Kuriérka, ktorá obstála skúšku času (recenzia)

Bratislavské Kino Nostalgia nám umožnilo rozlúčiť sa na veľkom plátne s klasickou ghibliovkou Doručovacia služba slečny Kiki. A veru že to bol skvelý zážitok!
Štúdio Ghibli, ktorého najznámejšou tvárou je geniálny Hajao Mijazaki, je už desaťročia divákom po celom svete známe kvalitnými príbehmi, ktoré si získali srdcia detí i dospelých. Kto by nepoznal filmy ako napr. Cesta do fantázie, ktorá ostáva (nespravodlivo) jediným oscarovým anime filmom, Princezná Mononoke, Hrob svetlušiek či Môj sused Totoro? Medzi najobľúbenejšie z nich patrí aj Doručovacia služba slečny Kiki. Ak sa nič zásadnejšie nezmení, v máji tohto roku filmu uplynuli práva na premietanie, preto sme si ho mohli užiť na veľkom plátne naposledy. Verím, že tento stav neostane naveky, aj napriek tomu však chcem poďakovať ešte raz bratislavskému Kinu Nostalgia za možnosť vidieť túto klasiku v kine. Veľmi som si ju užil!
Tento film je nádhernou rozprávkou, ktorá v sebe nesie viaceré morálne posolstvá. Hlavnou hrdinkou je mladučké dievča menom Kiki. Nie je len tak obyčajná, dokáže totižto čarovať! Čarodejnice dospievajú inak, ako my ostatní. Keď dosiahnu trináste narodeniny, rodičia ich vyšlú do sveta. Následne si musia nájsť nové mesto, také, v akom nežije doposiaľ žiadna iná čarodejnica, a následne aj poslanie, ktorému sa chcú naďalej venovať. Kikina mamička je zručná s elixírmi, Kiki samotnej však nejde skoro nič okrem lietania na metle.
A tak sa Kiki spolu so svojim rozprávajúcim čiernym kocúrom Džidžim vydáva na cestu. Putuje dlhé hodiny, stretáva rôznych ľudí, a napokon sa usádza v krásnom prímorskom mestečku. Napriek jej dobrosrdečnosti a príjemnej povahe ju však ľudia ignorujú, niektorí sa dokonca na ňu hnevajú, pretože takmer spôsobí dopravnú nehodu. Na takéto správanie sa Kiki nie je zvyknutá, preto sa vo svojom novom domove cíti osamelo a nepríjemne. Rovnako dlhšiu dobu nevie, čomu sa vlastne chce v budúcnosti venovať. Keď však stretáva milú pekárku Osono, u ktorej si mladá mamička s bábätkom zabudla cumlík, zrazu jej je všetko jasné. Berie detskú hračku, sadá na metlu a berie na seba poslanie doručovateľky.
Zakladá si doručovaciu službu, ktorá sídli v pekárni slečny Osono a jej manžela Fukua. Prijíma zákazky, vďaka ktorým spoznáva viacerých milých ľudí, ktorí ju osobnostne posúvajú ďalej, vďaka ktorým postupne dospieva. Patrí medzi nich napr. maliarka Ursula, žijúca nespútane v súlade s havranmi uprostred lesa, ale i mladík Tombo, veľký fanúšik letectva, majúci na Kiki zálusk. Hoci ho Kiki spočiatku odmieta, po čase zisťuje, že jeho srdce je čisté a úmysly dobré, preto mu umožní vstúpiť do svojho života.
Na tomto filme sa takmer nijako nepodpísal zub času. Aj po takmer tridsiatich piatich rokoch od uvedenia do kín sa jedná o prekrásny príbeh o dospievaní mladého dievčaťa, čeliaceho rôznym strastiam a dezilúziám. Kresba vyzerá stále skvele, animácia je prekrásna a na film sa pozerá výborne. Vhodnou, citlivou formou rozoberá najrôznejšie aspekty toho, čo znamená byť ženou. Práve preto sa jedná o snímku perfektnú najmä pre mladé dievčatá. Ukazuje im, že dospievanie nemusí byť také strašidelné, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Skvele spracúva témy ako snaha vydobyť si vlastnú nezávislosť, pochybnosti o sebe samom, hnev na okolie, ale i prebúdzajúca sa sexualita. Tieto témy sú spracované nadčasovo a dovolím si tvrdiť že odvážnejšie, než by sa odhodlalo akékoľvek západné animačné štúdio.
Som veľmi rád, že Kino Nostalgia pokračuje vo svojich snahách priniesť na plátna viac anime a viac popkultúry pre Bratislavčanov. Chcem im aj poďakovať za pozvánku na premietanie Doručovacej služby slečny Kiki. Neváhajte a utekajte toto výborné artové kino podporiť!
Nostalgia logo Nostalgia logo
Nostalgia logo Disclaimer

Madžo no Takkjūbin - Doručovacia služba slečny Kiki