Ve stínu Rudé věže-recenzia

Čechy - jediná krajina na svete, kde funguje mágia a v hlavnom meste - v Liberci spriada svoje temné plány najväčší český mág. Kto sa mu postaví do cesty, ten pocíti jeho hnev, kto mu odporuje, na toho zošle zákernú kliatbu.
Lenona
Na čítanie knihy ma autorka navnadila poviedkou z prostredia jej budúceho románu V mysli mojí vidíš stíny, publikovanou v zbierke Žena se lvem (Fortna, 2016). Poviedka sa mi páčila. Svet mágie v novom hlavnom meste Čiech – v Liberci – zaujal, tak som sa rozhodla siahnuť po prvej časti cyklu Purpurová noc s názvom Ve stínu Rudé věže.
Ve stínu Rudé věže, obálka prvého českého vydania (Brokilon, 2017)
Ve stínu Rudé věže, obálka prvého českého vydania (Brokilon, 2017) / Zdroj Disclaimer
Patriotizmus českých autorov zameraný na ich rodnú krajinu ma asi nikdy neprestane fascinovať, či už je to Kotleta, Kulhánek, Neomillnerová, Urban, Antonín a mnohí ďalší – Čechy ako prostredie, v ktorom sa odohrávajú udalosti svetového významu – ako niečo prirodzené, samozrejmé a, čo si budeme nahovárať, aj zábavné – vedia českí autori dokonale využiť.
Tentokrát sa dej nesústredí do Prahy (ako býva zvykom), ale do Liberca, ktorý sa vďaka temnému mágovi Radkovi Renerovi stáva centrom mágie a novým hlavným mestom Čiech. Sídlia tam ambasády štátov, ktoré chcú udržovať dobré vzťahy s jedinou krajinou, kde mágia funguje a sústreďujú sa tam aj záujmy viacerých mocností.
Radek Rener vždy veril v existenciu mágie, celý život po nej pátral, napriek výsmechu a pohŕdaniu zo strany historikov a iných odborníkov. Možno kvôli odmietaniu jeho teórií sa z neho stal zatrpknutý čudák a posadnutý fanatik, ktorý všetko, aj svoju rodinu, odsunul nabok a bol ochotný ísť aj cez mŕtvoly, aby zo žriedla v Liberci vydoloval svoju pravdu a ukázal ju svetu. Počas Purpurovej noci sa po celom území Čiech rozprestrela mágia. Do sveta sa rozleteli draci, hydry, harpije a ďalšie magické tvory, mágia sa stala študijným odborom na Karlovej univerzite a meno Rener získalo punc všemocnosti. Demokracia v Čechách skončila, nastal čas magického absolutizmu. A nad žriedlom mágie vyrástlo sídlo vládcu – Rudá věž.
Renerove štyri požehnania a prekliatia spravili z Čiech miesto obrovskej moci a vplyvu, ale aj strachu.
Požehnanie dlhého života a zdravia zaručilo každému obyvateľovi osemdesiat rokov života bez chorôb. Požehnanie prosperity im dalo život v dostatku a blahobyte, prekliatie nepoctivých prinieslo trest pre podvodníkov a zločincov a ochranné prekliatie zaisťovalo bezpečnosť celej krajine pri napadnutí zvonka, a hlavne, chránilo Renerovu rodinu. Tieto prekliatia a požehnania mali na život krajiny a obyvateľov rôzne dopady, niektorým život uľahčili, iným skomplikovali či zničili. Čitateľ vstupuje do deja vo fáze, kedy je mágia už bezpečne rozprúdená a ľudia si na ňu zvykli. Ale postupne sa dozvedáme aj to, ako k tomu došlo. Smrť nevinných, obete, panenská mágia, prekliatia, posadnutia a temné stránky moci – nečakajte svetelné efekty ani bezpečné čáry-máry – temná mágia si žiada zvrátené rituály a ten, kto ich praktizuje, si slabosť nemôže dovoliť.
Ústredným konfliktom prvej časti série je boj o moc medzi Radkom Renerom a jeho synom Janom, ktorý po dlhých rokoch konečne dobehol svojho otca v magických umeniach a ako jediný na svete sa mu dokáže postaviť na odpor. Obaja mágovia majú skryté plány a predstavy, ako s mocou naložiť, sú bezohľadní a tvrdí. No majú aj svetlé chvíľky, čo sa mi páčilo, lebo to z nich robilo reálne postavy, nielen bezcitných psychopatických vrahov.
Prvý diel načrtol viacero zaujímavých postáv a vzťahov a rozohral niekoľko dejových línií – prízrak Dasine túži po mágovi Jánovi, ktorý však nič netuší o zákonitostiach vzťahov medzi prízrakmi a mágmi, sexuálnou túžbou preliata Klára lieči Jána dosť intímnym spôsobom, ale páči sa jej jeho brat Nataniel (a trošičku aj Ján), vzťah oboch bratov je tiež komplikovaný, poznačený starými krivdami a novými zámermi aj nerovnosťou v ovládaní mágie.
Celý dej knihy, všetky postavy, ciele aj intrigy sú podriadené novoobjavenej mágii, tá určuje zmeny v každodennom živote – dokedy môžete byť bezpečne vonku, do akej škôlky dáte svoje dieťa, čo bude študovať až vyrastie... Páčili sa mi aj dômyselné drobnosti, jemné detaily, ktorými autorka doladila celkový dojem z knihy, ako napríklad to, že vzhľad Jána Renera diktuje, čo je medzi mladými „in“ – kým jeho otec je prototypom neprístupného vládcu a netvora, on je ako rocková hviezda. Jazdí na drakovi, nosí originálny odev, do dlhých vlasov si vplieta pierka z harpijí a pomaly si buduje kult osobnosti, ktorým v pravú chvíľu všetkých prekvapí. Zatiaľ čo Radek Rener sa na mágiu pozerá ako na vedecký odbor, Ján v nej vidí politický nástroj, ktorý mu umožňuje uzatvárať spojenectvá a smerovať osud celej krajiny tam, kam chce on.
Verdikt: Postavy, dej a vzťahy sú živé a komplikované, udržia si pozornosť čitateľa do poslednej strany, nezaznamenala som nejaké rozvláčne či nudné pasáže, takže prvý diel môžem len odporúčať.
Karolína Francová - Ve stínu Rudé věže
Séria: Purpurová noc #1