Valerian a mesto tisícich planét - Recenzia

Luc Besson sa Piatym elementom natrvalo zapísal do sŕdc scifi fanúšikov na celom svete. Sfilmovaním jeho obľúbeného komiksu Valérian and Laureline si splnil detský sen a divákovi ponúkol síce pestrofarebnú, no citovo prázdnu šou.
 Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Alfa - Mesto tisícich planét
Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Alfa - Mesto tisícich planét / Zdroj Disclaimer
Centrom vesmíru 28. storočia sa stala Alfa (v pôvodnom komikse Point Central), alegoricky mesto tisícich planét, pretože v ňom žije cez 30 miliónov bytostí, ktoré hovoria viac ako 5000 jazykmi. Bessonova utopistická vízia budúcnosti, ktorá vznikla prvotne spoluprácou jednotlivých národov Zeme a neskôr mimozemských bytostí pridávajúcich sa k myšlienke vzájomného spolunažívania. Alfa je tak hybridnou pohybujúcou sa umelou planétou s rôznymi biosférami, sociálnymi sektormi pod Zemskou administratívou. Taký x-násobne väčší Babylon 5.
Valérian et la Cité des mille planètes - Trailer - 3 Disclaimer
Film začína úletom na mimozemskú planétu Mül točeným čisto v CGI, ktorej bytosti sa asi najskôr ponášajú na vyblednutých na‘vi z Cameronovho Avatara. Ich hlavnou činnosťou sa zdá byť lov perál a ich následná produkcia. Idylka končí v momente príchodu apokalypsy, kedy sa do atmosféry zrúti niekoľko stovák rozpadajúcich sa mimozemských lodí… V ďalšej sekunde sa prenášame do púštneho mesta, v ktorom sa rozprestiera interdimenzionálne trhovisko, ktoré môžete zažiť len použitím špecifických VR okuliarov. Dvaja agenti Zeme tu majú za úlohu zamedziť nelegálnemu obchodu s posledným jedincom vyhynutého zvieracieho druhu, ktorý – ako zisťujeme – pochádza práve z pred rokmi zničenej perleťovej planéty. Mysterióznym premostením sa tak dostávame k hlavnej dejovej línii - Alfa je pod hrozbou neznámej temnej sily, ktorá sa usídlila v jej samotnom centre a vytvorila tam radiačnú zónu, ktorú nepreniknú žiadne senzory. Špeciálni agenti majú na jej zničenie len pár hodín času.
 Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Valerian a Laureline na lodi
Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Valerian a Laureline na lodi / Zdroj Disclaimer
Týmito agentmi sú naši hlavní hrdinovia – major Valerian (Dane DeHaan) a seržantka Laureline (Cara Delevigne). Zatiaľ, čo Valerian by mal byť ťahúňom celého filmu, DeHaanove stvárnenie, keďže vyzerá tak na pätnásť namiesto na svojich 31 rokov, vyznieva tínedžersky a pochabo. Delevigne za to prispieva k šťavnatejším momentom filmu. Jej Laureline je síce chladná a premyslená, ale stále so srdcom na správnom mieste. A hoci sa vo filme stretneme ešte s peknou dávkou zaujímavých hercov (Clive Owen, Rihanna, Ethan Hawke), ktorých postavy by vedeli prispieť viac nielen do deja, ale najmä prospieť záujmu diváka, ostávajú tieto nevyužité a len ako prívesky hlavnému deju. Interaktivita hlavných hrdinov sa tak obmedzuje na skákanie z miesta na miesto deja pomocou deus ex machina v podobe troch kačacích mimozemšťanov. Veľmi chabé. Škoda, pretože niekde sa z času na čas zablysne. (Film ponúka jednu z najsrandovnejších scén, ktoré som v poslednom čase videl… ale tá tu následne medzi tou suchotinou pôsobí akoby úplne z iného filmu.)
 Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Traja informátori
Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Traja informátori / Zdroj Disclaimer
Ak Valerian nežiari dejovo ani postavami, tak uchvacuje svetom, ktorý Luc Besson vytvoril. Je to práve práca producentov, animátorov a technikov, ktorí pretavili jeho víziu do nádherného pestrofarebného sveta – či svetov – ktoré nemajú konca-kraja. A tak na Alfe stretnete nielen podmorské veľtvory, ktoré budú útočiť na našich hrdinov, ale aj mimozemské bordely, želoidných mimozemšťanov, spleť kozmických štruktúr, medzi ktoré sa tak krásne točí rýchla vesmírna naháňačka či siene galaktickej politiky. To všetko je vynikajúcim podhubím, ktoré by Besson vedel výborne využiť v nasledujúcich filmoch, ak sa k nim dostane.
 Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Agenti pripravení na akciu
Valérian et la Cité des mille planètes - Scéna - Agenti pripravení na akciu / Zdroj Disclaimer
Celkové hodnotenie filmu je teda rozporuplné. Film je síce zaujímavý a určite sa oplatí ho vidieť najmä, ak ste fanúšikom žánru, ale vzhľadom na jeho chyby nevie dostatočne nadchnúť. Možno sa skôr oplatí ho použiť ako navnadenie na pôvodný komiks, ktorý tento rok oslavuje úctyhodných 50 rokov od prvého vydania!
 Valérian et la Cité des mille planètes - Inšpirované - Komiks
Valérian et la Cité des mille planètes - Inšpirované - Komiks / Zdroj Disclaimer