Slučka (Looper) - recenzia

Superakčné trailery, nestarnúci Bruce Willis a vychádzajúca hviezda Joseph Gordon–Levitt. Nadšené hlasy kritikov i divákov z novinárskych premietaní a zahraničia. Týmto všetkým nás chce do kín nalákať Looper, film od (takmer) neznámeho režiséra Riana Johnsona. Choďte naň, dajte si však pozor, trailery klamú.
Juraj Búry
Looper - Poster - Poster
Looper - Poster - Poster / Zdroj Disclaimer
Pokiaľ čakáte kombináciu Die Hard a Minority Report, budete sklamaní. Po polke filmu tvorcovia prudko stúpia na brzdu a začne sa filozofické sci-fi, ktoré dopredu tlačia hlavne dialógy. Ale to vôbec nie je na škodu.
Looper je remeselne dokonale zvládnutý film, ktorý potrebuje inteligentného diváka, aby sa s ním mohol zahrávať. A ide mu to. Nemôže za to cestovanie v čase, to je odbavené v dvoch vetách. Dôvodom je nádherná nejednoznačnosť postáv, každý z charakterov divákovi ponúka dobrý dôvod, prečo mu držať palce, aby sa mu vzápätí úplne znechutil. Táto ambivalentnosť buduje napätie, ktoré je v bravúrnom závere skvele rozuzlené, avšak vnímavejších divákov neprekvapí. Fakt vnímavejších divákov. Géniov, lebo tak prudký obrat v motivácií postáv sa len tak nevidí. Avšak jeho jemné náznaky nájdete v celom filme.
Na druhej strane, akcie tam je, i napriek pomalému tempu, dosť. Pochádza ale zo starej školy, je bez prudkých strihov alebo preletov kamery, zaváňa noir detektívkami a gangsterkami, zároveň je ale potlačená, aby vynikli emócie. Vo svojich vrcholoch účinne využíva spomalenia a prácu zo zvukom. Nemusíte sa však báť, je správne dávkovaná, aby sme nezaspali, obsahuje všetko čo máme radi: divoké prestrelky, odrezané končatiny a zakrvavené deti. Ten film si fakt nedáva servítku pred ústa.
Looper - Záber - Looper - 1
Looper - Záber - Looper - 2
Looper - Záber - Looper - 3
Toto by nebolo možné, keby Johnson nenašiel tých správnych hercov. Ústredná trojica – Levitt, Willis, Blunt – bola rozhodne správna voľba. Levitt je proste talent, o tom nás presvedčilo už 500 Days of Summer. Willis dokazuje, že na to ešte stále má (veľmi sa tešíme na A Good Day to Die Hard) a Emily Blunt proste veríte každý jeden záber.
Avšak ani to by nevyšlo bez poriadneho tvorivého vkladu režiséra. Ten nazbieral skúsenosti v televízií a na plátna kín prináša netradičné rozprávačské postupy známe hlavne zo seriálov alebo filmov Edgara Wrigtha (Hot Fuz, Scott Pilgrim vs. The World). To nám však nevadí, keďže je to (zatiaľ) neokukané a tvorí to súčasnú rozprávačskú špičku v rámci filmového remesla.
Treba priznať, že film má zopár chýb. Hlavne niektorým pasážam chýba logika, ale to by nikomu nemalo zabrániť v tom, aby si naň zašiel. To čo na plátne uvidíte, je umenie, dokonalé remeslo, sci-fi, ktoré sa nebojí žasnúť a prekonávať prekážky. Aby som to zhrnul, divák nedostáva to, čo si myslí, že si objednal, divák dostáva silné emócie, chytrý príbeh, akciu a majstrovský filmársky kúsok, to všetko v príjemnom oldschoolovom balení.
Loooper je najväčšie prekvapenie roka, jeden z najlepších filmov tejto sezóny (a možno aj niekoľkých minulých) a v silných momentoch ľahko strčí do vrecka i TDKR. Z klišéovitého námetu sa mu darí vyťažiť maximum, prekvapiť a dokonca priniesť aj niečo nové. Pokiaľ však vyslovene chcete čistú akciu, pukancový film, kde je mozog len na príťaž, vyhnite sa mu a zabehnite si na Expendables 2. Alebo radšej ani tam. Pozerajte Farmu a popkultúru s jej presahmi nechajte nám, ktorí ju máme radi.
Orientačne : 99% (Ale fakt len orientačne ja sa tento film neodvážim hodnotiť.)
Looper
USA/ Čína, 2012, 118 min.
Réžia: Rian Johnson
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Jeff Daniels, Piper Perabo, Noah Segan, David Jensen, Jeff Chase a ďalší.

Juraj Búry

Juraj Búry
Mám veľa čiernych vlasov, kocúra a plyšového pavúka. Väčšinou sa mocem v Nitre, alebo po kopcoch a hradoch. Strašne rád sa hrám, čítam a pozerám a potom o tom premýšľam. Pôsobím mladší ako v skutočnosti som.