Vojna svetov - (ne)recenzia

Celú cestu z kina späť domov som vlastne rozmýšľal nad tým, ako napísať recenziu na tento film. Veď sa predsa len jedná o formát mega-filmu: hviezdny režisér, herec, námet, efekty. A nakoniec som sa rozhodol, že...
Filmová história scifi
...že tento film nie je hodný nielen môjho času, ale tobôž nie môjho úsilia snažiť sa vykresať text hodný mojej osoby.
Som nahnevaný a pobúrený. Prečo by som sa ja ako recenzent musel namáhať, keď tvorcovia filmu ani len nepohli čo len jedinou mozgovou bunkou! Toto viac ako 120 miliónové dielo totiž nemá čím zaujať! Nielenže je transformácia Wellsovej poviedky do formy thrilleru odohrávajúcom sa v 21. storočí nevhodná a nefunkčná, ale dokonca sa pánom dramaturgom Keoppovi a Friedmanovi ani len nepodarilo dostať na priemernú priečku typického hollywoodskeho filmu (čítaj braku). A to je teda čo povedať! Jedlo, ktoré sa nám Spielberg a spol. snažia predstrčiť pred nos na striebornom podnose svetového marketingu sa síce požuť dá, no pôžitok z neho čo do chute alebo vône mať nebudete.
War of the Worlds - Ray a Rachel sa pozerajú na útok mimozemšťanov War of the Worlds - Ray a Rachel sa pozerajú na útok mimozemšťanov
War of the Worlds - Robbie Ferrier War of the Worlds - Robbie Ferrier
War of the Worlds - Masy unikajú War of the Worlds - Masy unikajú
War of the Worlds - Rachel je osamotená War of the Worlds - Rachel je osamotená
Dobre, dobre... teda argumenty:
Steven Spielberg sa pokúsil preniesť Vojnu svetov od H. G. Wellsa do nášho storočia a zobraziť ju z pohľadu obyčajného človeka, Raya Ferriera (Tom Cruise), robotníka v dokoch. Je rozvedený, na víkend mu manželka odovzdá deti, odchádza totiž so svojím Timom do Bostonu k rodičom. Zatiaľ celkom fajn - problémy v rodine Ferrierových ešte ako tak s Rachel (Dakotou Fanning) a pubertálnym Robbiem (Justinom Chatwinom) ešte zvládame. Akonáhle sa ale začína akcia (čítaj príchod emzákov), dej stráca na hodnovernosti (nezničiteľnosť hlavného hrdinu a jeho rodiny), objavujú sa v ňom logické chyby (aj napriek výpadku energie niektoré predmety, napr. videokamera alebo fotoaparát, naďalej fungujú), a zábave. Napätie, ktoré sa nepodarilo vystupňovať na začiatku, ostáva na bode mrazu a diváci môžu iba prevracať očami nad nezáživným putovaním rodinky Ferrierových po USA.
War of the Worlds - Marťania útočia na loď War of the Worlds - Marťania útočia na loď
War of the Worlds - Rachel má strach War of the Worlds - Rachel má strach
War of the Worlds - Ray, Rachel a Robbie na úteku War of the Worlds - Ray, Rachel a Robbie na úteku
War of the Worlds - Ray v hrôze War of the Worlds - Ray v hrôze
Film je prešpikovaný reminiscenciami na 11. september 2001, až to bolí. Tieto ale vyznievajú aspoň pre Európana násilne, neverne a nudne. Archetyp človeka, ktorý by rád chcel byť (mŕtvym) "hrdinom", producenti pricapili na plecia Robbiemu, ktorého naivita a posadnutosť niekedy až zhrozuje a necháva nás pozastaviť sa nad realitou, či práve takíto mladí americkí vojaci neslúžia v Iraku. (No nie, ja som na tom filme predsa len našiel niečo pozitívne... som sám sebou zhrozený!) Spielberg mal v strede filmu možnosť vytvoriť niečo špeciálne, ak by zostal na úrovni masovej hrôzy, hypnózy a paniky.
War of the Worlds - Ray a Rachel na úteku War of the Worlds - Ray a Rachel na úteku
War of the Worlds - Ray a Rachel v pivnici Ogilvyho War of the Worlds - Ray a Rachel v pivnici Ogilvyho
War of the Worlds - Ray vo svetle War of the Worlds - Ray vo svetle
War of the Worlds - Marťania asimilujú planétu War of the Worlds - Marťania asimilujú planétu
V zmysle už povedaného teda je tento film ani nie tak o filme samom, ako o machanáciách a kampani, ktorá mu predchádzala. Pred svetovým dňom uvedenia, dňa 29. júna, vládlo totiž na hocijakú informáciu o filme neuveriteľné embargo: nik nevedel, aké to bude, nik netušil, o čo pôjde. (Keď sa nad tým zamyslím... vlastne kvôli čomu? Ten film je predsa o ničom... Áh, preto!) Ojedinelé premietania pre novinárov boli tesne pred uvedením, mnohí písali o niečom, čo ani len nevideli. Celkovo sa jedná a perfektnú ukážku, ako z ničoho urobiť niečo.
Teraz to už ale všetci vieme:
Bublina praskla.
Nič v nej nie je.
P.S. Tých 120 miliónov by mohla skôr potrebovať Afrika na boj proti HIV/AIDS. Preto aj vy, milí naši čitatelia, by ste sa mali zamyslieť nad tým, či podporíte túto hrôzu alebo skôr cenou lístka do kina prispejete UNICEF alebo inej organizácii na zlepšenie situácie ľudí na celom svete! Ďakujeme.

Alexander Schneider

Alexander Schneider
Knižný a filmový recenzent, bývalý porotca súťaže Martinus Cena Fantázie, propagátor a predseda Združenia fanúšikov Babylonu 5 na Slovensku. Scifi, fantasy, horor: Herbert, Holdstock a Lumley.

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

blawo (Anonym)
Vieš iste že možeš písať recenzie?
05.07.2005
Aldeberan (Anonym)
OK. Šanovi šibe. Nie, fakt. Odpalil Pomstu Sithov ... ok ... odpalil toto. Zda sa že priemerne filmy považuje za uplny odpad. Uplne mu chyba sudnosť. Spametaj sa človeče, užasne dielo sa nerodi každy mesiac. Keď chceš napisať o každom priemernom filme že je to bezmyšlienkovitý odpad tak radšej nepíš recenzie. Brrr.
05.07.2005
gardenboy (Anonym)
Ja som tento film videl v Cinemacity na obrovskomplatne v Prahe...lutujem vyhodenych 100 Sk, lebo take nedostatky ake mal tento film som dlho nevidel.
Akcia, vybuchy, nahanacky, havarie ... vsetko super. Co tie plytke dialogy? Logické chyby? Dokopy ziaden dej? naivita? Americke sentimetaky? NIE, pan reziser, sliapli ste vedla tak, ako s filmom AI!!!! Je na case natocit nieco kvalitne co by bolo ako Minority Report.
06.07.2005
blawo (Anonym)
Ked mali prechadzad cez rampu, vydychol som si. Konecne aspon na chilu oddych, predsa chodia tam vlaky, tak aspon nieco je OK. A potom presiel ten vlak........
06.07.2005
kanys (Anonym)
Aldeberan, ono... priemerny film je vacsinou hodny pozretia. Vojna svetov neni priemerny film. Je to plytka picovina s nadupanymi efektami ktora cloveka nicim neprekvapi. Nic ti to nepovie. Jedine tak to ze alieni (povodne maartania) su jebnuty a nevedia co je to skafander ale to nam uz davno povedal Wells. Ako sorry, ale poznam vela priemernych filmov ale za toto ozaj lutujem tych 100 korun do kina. Bolo to ubohe. Jedina ozaj dobra stranka toho filmu, bolo vykreslenie zakladnych instinktov ludi a ich charakteru. Ich reakcie. Ako sa strielali medzi sebou o auto aby mohli prezit. Ale to je vsetko. Zmareny potencial, premarnene prachy. Suhlasim zo sanom. Osobne mi tie sentimentalky moc nevadili, pretoze ako kolvek sa tomu ludia chcete branit, ludske vztahy a city su sucastou kazdodenneho zivota. Naivita.... mno... suhlasim. AI bol, osobne si myslim oproti tomuto majstrovskym dielom (ten mal pribeh). Toto.... bleah.
07.07.2005
blawo (Anonym)
Ja tiez neverim svojim ociam, su tito ludia zdravi? Nechyba im nejaka signalna sustava??? Zrejme asi ano, oni vidia svojim dusevnym zrakom len carbanice, zatialco ini citaju text. Tak to je tiez zvlastna a fenomenalna crta tohto filmu: rozdelenie divakov na abolutnych priaznivcov a absolutnych odporcov.
Rad by som videl ci to s niecim koreluje, s vekom, pohlavim, vzdelanim.. Profesionalna kritika dava domuto filmu jednoznacne nadpriemerne hodnotenia, ale divaci su rozdeleni na dva tabory (podobna situacia je v Cechach, v BRD, USA).
To by som rad vedel co si kanis, gardenboy a spol. myslite napr. o Signs, alebo o Tarkovskeho filmoch (napr. Obet).
Ze logicke chyby! Ako technik (s jednou nohou vo fyzike) mam myslim dost vivinuty cit na veci dolezite a nepodstatne. Nic nie je dokonale, ale ak sa ma nieco priviest k uspesnemu koncu, musi sa dobre zacat, podla moznosti bez chyb. Ako by asi vyzerala invazia mimozemstanov - technologicky o milion rokov vpredu - z pohladu bezneho jedinca, teda kazdeho z nas? Prezidentov prejav? Alebo ze sedi v stihacke a utoci na UFO? Praveze presne tak, ako to spravil Spielberg! Civilizacia sa pod prvym uderom zruti, vlada je bezbranna, komunikacie nefunguju, ako informacne tak aj dopravne. Chaos, rozpad, nevyhnutny koniec. A tieto premisy boli perfektne vo filme vystihnute, takze ak sa TOTO v simulacii reality podarilo, nemam preco sa zaoberat prkotinami. Pretoze tato uroven vierohodnosti sa zatial - aspon v sci-fi nametoch o stretnuti s MZ - nevyskytla!
Ad koniec. "It really rips along; it seizes you in its first seconds, holds you spellbound for two short hours and expels you, breathless and spent." (Stephen Hunter, Washington Post Staff Writer) Doslova nas film vypluje, ako po zavratnej toboganovej jazde, pretoze nijak inak sa ani tato jazda nemoze koncit, napokon, tak to napisal Wells a tak to aj diktuje forma letneho popcornoveho filmu. Ale dovolim si tvrdit ze je tu este jeden signal. To konecne clapnutie do vody s historkou o virusoch je tak rychle, neskutocne a banalne, ze ho mozeme velmi lahko vynechat, proste iba nieco ako ubezpecenie "ziaden strach, toto je len film, iba film, ZATIAL". Ak toto bol reziserov zamer, potom je aj posolstvo zaveru rovnako desive a hrozostrasne!
Uprimne lutujem ludi ktori isli do kina zbytocne vyhodit peniaze... Nicmenej ja som straaaasne rad ze niekto konecne natocil nieco, co je nastavene na moj vypoctovy vykon, a nie na vypoctovy vykon 5-rocneho decka. VDAKAAAAAA!
07.07.2005
Robert Sidor
len taky dotaz : listok do cinemacity v prahe stoji 149 czk. film som nevidel a zvazujem ci si ho vobec pozriet v kine. ale urcite si ho pozriem, neznasam subjektivnu kritiku.
08.07.2005
kanys (Anonym)
blawo, co chapes pod profesionalnou kritikou? novinarov co si za to daju zaplatit? a to pokladas za vierohodne a objektivne? lutujem ta... Signs sa mi pacil, lenze nova Vojna svetov sa neda so Signs porovnat, pretoze signs bolo aspon napinave, malo to nejaku epicku zapletku. Tarkovskych filmov som moc nevidel, takze k tomu ti toho vela nepoviem. Suhlasim s tebou ze vykreslenie reakcii ludi a celej ludskej civilizacie bolo velmi dobre spravene, boo realisticke atd, to uz som aj pisal, ale mimo toho ma ten film nicim nenadchol. NICIM. Ziadna zapletka nic co by zavrzgalo mozgovymi zavitmi. A sorry ale ked odmietas brat v uvahu `prkotiny` ako im hovoris.... pozri. Ziadny film neni dokonaly, kazdy ma nejake pro a proti, nejake chyby, a nejake svetle stranky. Pre mna su `prkotiny` tiez neni hlavnym bodom podla ktoreho sudim film, ale aj tak ich zahrnam do hodnotenia filmu pretoze su sucastou toho filmu. A ked si niekto logickymi chybami odporuje tak to zakonite ubera z hodnotenia, jedno ci na koniec vyzneje kladno alebo nie. A s citatom nejakeho Stephena Huntera, Washington Post Staff Writera mi sem prosim ta nechod lebo to je ten najubohejsi argument ktory mozes na obhajobu filmu podat, niekoho iny nazor. Co sa tyka konca, ja viem ako to Wells napisal, ale to je Wellsova zasluha nie Spielbergova, takisto ako aj samotna pointa toho filmu. Ta banalna historka o mikroorganizmoch znela tak uboho a tak okrajovo ze mi to vobec neprinieslo ziadny pocit hrozostrasnosti a desivosti. A co sa tyka tvojho vypoctoveho vykonu... osobne velmi lutujem ludi ktory si myslia ze maju vyssi vypoctovy vykon ako niekto druhy, len preto ze maju iny nazor na film. Toto ma zapracovat mozgovymi zavitmi? To je akurat tak na smiech. Pozri si Ghost in the Shell ked chces aby ti zavity zapraskali, aby ti film nejaku myslienku povedal, alebo Akira, a nie toto.
08.07.2005
kanys (Anonym)
Robo, definitivne si ho pozri. Kazdy film stoji za to aby si clovek spravil nan vlastny nazor.
08.07.2005
Alexander Schneider
Robo: mozes sam so sebou uzavriet stavku: ak sa ti film bude pacit, budes mat z neho dobry pocit a tych 149,- Sk bolo dobre investovanych, ak sa ti pacit nebude, mozes sa sam potrestat tym, ze prispejes na nieco prave tou istou sumou... (ako som to urobil ja) :)
08.07.2005

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB