Potomkovia ľudí

Dystopický Epos o Nádeji a Zúfalstve alebo Čo sa stane so svetom, ktorý prestane veriť vo svoju budúcnosť?
Filmová história scifi
Film Potomkovia ľudí (Children of Men) z roku 2006, režiséra Alfonsa Cuaróna, je jedným z najvýraznejších a najpôsobivejších sci-fi počinov 21. storočia. Nielenže ponúka mrazivú víziu dystopickej budúcnosti, ale zároveň funguje ako hlboká meditácia o ľudskej nádeji, prežití a morálke. Film, adaptovaný z románu P.D. Jamesovej, sa vyznačuje nielen majstrovskou réžiou a vizuálnou stránkou, ale aj prekvapivo aktuálnymi témami, ktoré rezonujú s realitou aj takmer dve dekády po svojom uvedení.
Children on Men - Poster Children on Men - Poster
Children on Men - Poster Disclaimer
Dej nás prenáša do roku 2027, sveta uvrhnutého do chaosu a beznádeje. Už osemnásť rokov sa nenarodilo žiadne dieťa, čo uvrhlo ľudstvo do stavu nevratného vymierania. Zvyšky civilizácie sa zmietajú v anarchii a vojnách. Spojené kráľovstvo, jedno z posledných, ktoré si udržiava aký-taký poriadok, je v skutočnosti represívnym štátom, ktorý čelí prílevu utečencov a vnútorným nepokojom. V tomto zúfalom svete stretávame Thea Farona (Clive Owen), bývalého aktivistu a cynického byrokrata, ktorý stratil všetku nádej po smrti svojho syna. Jeho život sa zmení, keď ho osloví jeho odcudzená bývalá partnerka Julian Taylor (Julianne Moore), líderka podzemnej organizácie bojujúcej za práva prisťahovalcov. Julian ho žiada o pomoc pri sprievode mladej africkej utečenkyne menom Kee (Clare-Hope Ashitey) na tajomné miesto mimo bezpečia Londýna. Dôvodom je šokujúca skutočnosť: Kee je tehotná. Jej nenarodené dieťa je prvým po takmer dvoch desaťročiach a predstavuje pre ľudstvo buď spásu, alebo katalyzátor ešte väčšieho chaosu.
chom_1
chom_1 Disclaimer
To, čo robí Potomkovia ľudí skutočne výnimočným filmom, je Cuarónova réžia a kamera Emmanuela Lubezkého. Cuarónova rozhodnutie použiť extrémne dlhé zábery, niekedy trvajúce aj niekoľko minút bez viditeľného strihu, vytvára neuveriteľný pocit imerzie a autenticity. Divák je doslova vtiahnutý do špinavého, realistického a brutálneho sveta. Scény ako prepadnutie auta v lese alebo epické vyvrcholenie v utečeneckom tábore Bexhill sú kinematografickými majstrovskými dielami. Kamera sleduje Thea a Kee cez výbuchy, prestrelky a chaos s neuveriteľnou plynulosťou a detailmi, čím umocňuje pocit priameho ohrozenia a bezprostrednosti. Táto technika nielenže udivuje svojou technickou náročnosťou, ale predovšetkým slúži príbehu, zvyšuje napätie a udržuje diváka neustále v strehu.
Vizuálna stránka filmu je rovnako pôsobivá. Farby sú tlmené, prostredie je ponuré a depresívne, plné smeti, zničených budov a zúfalých ľudí. Táto estetika dokonale odráža stav sveta a beznádeje, ktorá ho preniká. Napriek tomu, že ide o dystopiu, Cuarón sa vyhýba prehnanej štylizácii sci-fi žánru a namiesto toho sa sústreďuje na realistické zobrazenie rozpadajúcej sa spoločnosti, ktorá pôsobí až desivo reálne.
chom_2
chom_2 Disclaimer
Potomkovia ľudí nie je ľahký film na pozeranie. Je brutálny, depresívny a nekompromisný vo svojom zobrazení dystopie. Napriek tomu je to film, ktorý sa vryje hlboko pod kožu a núti diváka k hlbokému zamysleniu nad stavom ľudstva a jeho budúcnosťou. Jeho technická bravúra, tematická hĺbka a silné herecké výkony z neho robia nadčasové dielo, ktoré si zaslúži pozornosť každého milovníka kinematografie. Je to film, ktorý pripomína, že aj v tých najtemnejších časoch môže malá iskra nádeje zapáliť plameň zmeny a prežitia.

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Paul Atreides
PS. Shotouts for Sano, Stano, Draculin and girlz from teh club. Happy NU YR <3
01.01.2007
SARS
Tento titul som zachytil skoršie ako ty, Martin, na fantasyplanet.cz. Z recenzie (na FP) mi to pripadalo, ako nahánačka typu thriler, ktoré sa mi moc nepáči, pretože mi pripadá fádne a gýčovité (obyčajný život, niečo sa poser... a bác, všetci idú po hlavnom hrdinovi a...). Na druhú stranu ma potešilo, že od War of Worlds v Hollywoode zmenili módu na psychologické drámy so sociálnym podtextom. U mňa veľké plus, len aby to nebolo na úkor scifi časti (ako u War of the Worlds).
02.01.2007
Nicki
prilis vela nasilia, nepacilo sa, po utoku na ich auto som to vypla
02.01.2007
Paul Atreides
SARS> je to drsna nahanacka (velmi drsna) a asi ta sklamamem je to aj na ukor scifi, ale ako som napisal je to skor dokument z polo-postapokalytickeho sveta ako "bezny" scifi film, kde sa riesi nejaky konkretny "scifi" problem
Nicki> prilis vela nasilia mas aj v dnesnom svete (staci ked si pustit spravy), tak si predstav kolko nasilia bude v svete kde sa nieco poriadne posere :)
02.01.2007
Nicki
preto spravy nepozeram:))
02.01.2007
Paul Atreides
ani ty? :D
02.01.2007
Stanislav
No bol som na tom v kine, popravde som čakal trochu viac "sci-fi", ale yase na druhu stranu to bol celkom zaújmavý pohľad na blízku budúcnosť, celkom fajný vzrok tam odznel, cca: "Vláda predáva a propaguje sebevražedné balíčky, ale tráva je stále zakázaná" ;-)), tiež sa mi páčil Underground Scifi Metal, co tam pustili. Inak dosť drsný film, dobre tam bolo poukázané ako dokážu ľudia podľahnúť médiám a pritom nevidia tú pravú tvár spoločnosti.
05.01.2007
Paul Atreides
tie balicky boli super, vhodny darcek pod stromcek :D
05.01.2007
Stanislav
re: Martin Hegely
no a stastny novy rok(mozno) ;))
05.01.2007
draculin
Ehhh..stastny Novy Rok vospolok :) a diky!!
06.01.2007

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB