Ak máte slabosť pre temné magické svety, strategické premýšľanie, poriadnu výzvu a... hracie automaty (?), tak by Runeborn mohol byť presne tou hrou, ktorá vás zaujme - alebo vôbec nie.
Runeborn, novinka v early access od nezávislého štúdia iDream Interactive z kanadského Windsoru, predstavuje mix roguelike akcie, deck-buildingu, dark fantasy a čiastočne (vý)herných automatov, v ktorej hráte ako hrdina známy iba ako Runeborn – vyvolený, ktorý musí pomocou runového grimoáru zastaviť hordy príšer vypustených zlým čarodejom Malakarom.
Runeborn stojí na systéme kombinovania rún, ktoré hráč spája do kúziel. Výsledkom nie je len zoslanie obyčajného firebalu, ale možnosť experimentovať so stovkami variácií kúziel a efektov. Každý pokus, každá kombinácia a každé nové kúzlo mení priebeh boja. Hrateľnosť sa opiera o princípy roguelike žánru – procedurálne generované dungeony, náhodné predmety, bossov a možnosť vylepšovať svoje schopnosti po každom pokuse. Prvky známe z automatových hier (roz. „ovocníčkov“ jeden z autorov - Jacob Duhaime predtým vytvoril hru Slot Universe) sa tu premietajú do systému výhier a odmien, ktoré posilňujú kúzla či menia spôsob, akým fungujú. Hráč sa tak neustále ocitá v cykle risku, odmeny a objavovania nových kombinácií. Netreba sa ale báť, že by ste riskovali reálne peniaze v podobe ingame nákupov, ale čohosi podobného.
Pozornosť si zaslúži aj vizuálna stránka - ilustrátor Jonathan Rector, mal úplnú tvorivú voľnosť a vytvoril originálnych nepriateľov, medzi ktorými vynikajú mená ako Bib, Lord of Shame, Naxis, Devourer of Hope či Ghorlock, Warden of Disgust. Zároveň sme radi, že sa rozhodol nepoužiť AI art, aby zachoval konzistentný a autentický vzhľad hry.
Po zvukovej stránke sa Runeborn môže pochváliť atmosférickým soundtrackom, ktorý kombinuje temné orchestrálne motívy s ambientnými tónmi. Každé zolanie kúzla má vlastný zvuk, čo výrazne zvyšuje imerziu hrania.
Z hľadiska obtiažnosti ide o výzvu, no zároveň o „spravodlivý“ test hráčovej trpezlivosti a kreativity. Systém rún si vyžaduje experimentovanie – prvé pokusy môžu byť chaotické, no po zvládnutí princípov prichádza pocit zaslúženého majstrovstva. V porovnaní s inými indie hitmi, ako bol (kartový hit) Balatro, ku ktorému sa vývojári sami hlásia, Runeborn stavia viac na strategickej mágii ako na šťastí. Aj keď si občas vyžaduje trpezlivosť, odmeňuje hráča čoraz pestrejšími možnosťami a novými kombináciami kúziel, ktoré robia každý run unikátnym.
Runeborn je znova dôkazom, že indie produkcia, aj v takomto mixe (sub)žánrov, môže byť vyčnievajúca nad priemer – je to kúzelný, návykový a odvážny projekt, ktorý si zaslúži pozornosť každého, kto verí v silu indie hier a čarov rún. Treba však znova pripomenúť, že titul je len v plienkach - predbežnom prístupe a stále môže obsahovať detské choroby, tzv. bugy.