Svojmu tieňu neutečieš (recenzia Sebevražedný Oddíl: Vymýtit zlo)

Každý čin má svoje následky a každá akcia vyvolá reakciu. Táto základná pravda platí pre každého a neutečie pred ňou ani obľúbená partia antihrdinov Suicide Squad a ich veliteľka Amanda Wallerová. Viac vám prezradí recenzia.
Koncept antihrdinov je nesmierne obľúbený. Mnoho čitateľov je doslova prejedených nepoškvrnenými a čisto kladnými hrdinami. Niekto by mohol povedať, že je ťažké sa stotožniť s vysokými ideálmi spravodlivosti. Ďalší možno radi sledujú postavy s morálnym kompasom ukazujúcim na juh. Tak či onak, antihrdinovia sú na vrchole popularity, o čom svedčí aj fakt, že vydavateľstvo Bbart nám v češtine prináša už siedmu knihu mapujúcu dobrodružstvá zoskupenia zlosynov slúžiacich vyššiemu dobru, Suicide Squad, ktorá nesie názov Vymítit zlo.
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Obálka - Obálka prvého českého vydania Obálka prvého českého vydania
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Obálka - Obálka prvého českého vydania Disclaimer
Komiks obsahuje dva príbehy, ktoré písali dvaja rôzni autori. Prvý príbeh má na svedomí Simon Spurrier, ktorý sa počas svojej kariéry vypracoval od kuchára, cez kníhkupca až po komiksového scenáristu a umeleckého riaditeľa BBC. Celkom pôsobivá kariéra. Nás najviac zaujíma jeho komiksové portfólio a to, ako pri väčšine britských autoroch začína vo vydavateľstve 2000AD, kde pracoval na sériách ako Judge Dredd alebo The Simping Detective. Následne jeho kroky viedli za veľkú mláku, kde prispel k sériám ako Punisher alebo Star Wars: Doctor Alpha pre Marvel Comics a The Dreaming a John Constantine: Hellblazer pre DC. Tiež si odskočil napísať krátky príbeh do práve preberanej Suicide Sqad.
V ňom si zvolil veľmi zaujímavý uhol pohľadu. Nesledujeme totiž hlavných hrdinov ako Harley, Deadshota alebo Killer Croca, ale ústrednou postavou je tzv. komparzista. Alebo ak chcete, ľudský štít, červené tričko, nahraditeľný. Proste krovie, ktoré má zabaviť nepriateľov a nepočíta sa s tým, že prežije misiu. Spurrier naplnil dve kapitoly, ktoré pokrývajú tento príbeh skutočne drsnou akciou a nemenej drsným čiernym humorom. Hrdina príbehu Juan si je perfektne vedomý svojej úlohy v tíme, ale zo všetkých síl sa snaží zvrátiť jej priebeh. Do toho prirátajte jeden veľkolepý, nekončiaci panický záchvat, ktorý, pochopiteľne, prežíva a dostanete parádnu akčnú komédiu. Aj keď sa jedná o krátku jednohubku, bavil som sa kráľovsky.
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Redshirt Redshirt
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Redshirt Disclaimer
O zostávajúcu časť komiksu sa postaral Rob Williams, ktorý má Rebirthovský Suicide Squad pod palcom od úplného začiatku. Je to (rovnako ako Spurrier) britský autor, čo znamená že tiež začínal vo vydavateľstve 2000AD, kde písal série ako Judge Dredd alebo Low Life. V USA pracoval na sériách ako Deadpool, Punisher Max alebo Wolverine pre Marvel a v DC Comics mu pridelili práve Suicide Squad.
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Aké bolo to safeword? Aké bolo to safeword?
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Aké bolo to safeword? Disclaimer
V svojom príbehu nadväzuje na udalosti, ktoré sa udiali v úvodných knihách série a čitateľom prináša príbeh o následkoch činov, zodpovednosti a pomste. Suicide Squad čelí hneď dvom útokom. Prvým je, že niekto sa nabúral do počítačových systémov ústredia oddielu a vypustil zločincov z ciel. Tým niekým nie je nik iný, ako bývalá členka Operačnej Skupiny X, ktorá bola považovaná za mŕtvu. Keďže bola zabitá niektorým zo svojich spolubojovníkov, so skazou neprestane kým nezistí, kto je vrahom a nevykoná na ňom svoju pomstu. Druhý útok nie je tak priamy, ale prichádza z Bieleho Domu. Prezident spojených štátov, ktorým očividne je, aj keď nikdy nie je vyslovene menovaný, Donald Trump, si vytvoril vlastného superhrdinu a hodlá nadobro zrušiť právomoci Amandy Wallerovej a tým odstaviť aj celú Suicide Squad. Jeho superhrdina je žiarivou ukážkou kombinácie pokročilej umelej inteligencie a špičkového armádneho výcviku a nazýva sa... ehm... Stena. Podobných „vtípkov“ na Trumpovu adresu sa dočkáme hneď niekoľko a dokonca aj jeho rétoriku vystihol Williams perfektne. Tak isto musím pochváliť, že necháva Suicide Squad spolupracovať ako skutočný team, čo je niečo, čo v „tímovkách“ vždy rád vidím. Príbeh je nabitý neustálou akciou, správne dávkovaným čiernym a mierne pubertálnym humorom a dokonca príde aj na niekoľko viac či menej očakávateľných zvratov. V závere sa Williams dokonca pokúša aj o nejaké emócie, ale sila tejto série je predsa len niekde inde.
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Stena Stena
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Stena Disclaimer
O výtvarnú stránku sa postaralo tak isto viac kresličov. Ach, naozaj nemám rád, keď sa kresliči striedajú ako na kolotoči, žiaľ pri sériách, ktoré nie sú vyslovene Áčkové, to býva bežné. A to je prípad aj Suicide Squad. Prvé dve kapitoly nakreslil španielsky ilustrátor Fernardo Pasarin. Veľmi chválim jeho cit pre, dynamiku. Takmer na každom panely sa niečo deje. Postavy sú v neustálom pohybe, každá sa venuje svojej činnosti a Pasarin túto šialenú akciu spracúva naozaj elegantným a prehľadným spôsobom. Jeho slabšou stránkou sú však detaily na tváre. Tie mi niekedy prišli vyslovene divné. Následné dve kapitoly prevzal ceruzu Eduardo Pansica, ktorý nie je v DC žiadnym nováčikom. Svoju stopu zanechal na sériách ako Earth 2, Wonder Woman alebo Superman. Tento chlap vie, ako kresliť. Nielenže hravo zvláda prehľadnú akciu, ale aj blízke zábery na tvár, v ktorých je potrebné znázorniť emócie. Tie sú perfektné a pôsobia veľmi realistickým dojmom. Tiež spomeniem, že sa mi veľmi páči ako kreslí Killer Croca. Vyzerá skutočne strašidelne. V nasledujúcich kapitolách sa v každej striedal iný kreslič a ich práca určite nebola zlá, ale na druhú stranu, ani ničím výnimočná a celkovo mi splývali. Čo nesmiem zabudnúť je to, že chcem pochváliť obálky jednotlivých zošitov, pretože na tých sa podieľali skutočné esá DC Comics a častokrát sa jedná o naozaj krásne kúsky.
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Covery Covery
Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo - Scéna - Covery Disclaimer
České vydanie prinieslo na pulty predajní vydavateľstvo Bbart a čitateľ dostáva štandardné, kvalitné brožované vydanie, ktorému nie je čo vytknúť. V tomto formáte vychádzajú všetky Rebirth série a aj keď mám radšej pevné väzby, uznávam, že týmto brožiam naozaj nič nechýba. Nádielka bonusov je tak isto štandardná. Čiže dostávame alternatívne obálky a rôzne skice. Čo však musím vytknúť, je zvláštne rozhodnutie vydať Vymítit Zlo až po vydaní crossover komiksu Aquaman/Sebevražedný Oddíl – Potopte Atlantidu!, ktorý som nedávno recenzoval. Udalosti Vymítit Zlo sa odohrávajú pred udalosťami crossoveru s Aquamanom a Potopte Atlantidu, čo výrazne spoiluje určité prekvapivé udalosti tohto komiksu. Čiže ľudia, ktorí Potopte Atlantidu čítali, tak vedia, aká šokujúca udalosť sa vo Vymítit Zlo udeje. Preto ak ste Potopte Atlantidu ešte nečítali, určite sa do nej pustite až po Vymýtit Zlo. Čo stálo za týmto podivným vydavateľským rozhodnutím je mi záhadou, ale rozhodne nad tým nemôžem privrieť oči. O preklad sa postaral ostrieľaný prekladateľský veterán Pavel Švanda a znovu odviedol bezchybnú prácu. Chválim aj to, že preložil aj bubliny nachádzajúce sa na jednej z obálok kapitol. Čiže vec, ktorá mi v nedávno vydanej Harley Quinn chýbala a v recenzii som ju vytkol.

Záver: Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo je zbesilá akčná jazda plná drsného čierneho humoru. Spurrier servíruje nesmierne zábavný krátky príbeh a Williams pokračuje vo svojom dobre rozbehnutom rune. Veľmi dobre vie, čo čitatelia od Suicide Squad čakajú a to im aj prináša. Mix našlapanej akcie, humoru a politickej satiry, ktorý sa netvári, že by chcel byť niečím viac, než je. A to znamená poctivou akčnou zábavou. Škoda len zvláštneho rozhodnutia vydať komiks až po Potopte Atlantidu a tým čitateľom vyspoilovať prekvapenie tohoto príbehu. Ak patríte medzi fanúšikov antihrdinov s pochybnou morálkou a zlatými srdcami, pripravte sa na nárez!

Hodnotenie: 75%

Sebevražedný Oddíl: Vymýtit Zlo
Pôvodný názov: Suicide Squad vol 7. : Drain the swamp