Ghost in the Shell 2017 (recenzia by Radian)

Kultový cyberpunk prichádza na filmovéú scénu v na krídlach kontroverzie. Ako to teda dopadlo ?
Radian
Uvažovali ste niekedy nad Majorom viac ako o cyborgovi, ktorý rieši svoju podstatu? Napadlo vás niekedy, prečo tak vehementne a oddane bojuje s Aramakim a sekciou 9 proti kyberterorizmu.
Pre mňa bola táto profesionalita a zanietenosť vždy záhadou. Prečo práve Motoko. Aký ma na to dôvod? Nieje tajomstvom že pôvodný film sa majorovou osobou zaoberal len principiálne. Áno iste bolo to aj o nej ale hviezdou filmu bol Puppetmaster. Seriál išiel v tomto smere viac do hĺbky a venoval sa jej osobe z filozofického a emocionálneho hľadiska ale už nebola len prostriedkom abstrakcie.
Filmová adaptácia sa rozhodla zaplniť práve tieto diery. A stala duševnou spoveďou Motoko Kusanagi. Ako je to teda s jej duchom? Je tento film iba Shell bez Ghostu. V žiadom prípade, je to Ghost in the Shell len z inej strany. Priznám som trochu rád, že sa nerieši AI . Puppetmaster mi nechýbal. Filozofovanie o podstate AI a jeho vzťahu k životu nahradilo filozofovanie o podstatou ducha v robotickej schránke a toho, čo definuje život a podstatu osoby, z ktorej zostalo tak málo.
A ak by ste sa pýtali ako ja. Prečo je Major(najmä tá seriálová) taká osobnosť z ocele, najväčšia opora Aramakiho, človek stroj bojujúci za spravodlivosť a potrestanie zločincov. Toto niesú posledného ľudskému majora z filmu, toto je zrodenie majora zo seriálu na začiatku jeho kariéry.
Manga viac razy spomína ako je jej telo vlastníctvom štátu/korporácie. A toto je ďalší aspekt. Vlastní ju Hanka, lebo vlastní jej telo? Je to vec? Je to zbraň? Je to žena? Je to človek ? Má ešte ducha? Kým vlastne je ? Komu patrí ? Film veľmi citlivo rozoberá túto tému a no majorka to musí rozlúštiť sama.
Vo filme sa náznakmi a dejom prepracuvávame k rozhodujúcemu faktu, ktorí je paradoxne rozhodnutím majora. Čo z nej ostalo ? Čo je v nej skutočné. Po tom čo odstráni pamäťové bariéry nastáva chvíľa katarzie. V minulosti nenachádza seba ale to čím bude definovať svoje činy a prítomnosť. Nachádza dôvod žiť. Rozpamätáva sa na oheň, ktorí ju hnal. Film nedáva jednoznačné stanovisko k tomu, či na to prišla sama alebo to vydedukovala z rozhovorov s matkou, Aramakim alebo z poznania minulosti. Zisťujeme len to, že sa toho rozhodla držať.
Nedá mi nebrať to ako moment, kedy sa Motoko stane ozajstným členom sekcie 9. Defakto Aramakiho naverbovanie. Na to má Aramaki proste nos. Sekciu 9 skladal osobne a každý z jej členov je súčasťou perfektne namazaného týmu. Major je jeho pravá ruka. Ja by som tiež do svojho týmu cybercomada, chcel niekoho s zápalom, schopnosťami a takmer neskorumpovateľnosťou. Šéf sekcie 9 je príklad spojenia pragmatizmu a idealizmu. Aramaki vzbudzuje tieto ideály a major deto, aj preto sú takou dvojkou. Bato to mnohokrát vypichne počas Stand alone komplexu.
Ghost in the Shell - Plagát -
Ghost in the Shell - Plagát - / Zdroj Disclaimer
Som si 100% istý, že celý film patrí tomu procesu hľadania a ukotvenia. Je to tá časť majora, ktorú som vždy najviacej obdivoval. A som rád, že dostala šancu. Milujem každý maličký aspekt. Jej oslobodenie je prvý prípad s vedúcim Aramakim, kde potvrdia partnerstvo. Partnerstvo založené na spoločných ideáloch a zároveň vybojujú prvú závažnú bitku. Za poznámku stojí jeho veta o vybavení záležitosti premiérom. Je to priami odkaz na jeho výnimočné strategické a politické schopnosti.
Zarazila ma však trochu tá poprava na konci. Ale zároveň potom aj trochu nie. Nieje to prvý príklad, kedy sekcia 9 popraví podozrivé na mieste napr: začiatok originálneho filmu.
Scarlett Johansson pôsobí vo film fantasticky a definitívne na nej stojí. Pre tentoraz nepôsobí ako Eyecandy. A to ani keď je v termoptickom obleku. Zo začiatku menej ale počas filmu sa čoraz viac stáva starým dobrým mojorom. Citlivo nás zoznamuje s poničeným duchom zúfalo hľadajúcim niečo čoho by sa mohol chytiť. Od korporátneho drona až po majora sršiaceho železným odhodlaním na konci. Ukazuje nám hľadanie istoty a vnútorný nepokoj. Kto z nás by nehľadal svoj zmysel v novom cybernetickom tele. Kto by spočiatku netúžil po záchrane v ľahkých odpovediach. Keď už nemá telo sprostredkujúce vnemy ako bežný človeku tak skúma aspekty ľudskosti znovu a znovu . A všetky tie otázky má v očiach. Paradoxne nenachádza svoj ľudskosť ale myšlienku.
V tomto smere je kľúčová scéna s matkou. Kde hovorí o svoje dcére. O tom aká bola a ako neverí v to, že spáchala samovraždu. Nezdá sa vám to povedomé? 🙂 To je celý seriálový major, neustále dumajúci nad svojou podstatou a na druhej strane pracujúci z neúprosným odhodlaním . Teraz už chápem plne, prečo je majorkou. Ona to nemalo nikdy v povahe, prestať (filmová s tým rupla to viem, možno už bola unavená) nenechala sa stiahnuť minulosťou. Zobrala si z minulosti to málo, čo sa dalo a zrodila sa na novo.
Ghost in the Shell - Plagát -
Otázka termoptického obleku: Bol to dobrý kompromis a nápad medzi puritánskym západom a nahotou pôvodného diela.
Ale aby som jej dal pokoj.
Bato bol pre mňa taký zmiešaný balík, nerád som niesol, to, že úplne zabudli na jeho minulosť u rangerov. V akcii bol fajn a ako spoločník relatívne v pohode ale nebol to úplne ten Bato, ktorého som mal rád.
Saito mal málo času ale ten jediný výstrel. Stál za všetko vypovedal o Saitovi presne to čo všetci seriálovi fanovia chceli.
Kuze: V pohode, bol trochu parafrázou na papettmastera. Som rád, že nešla. S majorom som sa vždy nerád lúčil. Jej odchod je strata ďalšieho človek/cyborga čo bojuje za niečo stojí za to. Pozeral som film a potom seriál a film ma vždy napĺňal trpkosťou rovnako ako Bata. Za zmienku stojí aj odkaz na seriálový vzťah Kuzeho a Motoko. Tí boli tiež prepojený . Prepojenie zostalo zmenili len formu.
Togusa: Mal veľmi málo priestoru. Ani originálny film o ňom veľa nehovoril. Je fajn, že bol etnicky korektný ale vôbec nevyzeral jak Togusa.
Zloduch – nebol veľmi podstatný, bol to zločinec a tým to hasne. Bol to bezohľadný korporátny hnusák ale to sú všetci. Videli Stand alone komplex? Pamätáte si zničenie sekcie 9 ? Proste hnusáci ako tento. Jeho hlavnou podstatou bola otázka vlastníctva. Na jeho bezohľadný prístup reflektuje doktorka a major zároveň. Veľmi jednoduchá vec pre neho, no pre ňu existenčná vec.
Vizuálna stránka bola fakt nádherná ale nemienim nad tým až tak onanovať ako celý internet.
Rovnako akčné scény boli výborné a SJ bola výborná ale od majora by som nič iné ako expertný boj nečakal.
Čo ma asi najviac sklamalo bola slabá úloha Sekcie 9. Dlho som nad tým uvažoval, prečo. Aká bola spojitosť vlády a Hanky. Bolo to nejaké a slabo vykreslené. Žeby? Ja neviem. Bolo by úžasné keby to dotiahli a spravili z toho prípad odhalenia nekalých praktík Hanky
Akcia a vizuál bol úžasné ale rezolútne nesúhlasím s názormi, že by to mal byť čisto akčný film. Už som prestal pozerať a čítať recenzie. Je to ako nová Enderova hra. Zachováva ducha predlohy a prepadne komerčne aj u (väčšiny)fanúšikov predlohy. Vadí mi to. Trochu áno ale zároveň nie.
Ghost in the Shell - Plagát -
Film mal definitívne jeden problém, neplynul tak plynule ako by mal a nedával na výborné scény toľko dôrazu ako by mal. A to pôvodný film rozhodne mal . Tuna to uberalo to so sily. Môj hlavný problém bola Sekcia 9. Strašne málo miesta pre kopec fantastických postáv. Plný vstup majora do Sekcie 9 a vyšetrovanie Hanky mohli ešte lepším finále v duchu seriálu.
Za mňa 8/10

Radian

Radian