Peter McLean - Drake (recenzia)

John Sinclair. John Constantine. Harry Dresden. Čo spája všetky tieto mená? Všetko sú to okultisti, mágovia v modernom pretechnizovanom svete. Detektívi, exorcisti. Vrahovia. A teraz pokojne k nim môžeme zaradiť aj Dona Drakea, chlapíka ktorý má tak neskutočne veľa smoly, že to až nie je možné. A jo, ešte vie privolávať démonov.
Donald „Don“ Drake je hlavnou postavou novej urban fantasy série Spálený muž od Petra McLeana. Prvá kniha trilógie nesie šokujúci názov Drake a zoznamujeme sa v nej s Donovým trpkým životom. Viete ako to chodí. Ste jeden z mála smrteľníkov, ktorí dokážu vidieť veci ako aura či démoni a pracovať s nimi. A máte smolu na ženy. Na zákazníkov. Na chľast. Na život. A vlastne tak obecne, na všetko. Väčšinou času pijete a ak sa vám nepodarí v tej dobe vyviesť nejakú hovadinu, tak ste šťastný. Žiaľ, Drakeovi sa tú hovadinu vyviesť podarilo a teraz dlží démonskému mafiánskemu bossovi nejakú tú službičku. A Don Drake to pri jej konaní, tak ako vždy, poser..kašle. Takže, nasleduje boj o holý život, chľast, boj s démonmi, ľuďmi a aj inými vecami, chľast, spytovanie si vlastného svedomia, chľast, boj o ženu, chľast, boj so ženou, a tak ďalej, a tak ďalej. Klasická urban fantasy. Ozaj, už som spomínal chľast?
Drake - Plagát -
Drake - Plagát - / Zdroj Disclaimer
Obálka českého vydania.
Príbeh je vcelku zábavný, a veľmi ľahko sa číta. Za tri dni nemáte čo robiť. Na tristo stranách sledujeme Drakeov pád aj jeho pokus o vykúpenie, často sprevádzaný ešte strmším pádom. Samozrejme, nie je na to sám. Má pár spojencov. A nošu nepriateľov. No najmä má spáleného muža. Artefakt obrovskej magickej moci v podobe dvadsaťpäť centimetrovej oživlej figúrky nahého oplzlého muža, spáleného takmer až na kosť. Je to akýsi talizman, alebo ešte lepšie, bábka, prostriedok, akým môže hlavná postava komunikovať s démonom, ktorého figúrka reprezentuje. Tu je na mieste treba povedať, že autor si jednoznačne určil pravidlá, ako v jeho svete mágia funguje, a aj sa ich striktne drží. Nemôže sa teda stať, že niečo funguje, a za pár chvíľ sa to poprie.
Kniha je písaná typickým drsným noir štýlom. Väčšina deja sa odohráva večer alebo v noci alebo v baroch plných najrôznejšími tvormi. Takisto Drakeovo vystupovanie pripomína správanie súkromných očiek ako Mike Hammer, avšak len naoko. Hoci sa na povrchu správa ako cynik (i keď s humorom), je Don Drake paradoxne dobrák s výčitkami svedomia, ktorý sa snaží svoje kšefty ukončiť. Nanešťastie, aj keď niečo splatíte, vždy naskakujú úroky. V konečnom verdikte aj tak vždy vyjde ako egoista a sviniar, i keď asi nie až taký ako Constantine.
Ako každý človek, aj on má svoje slabiny. Tou prvou je alkohol. Ako vážne, ak by bežný človek vypil toľko čo on, tak by už od tridsiatej strany ležal s cirhózou pečene v nemocnici. Chľast nás sprevádza stránkami knihy ako smrad a hic v neklimatizovanej prepchanej mestskej doprave v júli. Úprimne, myslím si, že hlavnými záporákmi knihy nie sú ani tak démoni a iné paranormálne bytosti, ako skôr CH3CH2OH, ktorý Drakea každú chvíľu privedie do problémov. No nie je na to sám. Ďalšou Drakeovou slabinou, ako správneho hard boiled charakteru, sú ženy. Akékoľvek. Sem tam má síce výčitky (lebo má takmer priateľku), ale akonáhle uvidí nejakú ryšovlásku či bloncku, zabudne na čokoľvek. Proste sa správa ako typické súkromné očko tridsiatych rokov.
Navyše, k svojej magickej moci prišiel ako voodoo bábika k špendlíkom. Na rozdiel od spomínaného Constantina alebo skautíka Johna Sinclaira ani len zďaleka neovláda potrebné zaklínadlá a vo väčšine prípadov sa spolieha na svoj jediný, nie zrovna spoľahlivý zdroj informácií, spáleného muža, pričom mnohé ďalšie vedomosti získava za pochodu tým najťažším možným, boľavým spôsobom. Sám pritom netuší, čo je spálený muž, tá úchylná živá bábka, zač. A musím poznamenať, že do konca knihy sa to nedozvie ani čitateľ, čo otvára výbornú východiskovú pozíciu pre pokračovania. A tie sú už napísané.
Verdikt: Klasická zábavná akčná urban fantasy s noir prvkami plná démonov a mafiánov a s drsným, cynickým antihrdinom štýlu Johna Constantina (aspoň naoko). Do žánru žiaľ neprináša nič nového, no rozhodne mu nerobí žiadnu hanbu. Až na maličké Deus Ex Machina ku koncu pôsobí veľmi uveriteľne a zábavne. Skrátka, príjemná fantasy jednohubka. Už teraz sa teším na pokračovanie s názvom Dominion.
Rada na záver: nečítajte zadnú stranu s notickou. Pokazí vám to deň.
Peter McLean – Drake (Spálený muž 1)
Preklad: Michaela Macková