocniciach, aby sme získali ďalšie rúry, a steny sme natierali kovovošedou farbou, aby sa na nich všetko odrážalo. Kam ste sa pozreli, tam stálo nejaké zrkadlo. Potom Graeme navrhol, aby sme radšej namiesto zrkadiel všetko natreli farbou a vďaka nej sme docielili všetky tie odrazy. Nakoniec sme to tak urobili v každej scéne, v ktorej to len trochu bolo možné. Keď tú epizódu budete pozorne sledovať a sústredíte sa na tie odrazy, uvidíte, že okná sú sem a tam. A práve to udržuje divákov v napätí, že čo im vlastne chceme ukázať."
Vedúci výpravy Graeme Murray dodáva: "Chceli sme, aby sa všetko lesklo. Preto sú všade rôzne odrazy, hlavne všade okolo tých ľudí, ktorých sužujú bolesti. Akoby sa okolo nich a okolo toho človeka, ktorý ovláda astrálnu projekciu, pohybovali nejakí duchovia. Výsledkom je, že si nie ste istí, čo je skutočnosť a čo iba jej odraz."
"V tejto epizóde som nesúhlasil len s jedným," hovorí Rob Bowman. "Môj priateľ stratil syna. Bola to nešťastná náhoda, ten chlapec kopal v piesku tunel a piesok ho v ňom zasypal. V scenári pritom bola scéna, v ktorej sa stalo niečo veľmi podobné. Zavolal som scenáristom a hovorím im: Pozrite, túto scénu nakrútiť nemôžem. Pýtali sa prečo, a tak som im vysvetlil, že nechcem, aby si môj priateľ myslel, že som ako námet použil jeho rodinnú tragédiu. Pýtal som sa, či by ten chlapec v scenári nemohol zomrieť nejakým iným spôsobom, prípadne či by sa to vôbec celé nemohlo vynechať. Nepristúpili na to, a tak som tú scénu musel nakrútiť. Ale urobil som všetko pre to, aby som tomu zabránil."
Bowmana naopak potešila scéna, v ktorej žena pláva v bazéne a napadne ju duch. Chvíľami to pripomína Spielbergove Čeľuste. "Bolo zložité vytvoriť atmosféru strachu a napätia, keď si niekto iba tak pokojne pláva v bazéne," pripúšťa Bowman. "Scenár skrátka potreboval pozdvihnúť po vizuálnej stránke, pretože všetko sa odohráva v interiéroch a interiéry pôsobia klaustrofobicky. Cítil som, že práve to je moja úloha. Nakoniec som na tú epizódu veľmi hrdý."
Producent Robert Goodwin súhlasí: "Bolo pre mňa dosť nepríjemné sledovať denné práce, pretože ten človek bez nôh a rúk bol nesmierne realistický a znepokojujúci. Toby Lindala to zvládol neuveriteľným spôsobom tak, že do postele vyrezal otvory, takže všetky končatiny boli ukryté pod posteľou. Naozaj to bolo celkom realistické. Herca, ktorý hral toho amputovaného muža, Iana Traceyho, sme sa snažili získať tri roky. Pochádza z Kanady a pravdepodobne by sa mohol stať seriálovou hviezdou, ale odmieta sa presťahovať do Los Angeles. V tejto epizóde sme tiež kombinovali rôzne druhy trikov a Rob Bowman to zvládol naozaj dobre."
Tím zvláštnych efektov upravil záber, kedy sa generálova asistentka utopí v bazéne tak, že ku dnu pripevnili kábel, ktorý herečku sťahoval dolu. Mat Beck a David Gauthier sa tiež spojili k vytvoreniu dojmu, kedy sa cez ženu prevalí mohutná vlna. "Mat a ja sme spolupracovali relatívne úzko," hovorí vedúci výroby špeciálnych efektov David Gauthier. "Vždy mi prišlo na um, čo by mal urobiť, a jemu prišlo na um, čo by som mal urobiť ja." Rovnako tak jedného z členov štábu až po hlavu zakopali do piesku. Ten sa potom musel pri scéne, kedy je zavraždený ten chlapec, vymrštiť zo svojho nedobrovoľného úkrytu. Beck celý záber pre efekt opticky zväčšil. Vznikla z toho dokonalá ilúzia. Pri sekvencii, kedy 'Rappo' sotí Muldera a generála cez miestnosť, použili spôsob pomenovaný Air-Ram. Použili stlačený vzduch, ktorý, keď sa vypustil, vytvoril efekt katapultovaného človeka.
"Bola streda, desať hodín večer a my sme mali nie práve najlepšie vyzerajúceho počítačovo vytvoreného ducha," spomína na ďalšie horúce chvíle autor vizuálnych efektov Mat Beck. "Nedalo sa nič robiť, technici pracovali celú noc, aby ten záber stál za to," smeje sa.
* * *
"HLADOMORŇA" (vysielanie 23. mája 2004 na TV Prima)
Kým sa začala nakrúcať 'Hladomorňa', musel sa režisér Kim Manners vyrovnať so smrťou svojho priateľa. "Prekypoval som emóciami, reagoval som citlivo," hovorí. "A toto je príbeh o žene, ktorá ponúka svoj život, aby zachránila život malého dievčaťa. Tracey Ellisová, ktorá hrá tú ženu, je neobyčajná. Je veľmi krehká, veľmi citlivá a do tej úlohy sa presne vžila. David na to skvele reaguje. V scénach, ktoré hrajú spoločne, sa ako herec drží bokom. Úžasná skúsenosť. Je to prvá epizóda Aktov X, ktorá je postavená načisto na emocionálnej báze, a pôsobí to ako trhák.
V mytologických epizódach dokáže Muldera zlomiť smrť otca a tiež je otrasený v tých scénach, ktoré sa týkajú únosu jeho sestry. Tu ním ale otrasie úplne cudzí človek, narkomanka a prostitútka, jej rozhodnutie obetovať svoj život za život toho dievčaťa. Pritom Mulder má na tomto jej rozhodnutí veľkú zásluhu. David je vždy skvelý, keď pracuje s takýmito scenármi, ktorým ja hovorím scenáre ako pre Robinsonovho Piatka, s veľmi jednoduchými vetami, ku ktorým sa nedá nič pridať. Nakrúcali sme napríklad epizódu tretej série 'Barina'. David a Gillian strávia celú jednu scénu na skale a majú tam vyrozprávať asi deväť a pol strany textu. Keď sme to nakrútili, povedal som im, že sa im z toho podarilo dostať, čo sa dalo. David sa na mňa zahľadel a odvetil: Nuž, Mulder mal konečne tiež možnosť viesť nejakú konverzáciu." Kim Manners sa pre túto epizódu nadchol rovnako ako pre Tracey Ellisovú. "Zahryzol som sa do toho rovnako ako ona do svojej úlohy," dodáva.
Pokiaľ ide o úlohu malého dievčaťa, Kim hovorí: "Úlohu sme ponúkli dvanásťročnému dievčaťu, ale spoločnosť Fox tento krok odmietla. Podľa nich musela vyzerať prinajmenej na pätnásť či šestnásť rokov," spomína. Herečka, ktorá túto úlohu nakoniec získala, mala trinásť rokov, ale vyzerala staršia. Tiež maskéri odviedli dobrú prácu a predstavitelia spoločnosti boli nakoniec spokojní.
Producent Robert Goodwin k tomu hovorí: "Epizóda 'Hladomorňa' bola natoľko desivá preto, lebo zápletka je tu ešte reálnejšia, než v ostatných epizódach Aktov X. Únos malého dievčaťa a jej držanie ako rukojemníčky a s tým súvisiace ďalšie okolnosti, to je čistá skutočnosť. Hrozné na tom bolo to, že dva týždne pred nakrúcaním bola unesená a zabitá priateľka dcéry nášho koordinátora stavieb a dekorácií, takže to bol takmer zásah do vlastných radov. Spomínam si nakoľko pochmúrna skúsenosť to vtedy bola.
Najväčšie problémy sme mali s nakrúcaním poslednej scény, kedy sa konečne podarí únoscu chytiť v rieke, v ktorej sa snaží utopiť to dievča. Zastrelia ho a dievča sa podarí oživiť. Nakrúcali sme to niekedy v októbri. V riekach vo Vancouveri v tom období už pláva ľad, takže voda je veľmi studená. Pre hercov by bolo problematické nakrúcať v takej vode hoci i krátky záber. Tentoraz sa však malo nakrúcať iba na plytčine, kde nebolo ani pol metra vody. Keby bolo bývalo svietilo slnko, mohla sa tá voda aspoň trochu zohriať. Ale ako naschvál začalo akurát pekelne pršať. Keď sme na to miesto prišli v deň, kedy sme tam mali podľa plánu nakrúcať, nebola tam už žiadna plytčina, ale hotová rieka Colorado. Bolo celkom vylúčené, aby niekto do tej vody vôbec vliezol. Takže sme sa snažili nájsť miesto, kde by sme mohli tie zábery nakrútiť. Podarilo sa nám to až tesne pred vysielaním, doslova na poslednú minútu."
* * *
"NISEI" (vysielanie 30. mája 2004 na TV Prima)
Spoluscenárista Frank Spotnitz vysvetľuje, že epizóda 'Nisei', ktorej pokračovaním je epizóda '731', mala byť pôvodne samostatnou mytologickou epizódou. "Ten scenár bol tak aj napísaný," hovorí. "Ale potom sme zistili, že všetky tie scény z vlaku nie je možné zvládnuť v rámci jednej epizódy - či už z organizačného, či z finančného hľadiska. Chris sa preto rozhodol rozdeliť epizódu na dve epizódy a s tým nám tiež scenár vrátil, bez toho, aby sme mali čas všetko prepracovať. Pustili sme sa do toho teda z druhého konca - vybrali sme zápletky z tej pôvodnej epizódy, rozdelili ich na dve časti a pridali nejaký nový materiál. Ten nápad s videozáznamom pitvy mimozemšťana sa objavil až dodatočne. Rovnako sme tam dodatočne zakomponovali skupinu žien, ktoré mali rovnaký zážitok ako Scullyová. Tým sa celý príbeh natiahol. So samotnou deviatou epizódou sme sa vyrovnali pomerne rýchlo, čo bol výsledok nášho kolektívneho úsilia - môjho, Chrisovho a Howardovho."
Spoluscenárista Howard Gordon sa začal na písaní tejto epizódy podieľať potom, ako sa tak trochu Chrisovi posťažoval, že by chcel pracovať i na mytologických epizódach. Carter mu odpovedal tým, že ho pridelil na tento scenár. "Myslím, že epizódy 'Nisei' a '731' doslova divákov vyvedú z miery," hovorí Gordon. "Umožnili nám pozrieť sa na vec opäť z pohľadu Scullyovej. Tá má svoju teóriu, ktorá spočíva v tom, že v skutočnosti na Zemi žiadni mimozemšťania nepristávajú, že ide len o nejaký genetický experiment. Je to rýdzo vedecká záležitosť."
Režisér David Nutter súhlasí: "Bola to prvá mytologická epizóda, ktorú som režíroval, a bol som z toho nervózny, verte či neverte. Našťastie to dopadlo veľmi dobre, aspoň si to myslím. Skrátka som to chcel urobiť tak, ako to najlepšie dokážem, pretože mytologické epizódy režírovali takí režiséri ako Rob Bowman, Kim Manners a Bob Goodwin, ktorí im dokázali dať svoj vlastný uhol pohľadu a z každej epizódy urobili takmer kratší film.
Jedným z najzaujímavejších aspektov réžie príbehu na pokračovanie je fakt, že pokračovanie povedie niekto z vašich kolegov. Vedomie, že v mojej práci bude pokračovať Rob Bowman, ma prinútilo nesklamať. On má totiž senzačný vizuálny štýl."
Treba zdôrazniť, že každý režisér má odlišný prístup k práci a je teda nutné sa vzájomne prispôsobiť, aby divák nepostrehol rozdiel v spracovaní jednotlivých epizód.
Pre producenta Roberta Goodwina, ktorý zodpovedá za fyzickú výrobu seriálu, spočíval hlavný problém epizódy 'Nisei' v tom, že sa dej odohráva i vo vlaku a Mulder v jednej chvíli skáče na strechu vagóna.
"Museli sme použiť celkom tri rôzne vagóny," spomína. "Nákladný vozeň, vozeň, v ktorom bolo zabudované laboratórium, a spací vozeň. Všetky tri boli spojené pevnou trúbkovou konštrukciou, takže sme s nimi mohli rôzne triasť. Potom to vyzeralo tak, akoby skutočne šli po koľajniciach. Časť záberov vrátane tých s osobným vozňom sme nakrútili so skutočným vlakom. Skutočný vlak je pri nakrúcaní postrachom práve preto, lebo je skutočný. Robíte prvý záber, vlak prechádza okolo kamery a kaskadér naň skočí a je to v poriadku. Strih. Potom ale chcete urobiť druhý záber, čo znamená, že vlak musíte zastaviť a vrátiť ho tri či koľko kilometrov naspäť, aby mohol opäť prejsť pred kamerou, a všetko sa opakuje. Medzi jednotlivými zábermi uplynie i hodina a pol a my tých záberov musíme nakrútiť tridsať denne, aby sme boli včas hotoví. To bol jeden problém. Potom som bol ale ešte nervózny z toho záberu, kedy Mulder skáče na ten vlak. David, pokiaľ by ste mu to dovolili, by všetko urobil sám. Teda to bol kompromis medzi tým, aby bol skok naozaj efektívny, a zároveň i dostatočne bezpečný. Chcel som, aby sa to dokonale naskúšalo, a som rád, že som na tom trval. Pôvodne sme totiž chceli nakrúcať kamerou umiestnenou na vlaku a otočenou dozadu. Potom sme ale zistili, že keď ten skok nakrútime týmto spôsobom, vôbec to nevynikne. Ide o to, že i keby ten vlak šiel rýchlosťou takmer sto kilometrov za hodinu a vy budete nakrúcať kamerou umiestnenou na vlaku, nikto nepovie, že naozaj šiel natoľko rýchlo. To preto, lebo váš pohľad smeruje priamo dozadu a vyzerá to tak, akoby vlak šiel omnoho pomalšie. Naviac v skutočnosti kvôli kaskadérom ani tak rýchlo ísť nemôže, maximum je tak tridsať až štyridsať kilometrov za hodinu. Potom by to ale vyzeralo tak, že vlak takmer stojí. Keď to však budete nakrúcať zo zeme a zo strany, nakrútite jednak tú postavu na vlaku a jednak i všetky tie domy a stromy pozdĺž trate. Vlak pritom môže ísť rýchlosťou iba dvadsaťpäť kilometrov za hodinu a pozadie bude rozmazané rovnako, ako keby šiel omnoho rýchlejšie.
V prvom prípade, pri nakrúcaní z vlaku, to mohlo vyjsť iba na jednom mieste, a to tam, keď Mulder skočí na vlak a vidí nad sebou most pre chodcov, vlak prejde popod a most sa stráca v diaľke. V tej chvíli, i keď sa pozriete priamo dozadu, pocítite tú rýchlosť, pretože v jednej chvíli máte nad hlavou most, a ten sa mihne tak rýchlo, že ho o chvíľu už nevidíte. Takže som navrhol, aby sa to nakrúcalo zo žeriavu umiestneného na tom vlaku. Prvý záber je priamo dozadu, keď Mulder skáče na vlak. V tej chvíli, keď dopadne na vlak (v skutočnosti tam po celý čas stál a iba predstieral doskok, pretože ten skutočný skok sme nakrútili s kaskadérom), sa žeriav vychýlil do strany a ďalšie zábery sme už nakrúcali zboku. Keď sa na to pozriete opäť, uvidíte, že je to veľmi pôsobivé. Tiež načasovanie bolo perfektné. Mulder doskočí, vlak prejde popod most a divák potom všetko vidí zo strany. Všetko spolu to vyzeralo absolútne skvele."

X_Follower

X_Follower

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X

Diskusia

xfm (Anonym)
Díky za každou informaci. Dobrá práce
22.05.2004

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X