blawo (Anonym)
Napadla ma súvislosť s Duelom. V princípe ide o obchod, niečo za niečo. Obchod s kým - čo je to za otázka, no predsa s NÍM.. Spielberg sa rád hrá s civilizačnými východiskami, napokon, má na to priam biologický dôvod. Slovom robí filmy o nás a pre nás, keby *toto* nerobil, až potom by to bol brak.. V Dueli prebieha tiež zápas o holú existenciu, avšak akosi sprostredkovane, pretože priamym objektom agresie, teda objekt vystavený útokom, je auto. Symbol spoločenského postavenia, vôbec nie závratného, ale predsa len nejakého postavenia hlavného hrdinu. A tento objekt nabaľuje na seba všetky atribúty existencie: práca, ktorá je vzdialená ašpiráciám hrdinu, alebo ašpirácie sú už vzdialené jeho práci..? Americká idylická rodina, ktorú treba každú chvíľu ubezpečovať o tom ako ju veľmi potrebuje a podporuje.. Biela košeľa a okuliare ktoré snáď ani v 70tych rokoch neboli štýlové.. A potom tá púšť amerického stredozápadu.. Ochotné tváre s úskočnými mysľami usadlíkov nedokážucich sa vymaniť ani na sekundu zo zabehnutých koľají ubíjajúcej normality.. A tu hrdina rieši dilemu, ako sa vyhnúť agresii, a neprísť pritom neskoro k svojej žene, čo by celkom iste znamenalo obviňovanie z nevery, stratu dôveryhodnosti, poznámky susedov a známych.. Ako požiadať o pomoc do drene nedôverčivých domorodcov bez rizika výsmechu, nemajúc jediný hmatateľný dôkaz.. A napokon, ako v momentoch zdanlivého upokojenia situácie presvedčiť samého seba, že to nie je len nevinná, možno trochu tvrdšia chlapská hra, ale skutočne ide sakramentsky o kejhák.. A tak sa náš hrdina znovu a znovu ocitá pod agresorom ktorého prevaha je závratná, ale napokon, tak ako prehráva silový súboj odslúžilého modelu osobného auta s výkonným tunned strojom nákladného ťahača s prívesom, začína vyhrávať súboj s nabalenou príťažou hodnotového rebríčka rodina-práca-susedia-čisté topánky. A až keď si konečne uvedomí, že jediné, čo má nejakú cenu, je vlastný život, a vzdá sa svojho doteraz tak hýčkaného automobilu aj s celým nabaleným hodnotovým rebríčkom, vyhrá aj nad technickou presilou agresora.
No späť k Vojne svetov. Iste, je možné nájsť viaceré paralely k bývalým Spielbergovým filmom. Ale táto je, myslím, najsofistikovanejšia a zároveň najtemnejšia. Pretože tentokrát to "niečo za niečo" znamenalo vzdať sa jedného z Božích prikázaní. Musel sa vzdať toho, čo tak radi, s láskou a pýchou deklarujeme za piliere našej ľudskosti.. Zabil určite nevinného, možno trochu zmäteného, vyšinutého chlapa v jeho vlastnom dome.. teda v tom čo z domu zostalo. Bola by to možno iba epizódka nebyť práve tej symbolickej roviny z Duelu. Pretoža takto to bola práve cena, ktorú sme, ako príslušníci jeho rodu, museli zaplatiť za sprostredkované vykúpenie z čistej a totálnej skazy.
Máme si snáď myslieť, že pýcha našej civilizácie, tá pretkávaná vyornamentovaná stavba veľkorysej ľudskosti, ľudských práv, presumpcie neviny, ochrany menšín atď. atď. je v úbohom schátralom stave, a každú chvíľu sa zrúti? Neviem, ale Spielberg to tam povedal. Niečo je fakt: všetko sa mení, ako povedal jeden našinec z Tibetu.
02.09.2005