V. Vinge: Oheň nad hlubinou - Recenzia

Málokedy sa mi stáva, že dočítam knihu za jeden deň, hlavne ak má viac zväzkov. K útlemu zoznamu sa tentokrát pridala aj Vingeho Oheň nad hlubinou, alebo ako ju ja nazývam: Medzi Mocnosťami a Psami.
Vinge, V. - Ohen nad Hlubinou - Pad Straumli Vinge, V. - Ohen nad Hlubinou - Pad Straumli
Vinge, V. - Ohen nad Hlubinou - Planeta Spárú Vinge, V. - Ohen nad Hlubinou - Planeta Spárú
Vydavateľstvo Fantom Print je v súčastnosti známe predovšetkým vydávaním rozličných epických fantasy ság (DragonLance, Dragon Realms alebo Trpaslíci sú len špičkou ľadovca), či románov zasadených do prostredia všeobecne známych počítačových hier (Warcraft, Starcraft, Diablo či Halo). V minulosti však toto vydavateľstvo vydalo aj pár scifi skvostov, medzi ktorými ako diamant na kráľovskej korune nepochybne žiaria román Oheň nad Hlubinou, vydavateľstvom rozdelený na dve knihy s podtitulmi Pád Strumli a Planeta Spárů, a jej pokračovanie (či skôr prequel) Hlubina na nebi od Vernora Vingeho.
Na zabudnutej planéte za hranicou galaktickej Slupky objavila skupina ľudských archeológov z planéty Straumli prastarý Archív. Pri prieskumu tohto zariadenia však ľudia nevedomky iniciovali procesy vedúce k znovuzrodeniu starobylej Mocnosti. Keď si výskumníci uvedomili, čo spôsobili, bolo už príliš neskoro. Pri panickom úteku pred hrozbou galaktického rozmeru havarovala ich loď na neznámej planéte a jediní preživší stroskotanci - dve deti - sa razom ocitli v stredovekom svete osídleným jedinečnou, krutou vlčou rasou. Ako odpoveď na signál je vyslaná záchranná misia. Začína boj s časom, kedy je v hre nielen život detí, ale aj budúcnosť celého vesmíru, pretože nákladný priestor havarovanej lodi ukrýva tajomstvo, ktoré môže zastaviť novo vzniknutú útočiacu Mocnosť - Nákazu.
Toľko k deju, o ktorom sa môžeme dočítať na zadnej strane obálky. Treba však povedať, že spomínaný dej sa odohráva hneď na prvých pár stranách knihy, takže nejde o žiadne spoilerovanie. Naopak, v tomto smere úplne splnil svoju úlohu nabudiť našu zvedavosť a my sa tak môžeme smelo pustiť spolu s Ravnou Bergnsdot, ľudskou odborníčkou na archívy, cestovateľom a obchodníkom Phanom Nuwenom, a s exotickými Skořepníkmi (slovenský ekvivalent by bol snáď Ulitníkmi alebo Vozíčkarmi) Mušličkou a Zelenkou, akýmisi pohyblivými stromčekmi na vozíku, do pátrania po záhadnej Protiváhe. Pritom cestujú po celej galaxii rozdelenej na akési myšlienkové zóny, pričom v tých najvyspelejších, pri okraji galaxie (Transcendet a spomínaná Slupka) je možné používať technologické zázraky známe z klasických space opier (napr. umelé inteligencie či cestovanie rýchlosťou väčšou než svetlo), zatiaľ čo v zónach ležiacimi pod nimi (Pomalá zóna a Dno) tieto technológie zlyhávajú. Toto však tvorí len prvú dejovú líniu knihy, pričom ďalšie dve sa točia okolo stroskotaných detí na planéte inteligentných psov.
Autor nám tak predkladá víziu spoločnosti tvorenú svorkami tvorov podobných psom, z ktorých jedinec v skupine má taký istý význam asi ako ľudská ruka a len svorka je plnohodnotným členom spoločnosti. Postupne sa tak dozvedáme čosi viac o tejto civilizácii, rovnako ako aj o konflikte medzi dvoma frakciami tejto zaujímavej rasy. Ak sa línia zobrazujúca záchrannú akciu vyznačuje farebnosťou space opier, popisujúc pri tom najrozličnejšie inteligentné druhy a zázraky vesmíru rovnako ako aj spoločenské usporiadanie galaxie, tak druhá vetva príbehu prekypuje intrigami, psychológiu exotických Spárov a prípravami na nastávajúci konflikt o havarované kozmické plavidlo a teda aj budúcnosť známeho vesmíru.
Málokedy sa mi stáva, že dočítam knihu za jeden deň, hlavne ak má viac zväzkov. K útlemu zoznamu, do ktorého spadá okrem iného aj Duna od Frankieho Herberta, či Simmonsov Ilion tak pribudla ďalšia. Prečo? Mohol by som odvetiť, že kvôli deju, či rýchlemu tempu, ktorý vás jednoducho nepustí zložiť knihu a spokojne ísť spať. Alebo kvôli psychológii postáv a strachu o ne (autor sa fakt s postavami nemazná a častokrát ich obetuje). Ale hlavným dôvodom bolo asi všetko dohromady. To, a predovšetkým fakt, že popri väčšine diel, kedy ľudstvo hrdo víťazí, kedy je jasne definovaný rozdiel medzi čiernou a bielou, sú tu aj také v ktorých sa pýtate sami seba, či by nebola prehra predsa len lepšia ako samotné víťazstvo. Že aj ľudstvo samo, akokoľvek mocné a silné, je len zrnko v púšti a toto zrnko môže byť kedykoľvek zmetené piesočnou búrkou omnoho väčších síl, aké si nedokážeme ani len predstaviť.
Kniha získala v roku 1993 cenu Hugo za najlepší román.
Ďlašie recenzie:
Bibliografické údaje: