Recenzia: Ghost in the Shell (2017)

Ghost in the Shell patrí medzi vrcholy japonskej animovanej kinematografie. Vlastne, oprava: Ghost in the Shell je povestný Everest japonského anime. Keď sa teda rozmohla informácia o natočení americkej verzie, mnohí sa na ňu tešili. Mnohí sa obávali. A mnohým to bolo jedno. Ako teda dopadol Ghost in the Shell v podaní britského režiséra Ruperta Sandersa? Poďme sa spolu trocha bližšie pozrieť na film, ktorý sa pokúsil znova prerozprávať príbeh o duši v škrupine.
Filmová história scifi
Japonsko budúcnosti. Mestá plné neónov, holografických reklám a koi-kaprov, robogejší a vylepšených ľudí. Zároveň ale aj špiny, prostitúcie, chudoby a zločinu. V tomto typickom a tak charakteristickom prostredí kyberpunku sa odohráva príbeh majorky Miry Killian, kyborga s ľudským mozgom, najlepšieho agenta Sekcie 9. V budúcnosti, kde je hackerstvo bežnou zbraňou terorizmu, funguje práve Sekcia ako protiteroristická skupina, platená korporáciami, zodpovedajúca sa však vláde. A keďže je to svet budúcnosti, tak aj zločiny sú futuristické – niekto veľmi nebezpečný, kto si vraví Kuze, začne hackovať a vraždiť augmentovaných ľudí. Spolu s hrdinami postupne pátrame po pravde, rozmotávame klbko dezinformácií a lží, unikáme výbuchom, streľbe, jakuze, hackerom...
Ghost in the Shell - Plagát -
Ghost in the Shell - Plagát - / Zdroj Disclaimer
Ghost in the Shell (ďalej len GitS) je spolu s filmovými Blade Runnerom, Matrixom a knižnými Neuromancerom a Schismatrixom metaforou kyberpunku. Noirová atmosféra budúcnosti, osamelý hrdina, kyberimplantáty a svet ovládaný megakorporáciami, to všetko sú charakteristické klišé tohto subžánru. A to všetko divák v novom GitSe nájde. Detektívny príbeh v na jednej strane technologicky farebnom, na strane druhej však atmosféricky depresívnom prostredí kyberbudúcnosti je presne to, čo človek od GitSu očakáva.
Po tejto stránke je nový Ghost in the Shell stojedna percentnou adaptáciou pôvodného anime, ba v istých oblastiach ho dokonca predčí. Tvorcovia filmu robili čo mohli, aby podchytili atmosféru pôvodného Ošiiho veľdiela. Divák oboznámený s pôvodnou predlohou len chrochtá blahom nad tým, ako sa filmári vyhrali s notoricky známymi, až kultovými scénami. Skvelý vizuál dopĺňa úžasná hudba v podaní Clinta Mansella (okrem iného napr. Pi, Requiem for a Dream či The Fountain). V záverečných titulkoch sa dokonca dočkáme aj vyšperkovanej úvodnej Kawaiho melódie z pôvodného anime.
Čo sa týka hereckých výkonov, Scarlett Johanson ukázala svetu že bleaching - nebleaching, jej výber do úlohy majorky bol naozaj perfektnou voľbou a filmu jednoznačne pomohla. Ani ostatní herci nie sú na zahodenie - Batou v podaní charizmatického Pilou Asbæka a Takeshi Kitano (okrem iného aj Battle Royale či Zatoichi) sťa by veliteľ Sekcie 9 Aramaki. Samí skvelí herci. Taktiež treba pochváliť nespornú snahu tvorcov priniesť na plátna kín perlu...čo perlu, diamant japonskej animovanej kinematografie, rovnako ako aj pokus o vlastný, celkom zmysluplný príbeh a nielen skopírovanie pôvodného GitSu. Následkom toho vidíme snahu objasniť pôvod a motiváciu majorovho konania, čo sa však niekedy môže minúť účinku. Výsledok by mal byť výborný. Ale nejako to nie je ono. Alebo je?
Ghost in the Shell - Plagát -
Ghost in the Shell - Plagát - / Zdroj Disclaimer
Teraz sa pozrime na podľa mňa najväčšie nedostatky filmu. Pravdepodobne najväčšou chybou je jeho predloha, resp. to, do akej roviny sa tvorcovia snažili pôvodné anime postaviť. Legendárny Ghost in the Shell je skôr filozofické, než akčné dielo (i keď sa tam strieľa a vybuchuje všetko možné všade dookola). A hoc sa film, režisér i Šarlota snažia ostošesť, na hĺbku pôvodného Ošiiho veľdiela to jednoducho nemá. Úvahy o tom, čo ešte znamená byť človekom a čo už nie, tvoria podstatu pôvodnej animovanej verzie z 1995. Film sa pokúša rozpitvávať existenciálne problémy, na druhej strane sa zbytočne zaoberá pôvodom majorky a tým triešti sily. To, čo v anime fungovalo, je tu skôr tak trocha na obtiaž.
Druhým veľkým problémom je (opäť) predloha, resp. zaujatosť divákov. Povedzme si úprimne, veľká časť návštevníkov ju ako-tak pozná a je zvedavá ako sa s ňou amíci popasovali. Mňa nevynímajúc. A v tom je pes zakopaný. Divák znalý predlohy, nech už vedome alebo nevedome, vyhľadáva isté známe štruktúry a je nespokojný, keď ich nenájde. A tak to bolo aj v prípade Batuových očí, majorkinom mene či neustálom premýšľaní, ktože ten tajomný Kuze má byť? Bábkar? Smejúci sa muž? Niekto z Jedenástich jednotlivcov? Alebo niečo iné/niekto iný? Narovinu – nebyť tak dôverne zoznámený s predlohou, tak si asi film užijem viac. To je však len čisto subjektívna rovina.
Tretím nedostatkom, ktorý je ale vzhľadom na charakter a dĺžku filmu ťažko odstrániteľný, je slabý priestor pre vedľajšie role. Mimo majorky a Batua sa ostatné postavy filmom len mihnú. Vo výsledku tak fungujú na úrovni komparzu, takže na nejaké hlbšie zoznámenie sa s Togusom alebo Išikavom proste nie je čas. Dokonca aj šéf Aramaki, ktorého hral skvelý Takeši Kitano, mal len jednu živšiu scénu, čo je pri jeho hereckých kvalitách obrovské plytvanie. Kuze pre zmenu celý čas pôsobí ako nejaký temný čarodejník hacknutý Doktorom Doomom a v plnej kráse sa nám ukáže iba dvakrát, čo však paradoxne uberá na jeho temnej charizme.
Takže, aký je záver? Tí čo nevedia o kyberpunku nič, choďte do kina. Tí čo nevedia o Ghost in the Shell nič, choďte do kina. A tí čo poznajú toto legendárne dielo ako svoje topánky, mám pre vás jednu radu. Choďte do kina. Ale tie topánky si pred kinom vyzujte a užívajte si film bez zaujatia a prehnaného očakávania. Alebo sa aspoň o to pokúste. Berte ho ako, povedzme, ďalšiu verziu pôvodnej mangy. Ten film je totižto napriek rýpavým poznámkam recenzentov a kritikov fakt dobrý. Réžia je skvelá, triky dokonalé, hudba úchvatná, herecké výkony výborné a príbeh celkom tiež. Skvelý akčný audiovizuálny zážitok s jemným buketom detektívky a filozofie. Má však jednu jedinú chybu – neznesie zrovnanie s legendou akou Ghost in the Shell je.
Hodnotenie: 80%

cyberstorm

cyberstorm
Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.

Diskusia

jurinko
Trochu som mal v plane napisat recenziu, s tym, ze mi bolo uplne jasne, ze niektore veci (najma vizualy) boli definovane predlohou, ktoru nepoznam, ale vidim, ze nemusim. Zhrnul si to pekne. Za mna, ktory som o Ghost in the Shell hadam nikdy ani nepocul, nieto to este pozeral, to bola totalna pecka, ktoru som si uzival od zaciatku do konca so zapnutym mozgom [SPOILER ALERT] ("wtf? preco mali smetiari zbrane?" ... o tri minuty otazka z filmu: "kto vam dal do auta zbrane?" a ja si chrochtam blahom :-) ) [END OF SPOILER]. Urcite na 100% plati, ze ocakavanie je matkou sklamania. Ja som na to videl trailer a hovoril som si, ze Wachowskim (alebo im podobnym) zas drblo a natocili nejaku prestylizovanu hyperfarebnu blbost, nuz ale ked uz sme isli do toho kina, tak ved ok, na blbosti chodime bezne, podme na toto. A bolo to uplne dokonale, nebal by som sa povedat, ze je to najlepsie SF roka 2017..
05.04.2017

jurinko
[pokr.] Hoci je len marec/zaciatok aprila. Parada. U mna 100%. Dufam v jedinu vec: Ze z toho nespravia serial typu Taken, ktory pojde kvalitou iba dole. Bola by to hrozna skoda.
05.04.2017

drevo (Anonym)
Osobne som mal radšej seriál stand alone complex, najmä druhú sériu, než pôvodný film z roku 1995, jednoducho preto, lebo seriálový formát dáva viac priestoru pre rozvoj zložitejších dejových línií a komplikovanejších konceptov. Ďalšie pozerateľné japonské animované scifi z posledných rokov je psycho-pass alebo steins gate.
06.04.2017

cyberstorm
Ako som napisal, film sa mi celkom pacil. Nemal hlbku ako povodne anime alebo ako serial, no to sa dalo tak trocha ocakavat. Navyse mi celkom brnkali na city s tym, ako sa vyhrali s kultovymi scenami (boj s nozom v cloaking mode, spider tank). A na rozdiel od Ep VII, kde sa pokusali o to iste, toto naozaj fungovalo. Samozrejme ze som bol ovplyvneny ocakavanim a neustalym porovnavanim s povodnym anime, no napriek tomu, a mozno prave preto, si myslim ze ide o celkom podareny kusok. Zachoval vo mne celkom prijemny pocit. Mozno keby som povodny GitS alebo GitS:SAC nevidel, by som dal este viac :)
06.04.2017

SARS
Možno som to iba prehliadol, ale v rencenzii mi chýbala jedna podstatná informácia: Čím je svet GitS líši od ostatných známych cyberpukov resp. prečo sa to nazýva Ghost in the Shell? Odpoveďou na túto rečnícku otázku je: Takmer všetci ľudia sú cybernetizovaný, ich mozog je priamo spojený s počítačom. Teda myšienky, spomienky a vnemy sú všetko dáta. Kde je hranica medzi dušou (ghost) a počítačom? Okrem filozofie transhumanizmu, ktorá bola spomínana aj v tomto filme má táto technológia praktické dôsledky. Keďže takmer každý ľudský mozog je počítač, má rovnaké slabiny ako počítač. Tým pádom hackeri sú ďaleko mocnejší než v našom svete (môžu doslova preprogramovať kohokoľvek).
06.04.2017

SARS
Osobne film sa mi páčil, samozrejme Oishi to nie je, ale to by v kinách sme boli iba my (pochopí každý, kto videl nejaký Oishi film ;), ale nepáčila sa mi kampaň. Všetky trailery, ktoré som videl boli jasné referencie na anime film. Imho veľmi zlé zameranie, pretože vo západnom svete nie je toľko ľudí, ktorí videli 20 rokov starý OISHIHO film a chceli by vidieť jeho americkú verziu a ostatných tie trailery moc nezaujali Dúfam, že Blade runner bude mať väčší divácky úspech.
06.04.2017

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.
Neregistrovaný užívateľ
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami

Súvisiace objekty SFDB