Petra Neomillnerová: Zmetek z temnot (recenzia audioknihy)

Meno Petry Neomillnerovej je v našich končinách dobre známe, minimálne v žánrových kruhoch. Osobne som od nej ale doteraz nič nečítal, takže som sa tešil na audioknihu jej novely Zmetek z temnot, ktorú pre Wolker a Volf nahovorila Daniela Choděrová.
Zmetek z temnot - Reklamné - Banner
Zmetek z temnot - Reklamné - Banner / Zdroj Disclaimer
Lota je zaklínačka. Nie jediná a určite nie najlepšia, ale dostatočne dobrá na to, aby vedela prežiť stret s besmi, desmi, démonmi a upírmi, čiže tou háveďou, ktorou sa hemžia temné zákutia hustých lesov, ale aj nory v uličkách zakysnutých slumov chudobných mestských častí jej sveta. Zároveň je to svojrázna hrdinka, ktorá aj v osobnom živote vybočuje z priemeru. Jej sado-masochistický milostný vzťah s upírom Urielom je toho len ďalším dôkazom. Zažila toho veľa, ale ani to ju nepripravilo pre stret so zmutovanými divotvorne formovanými besmi, ktoré sužujú jedno z miest, ktoré navštívi. Spolu s ďalšími členmi jej malej skupiny sa teda podujme ich skántriť. Šťastie je ale vrtkavé a hrdinom nie stále praje...
Audionovela Petry Neomillnerovej je cielená už skôr pre dospelého diváka, ktorý má rád štandardnú fantasy vo štýle meč a mágia (popr. nejaký ten sex). Autorka umne splieta dej a postupne ho graduje, necháva padať a následne kulminovať vo finále, ktoré vám eventuálne aj vtlačí slzy do očí. Jej hrdinovia sú síce nadpozemsky silní, magicky nadaní a v niektorých momentoch skoro neľudskí, no vzápätí sa karta obracia a vy vidíte ich ľudskú stránku. Najmä Lota ako (anti)hrdinka je zmietaná jednak minulosťou, jednak svojimi nevyrovnanými pocitmi, kam vlastne patrí. Tieto utápa potom nielen v boji ale aj v objatí svojho milenca, popr. spolubojovníkov. (Áno, aj trojky sa v tejto novele dočkáte.) Hoci som mal na začiatku pocit, že autorka špikuje neúprosnú a brutálnu akciu až príliš okatým soft-pornom a sexuálnymi narážkami. Tak pri druhom vypočutí sa tieto už stali vyváženou súčasťou príbehu. (Ak teda takýto prístup neočakávate, môže vás trochu zaskočiť.)
Zmetek z temnot - Ukážka - 1 Disclaimer
Príbeh je lineárny, nezabieha veľmi do retrospektív ani vedľajších dejových línií. Sleduje sa ľahko a príjemne. Odhalenie je relatívne na dlani, žiadne veľké prekvapenie sa teda nekoná, no napriek tomu pôsobí sociálne-empaticky hodnotne a citovo vyťažene. Prekvapivým je skôr neštandardný retardačný moment v strede príbehu, ktorý vás zastihne nepripravených. Opisy sú veľmi plastické, boj je znázornený prehľadne a teda sa nemusíte obávať, že by ste sa v akcii, ktorej je v knihe požehnane, stratili.
Kvalita hovoreného slova z úst Daniely Choděrovej je dobrá. Osobne mi trochu vadil prístup herečky k prednesu, ktorý je miestami až príliš suchý a nezainteresovaný. Na druhej strane tento sčasti zodpovedá osobnosti hlavnej hrdinky, s ktorou sa prostredníctvom výrazových prostriedkov prednesu v krátkej dobe budete identifikovať. Horšie je po takejto silnej sugescii oddeliť od formy prehovoru ostatné postavy. Možno by si kniha zaslúžila aj spracovanie v podobe rozhlasovej hry, v ktorej by viacej vynikli aj ostatné postavy. Hudobná stránka je minimálna.
Ak Vám sadne akčná fantasy so silným zastúpením mágie a neostýchate sa trochu sexuálnych narážok v texte, tak sa vám bude Zmetek z temnot veľmi páčiť. Ostatní si určite tiež prídu na svoje, keďže sa jedná o univerzálny príbeh stretu dobra a zla, pričom ale oboje nie je až také jednoznačné. Práve táto ambiguita postáv, ich dôvodov snažení a podstaty zla v príbehu ho robí hodnotným a príťažlivým.
Prvých päť minút si môžete vypočuť aj na portále audioteka.sk, popr. si tam túto skoro dvojhodinovku kúpiť za pár euráčikov.