Oveľa viac ako len náhrada za Xenu a Herkula (recenzia Nové legendy o Opičom kráľovi)

Po päťdesiatich rokoch spánku bol z kameňa opäť oslobodený Opičí kráľ. Novozélandská adaptácia pôvodného japonského seriálu sa snaží osloviť nielen mladé publikum, ale zároveň vzbudiť nostalgické pocity v detských srdciach dospelých. A veru, darí sa jej to na jednotku!
Australian Broadcasting Company spolu s novozélandským štúdiom NZTV a Netflixom dali pred štyrmi rokmi hlavy (a peniaze) dokopy a rozhodli sa adaptovať starý kultový japonský seriál Monkey z prelomu 70. a 80. rokov. Pôvodných 26 častí starého seriálu, ktorý by si dnes už vyžiadal nejedno podvihnutie obočím nad sexistickými a kultúrne dnes už neprípustnými situáciami v ňom, sa natrvalo zapísalo nielen do análov televíznej produkcie, ale zároveň do sŕdc mnohých detí na celom svete. Na daný čas vynikajúce televízne triky (a to ešte pred stop-motion animáciou Súboja titánov), pútavá úvodná pesnička, charizmatické obsadenie a pre mnohé decká prvý stret s bojovými umeniami severovýchodnej Ázie tvorili perfektný mix pre celú generáciu. (Nechcem si predstaviť, koľko hrablí a tyčiek od metiel padlo vtedy za obeť detskej fantázii.) Ovplyvnil aj mňa, hoci som sa k nemu dostal až koncom 80. rokov, kedy som ho sledoval cez satelit. Veď posúďte úvodnú zvučku sami:
Opičí kráľ - Ukážka - Intro Disclaimer
Pôvodnou predlohou je známy čínsky román Putovanie na západ zo 16. storočia od Wu Čcheng’ena, v ktorom sa mladý mních Tripitaka spolu s troma spoločníkmi – opičím kráľom, vodným démonom a poloprasacou príšerou – vydáva na púť do Indie po zvitky budhistických sútier. Tripitaka oslobodí z kamenného väzenia Opičieho kráľa a postupne naviaže na seba aj ďalšie dve postavy. Všetci títo polo- alebo pôvodní bohovia či ich služobníci sa nejak previnili voči božskému rádu, a tak skončili v nemilosti. Toto je ich cesta za vykúpením. Putovanie na západ sa dočkalo naozaj nespočetných adaptácií; spomeniem napr. výbornú mangu Saijuki od Kazuje Minekury alebo odkazy na toto dielo v seriáloch Dragonball či hre Digimon New Century.
Nové legendy o Opičom kráľovi - Reklamné - Hrdinky a hrdinovia: Pigsy, Opičí kráľ, Tripitaka a Sandy
Nové legendy o Opičom kráľovi - Reklamné - Hrdinky a hrdinovia: Pigsy, Opičí kráľ, Tripitaka a Sandy / Zdroj Disclaimer
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Gorm ako samozvaný kráľ démonov
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Gorm ako samozvaný kráľ démonov / Zdroj Disclaimer
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Dreglon a Khan sa nemajú v láske
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Dreglon a Khan sa nemajú v láske / Zdroj Disclaimer
Nové legendy o Opičom kráľovi (The New Legends of Monkey) sa pridržiavajú v mnohých momentoch japonskej verzie, hoci s ďalšími obmenami. Mladého mnícha, ktorého v japonskej verzii hrala Masako Nacume (žiaľ, umrela niekoľko rokov po natočení seriálu ako 27 ročná na akútnu leukémiu) aj tu hraje ženská herečka Luciane Buchanan. Už však nestvárňuje mužskú postavu, ale sirotu, ktorá vyrastala v dome mudrca, učiteľa samotného mnícha Tripitaku. Pravý Tripitaka však v prvej časti umiera, keď démoni zaútočia na ich domov. A tak mladé dievča bez mena berie kvôli maskovaniu na seba mužskú rolu a po oslobodení Opičieho kráľa na svoje plecia kladie osud ľudstva.

Novozélandská príroda vás chytí za srdce a plnohodnotne supluje celý kontinent.

Opičieho kráľa stvárnil Chai Hansen, ktorého by som si – najmä po zhliadnutí druhej série tohto seriálu – o pár rokov vedel predstaviť ako nového Erica Dravena alias The Crow. Zároveň je nutné povedať, že je najslabším hereckým článkom hlavného obsadenia. Vidno však, že v roli rastie a postupne sa v nej našiel. Sekunduje vynikajúca plejáda domácich novozélandských a austrálskych hercov a herečiek: veľmi príjemný komik Josh Thomson ako pôvodný generál nebeských armád a teraz prasací boh Pigsy, Emilie Cocquerel ako vodná bohyňa Sandy, ktorá výjavom osciluje medzi Chianou z Farscape a Harley Quinn, úžasná Rachel House, ktorú sme naposledy videli ako Mao z Cowboya Bebopa a ďalší. Hoci rozpočet seriálu nedovoľuje opustiť rozmer televíznej inscenácie točenej v exteriéri a interiéri, máte pocit, že všetci do toho dávajú celé srdce a zároveň mali pri natáčaní veľa zábavy.
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Opičí kráľ a jeho "armáda"
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Opičí kráľ a jeho "armáda" / Zdroj Disclaimer
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Lovec hláv - Malý ale ohó!
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Lovec hláv - Malý ale ohó! / Zdroj Disclaimer
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Pripravení bojovať
Nové legendy o Opičom kráľovi - Scéna - Pripravení bojovať / Zdroj Disclaimer
Ťažiskom celého seriálu je výborné skĺbenie postupne sa rozvíjajúceho deja odhaľujúceho hlavného záporáka prvej série, akcie v podobe bojových stretov so situačným humorom. Scenáristi zároveň presunuli váhu na riešenie problémov mimo súboje, takže družina nemôže zaspať na vavrínoch a musí hľadať stále iné ako silové riešenia nástrah a problémov. To všetko v úžasných exteriéroch Nového Zélandu, takže prechod z púští cez zelené pralesy a veľhory k morskému pobrežiu tu pôsobí ako z rozprávky.
Jediné, čo ma počas sledovania „rušilo“ je hudobný sprievod, za ktorý by sa nemusel hanbiť žiaden kyberpunkový seriál. Napriek kvalite tu synťáky, rezonancia tónov či perkusie niekedy pôsobia trochu ako päsť na oko. Ale ak by nebol tak odlišný, asi by som si ho ani nevšimol, takže sa vlastne neviem rozhodnúť, či ho milovať alebo nenávidieť.

Zhrnutie: Ak vám chýba novodobý seriál a la Hercules a Xena, tak ste ho práve našli. Nové legendy Opičieho kráľavýbornou zmeskou všetkého, čo robí dobrý detský / mládežnícky seriál. A odlepiť sa od neho nebudú vedieť ani odrastenejšie detiská – teda my všetci. Že špeciálne efekty nie sú na filmovej úrovni? Že produkcia je niekedy príliš štúdiová? Čo tam po tom, keď to má srdce! Za mňa dva palce hore a zároveň dúfam, že sa po cliffhangeri druhej série dočkáme aj pokračovania.

The New Legends of Monkey
Žáner: Akčný / Komediálny / Fantasy / Dobrodružný
Krajina: Austrália / Nový Zéland
Stopáž: 2 série po 10 epizód (25 min / epizóda)
Rok: 2018
Na motívy: Cesta na západ (西遊記; Xī Yóu Jì) od Wú Chéng'ēn (吴承恩)
Réžia: Gerard Johnstone
Scénar: Jacquelin Perske, Craig Irvin, Samantha Strauss
Hudba: Peter van der Fluit
Obsadenie: Chai Hansen, Luciane Buchanan, Josh Thomson, Emilie Cocquerel, Jarred Blakiston, Josh McKenzie, Jordan Mooney, Daniel Watterson, Bryony Skillington, Chelsie Preston Crayford, Rachel House, Jayden Daniels, Atticus Iti, Michelle Ang, Fasitua Amosa, Simon Prast, Tawanda Manyimo, Natasha Daniel, Katherine Kennard. a iní