Kľúče k netušenej katastrofe

Recenzia na prvé dva diely komiksu Zámok a kľúč.
Juraj Búry
Filmová história scifi
Joe Hill je kráľovsky dobrý spisovateľ. Je to prirodzené, veď jeho otec je doslova King. A jablko nepadlo ďaleko od stromu, Hill je vynikajúcim rozprávačom, ktorý aj tú najklišéovitejšiu tému dokáže podať napínavo a zaujímavo. Kabát po mŕtvom, chlap, ktorému rastú rohy, čarovný plášť. Nič prevratné. A aký úspech s tým zožal! Nuž a teraz vďaka vydavateľstvu Comics Point môžeme sledovať jeho príbeh o zázračných kľúčoch a jednom podivnom mieste zvanom Lovecraft. Koncom minulého roka priniesli na náš trh už druhú časť komiksovej série Lock and Key (Zámok a Kľúč) – Hlavohrátky.
Prvá časť tu bola už nejaký ten piatok. Nezaškodí si ju trochu pripomenúť. Rodina Zámkových je na svojej chate prepadnutá sadistickými mladíkmi. Ubránia sa, ale za cenu života otca. A tak sa pani Zámková a jej tri deti – malý Boďo, tínedžerka Kinsey a ich starší brat Tyler – presťahujú do mestečka Lovecraft, do starého rodinného sídla s mnohými dverami a kľúčmi. Boďo nájde čarovný kľuč v studni ducha a začne sa odkrývanie temnej kapitoly zo života ich mŕtveho otca. Niečo hrozivé je pochované v minulosti a v útesoch pod Lovecraftom. Ja neviem, už len ten názov ich mal varovať, že nie je dobrý nápad otvárať všetky dvere, ktoré sú zamknuté.
Hillovi sa podarilo vytvoriť zapletený príbeh plný skrytých náznakov a významov, stojaci presne medzi temnou fantasy, hororom a rozprávkou. Zatiaľ čo decká berú všetko skôr ako hru, okolo nich sa hýbe desivá sila odhodlaná na čokoľvek. A všetko to má korene v minulosti, v nejakých udalostiach, ktoré si čitateľ musí skladať sám, kúsok po kúsku. A to je na tom to najzábavnejšie. Rozpletanie nitiek a sledovanie odrobiniek až do temných jaskýň.
Zámok a Kľúč má mnoho vrstiev. Najvýraznejšia je tá o objavovaní vlastnej sily. Hlavní hrdinovia sú ešte len deti, ale prah dospelosti sa blíži a oni sa musia vyrovnávať s vecami, ktoré si dovtedy neuvedomovali. Zrada, smrť, manipulovanie. Každým odomknutím sa svet stáva temnejším miestom. Veď všetci sme boli v tom veku, keď sme mali dojem, že svet už poznáme, všetko vieme a môžeme otvoriť dvere trinástej komnaty. Lenže to vždy znamená uvedomiť si, že svet je omnoho väčší, omnoho hrozivejší, ako sme si mysleli, a že si ešte neuvedomujeme našu úlohu v ňom. Pre niekoho sa trinásta komnata stane zdrojom sily, spôsobom ako dosiahnuť moc, niekoho to vydesí a ukryje sa pred ním a niekto to má len za hru. Môžem sa hrabať druhým v hlavách? Super. Zrazu sme mali v rukách schopnosti, ktoré sme nedokázali tak úplne pochopiť. Dobre, možno to u každého nebolo také dramatické ako u mňa. Ale dospievanie je jazda na horskej dráhe, pri ktorej (nechtiac) ľudí raníme.
Aj v tomto komikse je to podobne. Deti tu majú kľúče, ktorých silu si ani oni sami neuvedomujú, a tak nectiac pritiahnu katastrofu.
Prvý diel - Vitajte v Lovecrafte – je čistokrvný horor. Nechýba paranormálno, krvavé scény a naháňačka s vrahom. Hill psychologizuje, rovnako ako to robí jeho otec. Je to komplexné a do detailov premyslené. Je to len úvod, nastavenie scény a rozdanie kariet. V Hlavohrátkach sa tie karty odokrývajú, nie však všetky, formujú sa vzťahy medzi nimi, naznačujú sa udalosti minulé aj budúce. Dvojka je menej horor, viacej fantasy. Ubudlo akcie, pribudlo dialógov a dej sa posunul len o malý kus. Nevadí to, je naplnená zaujímavými motívmi, emóciami a dramatickými scénami. Atmosféra v obidvoch je nesmierne hustá.
Nemalý podiel na nej má aj výtvarník Gabriel Rodriguez. Na prvý pohľad pôsobí jeho kresba príliš roztomilo. Veľké výrazné oči a hlavy, veľa oblúkov a málo hrán. Až pri čítaní si uvedomíte, akú skvelú prácu odviedol. Roztomilosť sa vytráca pri prvej násilnej scéne, nahrádza ju pocit podivna. Záporné postavy oboch dielov vyzerajú úlisne a v kontraste s ostatnými sú ich tváre až nepekne hranaté. Na posilnenie atmosféry sa Rodriguez hrá s farebnosťou a prevládajú tlmené farby. A jeho práca s panelmi využívajúca filmové postupy strihu a prechodov je tiež výborná. Najsilnejší je však vo fantastických scénach. Jeho znázornenie divadelnej hry Búrka za pomoci kúziel je nádherný obraz, ktorý by som si chcel nalepiť na stenu.
Zámok a Kľúč má šesť dielov. V českom preklade vyšli zatiaľ dve knihy, tretia je naplánovaná na tento rok. Je to však tak napínavý príbeh, že budete chcieť, aby všetky vyšli tento rok. Alebo zlepšiť svoju angličtinu a vrhnúť sa na originálne vydanie. Hodnotenie: 100%

Juraj Búry

Juraj Búry
Mám veľa čiernych vlasov, kocúra a plyšového pavúka. Väčšinou sa mocem v Nitre, alebo po kopcoch a hradoch. Strašne rád sa hrám, čítam a pozerám a potom o tom premýšľam. Pôsobím mladší ako v skutočnosti som.

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB