Valkyria Chronicles (2008 – PSP, 2014 – PC) – recenzia

Druhá svetová vojna v Európe po japonsky. Neexistuje presnejšia charakteristika, ktorá by vystihovala obsah tohto herného titulu, so všetkými jeho kladmi a zápormi. Rozhodne sa dá povedať, že hoci pozadie pre túto hru nebolo ideálne, dokáže osloviť aj ľudí mimo žánru. Viac v recenzii.
Valkyria Chronicles - Scéna - Valkyria Chronicles Cover
Valkyria Chronicles - Scéna - Valkyria Chronicles Cover / Zdroj Disclaimer
Celý dej je zasadený do uchronickej Európy, kde o moc nad svetom súperia dve mocnosti. Na východe zaberá veľkú časť kontinentu Východoeurópska Imperiálna Aliancia, v skratke Impérium, oproti nej sa zo západných štátov sformovala voľne združená Atlantická Federácia. Hlavným spúšťačov konfliktov je minerál ragnit, ktorý dokáže v podstate čoľkovek (nerobím si srandu, od pohonu tankov, cez liečenie zranení, až po využitie ako neurotoxický plyn a mnoho iných). Existuje niekoľko malých nezávislých štátikov, z ktorých jeden, Kniežastvo Gallia má tú smolu, že vlastní bohaté ložiska ragnitu a tým sa stáva jablkom sváru, na čo v roku 1935 Impérium prekračuje jeho hranice a v bleskovej vojne obsadzuje väčšinu jeho územia.
Valkyria Chronicles - Scéna - Mapa Európy
Valkyria Chronicles - Scéna - Mapa Európy / Zdroj Disclaimer
Tu sa teda začína dej hry. Jeden z hlavných hrdinov, Welkin Gunther, syn veľkého generála, sa vracia domov, na čo je zadržaný Aliciou Melchiott, ktorá velí mestskej hliadke hraničného mesta Bruhl. So začínajúcou vojnou je ale zvolaný nábor do milície, ktorá ma za úlohu podporiť armádu pri obrane pred inváziou. Celá hra je situovaná v modeli „visual novel“, kde vlastne hráč ako keby čítal knižku, pričom si necháva prehrávať jednotlivé epizódy. Do toho sú pestro vkladané scény bitiek, pre ktoré je charakteristický systém BliTZ.
BliTZ, predstavuje systém real-time taktických bojových zón (Battle Live Tactical Zones, angl., pozn. prekladu), kde má hráč pred sebou rozhranie s jednotkami a schémou bojiska, pri udelení rozkazov (nepovinné), hráč preberá kontrolu nad jednotkou, ako keby išlo o FPS hru. Samotné boje sú zaujímavé, často nútia hráča meniť stratégiu, až na pár silných elementov, ktoré ale spomeniem pri postavách a triedach vo vojsku, ktoré veľmi radi núkajú ľahkú a nudnú cestu. Mimo toho je však tento fenomén viac ako vydarenou súčasťou celého titulu.
Valkyria Chronicles - Scéna - BLiTZ - Taktická mapa
Valkyria Chronicles - Scéna - BLiTZ - Taktická mapa / Zdroj Disclaimer
Valkyria Chronicles - Scéna - BLiTZ - Alicia Melchiott proti imperiálnemu Scoutovi
Valkyria Chronicles - Scéna - BLiTZ - Alicia Melchiott proti imperiálnemu Scoutovi / Zdroj Disclaimer
Šestica hlavných postáv formuje dejovú líniu a hodnotí veci vojny, kde okrem Welkina a Alicie nachádzame aj Brigitte „Rosie“ Stark, rasisticky naladenú bývalú speváčku, Largo Pottera, lancera a maniaka do zeleniny, Isaru Gunther, Darcsenku adpotovanú Welkinovým otcom a Zaku, Darcsena, ktorý vedie odboj. Popri tom sa zapájajú aj vedľajšie postavy – kapitánka Eleanor Varrotová,veliaca Oddielu 7, poručík Faldio z Oddielu 1 a celý Oddiel 7, kde počas hry môžete odomknúť ich profily a dozvedáte sa zaujímavé pikošky zo zákulisia milície a jej členov.
Valkyria Chronicles - Scéna - Hlavné postavy (zľava) - Irene Ellet, Faldio, Zaka, Alicia, Isara, Welkin, Rosie, Largo, Eleanor Varrotová
Valkyria Chronicles - Scéna - Hlavné postavy (zľava) - Irene Ellet, Faldio, Zaka, Alicia, Isara, Welkin, Rosie, Largo, Eleanor Varrotová / Zdroj Disclaimer
Nepriatelia sú takisto postavy veľkého formátu. Kým princ Maximilián tvorí spupný a urazenecký náprotivok vládkyni Gallie, princeznej Cordelii, jeho velitelia nám ukazujú širokú škálu vlastností. Staromódny Berthold Gregor, bezhranične oddaná Selvaria Bles a Radi Jaeger, tankové eso z podmanenej krajiny, ktorej chce navrátiť nezávislosť.
Valkyria Chronicles - Scéna - Selvaria Bles
Valkyria Chronicles - Scéna - Selvaria Bles / Zdroj Disclaimer
Skladbu armády tvorí päť tried. Scout, Shocktrooper, Lancer, Engineer a Sniper. Kým scouti sa používajú hlavne na prieskum a diverzné akcie v tyle nepriateľa, shocktrooperi berú na seba ťarchu útoku. Lanceri vyradzujú z boja techniku, engineer pobieha po bojisku a hasí, čo treba, sniper zneškodňuje kľúčových protivníkov z veľkej diaľky. Žiaľ, spolu s rozkazmi a puškami, ktoré sa dajú získať v DLC-čkach, sa stávajú scouti neporaziteľnou triedou, ktorá dokáže zničiť aj tank a zároveň pri tom utrpieť minimálne škody. Samozrejme, je ale na hráčovi, či sa nechá zlákať, alebo skúsi potrápiť svoju myseľ.
V krátkosti je nutné spomenúť fenomén Valkyrie, dávnej rasy, ktorá údajne kedysi spasila tento svet. Našťastie v príbehu tvorí viac menej sprievodný fenomén, mnoho hráčov ale bolo sklamaných, že im nebolo dovolené za Valkyriu ani raz hrať.
Valkyria Chronicles - Scéna - Selvaria ako Valkyria
Valkyria Chronicles - Scéna - Selvaria ako Valkyria / Zdroj Disclaimer
Pochváliť však treba aj vojnovú tematiku so všetkými jej aspektmi. Neraz sa tu stretneme s útlakom slabších, aroganciou veliacich dôstojníkov, koncentračnými tábormi a samozrejme rasovými predsudkami. Ten tu stelesňujú Darcseni, rasa čiernovlasých ľudí, ktorí stratili svoje priezviská ako trest za dávnu pohromu. Ako to však býva, históriu píšu víťazi a tak o prekvapenia nie je núdza.
Ak ste si v úvode všimli dva dátumy, je to skutočne tak, najprv hra vyšla na PS3 a až po dlhých šiestich rokoch sa dočkala konverzie na počítač. Tomu zodpovedá aj grafika, ktorej ale napriek tomu možno vytknúť len jednu vec. Chýbajúci anti-aliasing, ktorý by zrejme PS nezvládla, ale na počítači by sa uživil. Okrem toho je ale štýl zvolený takým európskejšie ladeným anime, príjemným na oči s veľmi prívetivými tónmi. Okrem toho musíte istý čas bádať, aby ste trafili správne nastavenia v grafiky, v opačnom prípade pôjde hra príliš pomaly, alebo príliš rýchlo.
Valkyria Chronicles - Scéna - Visual Novel - Posedenie pod hviezdami
Valkyria Chronicles - Scéna - Visual Novel - Posedenie pod hviezdami / Zdroj Disclaimer
Soundtrack je veľmi silnou stránkou a dodáva ďalšie skvelé impresie. Hitoshi Sakimoto dodal perfektne vyladenú mozaiku skladieb, ktoré reflektujú jendak napätie vojny, miesto si však nájdu rôzne veselšie, či clivejšie momenty. Moje najobľúbenejšie boli Beautiful Gallia, Main Theme a A Difficult Battle.
Žiaľ, neboli by to Japonci, aby sme nenapchali nejaké tie ich typické somarinky, ktoré mám pocit, že musia byť v (takmer) každom ich diele. Prežil by som, že nenosia helmy, ok, nech je to milícia. Dokázal by som sa vyrovnať aj s plážovou scénou v bikinách, okej, aj vo vojne sa dá nájsť voľný čas a relax. Ale lietajúce prasa, ktoré je vraj inteligentné a stane sa súčasťou jednotky? To už bolo trochu cez čiary. Škrabanec na ináč veľmi dobre spracovanom titule.
Valkyria Chronicles - Scéna - Visual Novel - Welkin, Hans (prasiatko) a Alicia
Valkyria Chronicles - Scéna - Visual Novel - Welkin, Hans (prasiatko) a Alicia / Zdroj Disclaimer
DLC tu dodali ďalšie misie a výzvy, pričom vývojári vypočuli prosbu komunity a ja prezradím, že keď sa mi podarilo odomknúť sľúbenú misiu, bezbrehé ničenie nepriateľov bolo čerešničkou na torte.
Záverom možno zhrnúť, že hoci bol titul spočiatku stigmatizovaný značkou JRPG, dokázal sa prebiť do pozornosti divákov a dočkal sa zaslúženej odmeny. Ak hľadáte nejakú dobrú bojovku, nevadí vám fiktívna história a chcete si užiť aj silný príbeh, je táto hra pre vás ako stvorená.
Titul: Valkyria Chronicles
Žáner: JRPG-Stratégia
Prevedenie: Visual Novel/BliTZ