Keď nukleárna rodina urobí bum (Recenzia Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře)

Tiché predmestie, poschodový dom, biely plot a zelené dvere sú americkou idylkou. Keď sú však ich obyvateľmi rodinka synteziodov, ktorej otcom je Avenger, ktorý 37 krát zachránil svet a ich príbeh píše bývalý agent C.I.A., môžete si byť istí, že Vás čaká jedinečný zážitok.
Raz za čas sa v každom literárnom odvetví objaví dielo, ktoré je sprevádzané toľkými chválospevmi a hypeom, že ho jednoducho nejde prehliadnuť. Môže sa stať, že si ho neprečítate, ale minimálne o ňom každý fanúšik počul. Presne takým dielom je aj najnovší prírastok do kolekcie Legendy Marvelu, ktorú nám prináša vydavateľstvo Crew. Jedná sa o komiks Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře, ktorý katapultoval jeho autora Toma Kinga priamo medzi komiksovú scenáristickú elitu. Niekoho preto možno prekvapí, že Visiona som čítal úplne prvýkrát práve teraz, pre účely napísania tejto recenzie.
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře. Prvé české vydanie (Crew, 2022). Obálka prvého českého vydania
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře. Prvé české vydanie (Crew, 2022). Disclaimer
Dôvody, prečo je tomu tak, sú dva. Po prvé, srdcom som skalný DC Fan Boy a čo sa týka Marvel Comics a ich sveta, tak je môj záujem minimálny. Druhý a najhlavnejší dôvod je práve autor komiksu Tom King. King je bývalý agent C.I.A., ktorého prvým komiksom bola vynikajúca séria The Sheriff of Babylon, ktorú vydávalo Vertigo Comics. Pri jej písaní sa inšpiroval svojím bývalým zamestnaním a jednalo sa o výborný špionážny thriller. Zaujímavosťou je, že C.I.A. musela odsúhlasiť obsah každého jedného zošitu pred vydaním, či náhodou Kingovi neušlo niečo, čo by verejnosť vedieť nemala. Na to dostal na starosť série DC Comics The Omega Men a môj obľúbený Grayson. Všetko na čo v tej dobe siahol slávilo úspech a v DC sa mu preto rozhodli dať na starosti ich korunný klenot, hlavnú sériu Batman. Mimochodom, túto sériu aktuálne vydáva Crew v češtine. Tu však padla kosa na kameň a aj keď Kingov run si našiel množstvo skalných fanúšikov ja patrím ku skupine, ktorá ho považuje za najhorší Batman run v histórii. K tomu ešte napísal najhorší DC event za desiatky rokov Heroes in Crisis. A toto vo mne zabilo akúkoľvek chuť na preskúmanie jeho práce pre Marvel. Aj keď mi mnoho známych s podobným vkusom opakovalo, že Vision je „King keď ešte vedel písať“.
Keď sa v Crew rozhodli jeho Visiona vydať v češtine, povedal som si, že je ten najlepší čas prečítať si tento komiks. Príbeh nás privádza na idylické predmestie Washington DC, kde sa práve prisťahovala rodinka synteziodov. Mama Virgínia, pubertálne deti Viv a Vin a otec, svetoznámy Avenger, ktorý 37 krát zachránil svet, Vision. Nad nimi sa sťahuje súmrak Pinokiovskej tragédie, pretože oni tak veľmi chcú byť obyčajnou a normálnou rodinou, ale všetci vieme, že to možné nebude. Udalosť, ktorá odštartuje kolotoč tajností, skutkov a lží, z ktorých pukajú aj umelé srdcia, na seba nenechá dlho čakať.
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře - Scéna - Vitajte! Vitajte!
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře - Scéna - Vitajte! Disclaimer
Čo si treba uvedomiť skôr než komiks chytíte do rúk je, že pred sebou nemáte superhrdinské dobrodružstvo nabité oslňujúcou akciou. Práve naopak, čaká Vás takmer komorná a v prvom rade skutočne dospelá konverzačná dráma, ktorá si pomaly ale neľútostne hľadá cestičky do temných zákutí našich duší. King nám na jednej strane servíruje príjemné easter eggy, akým je napríklad fakt, že Visionovci bývajú v dome číslo 616, čo je vlastne číslo hlavného vesmíru Marvel Comics. Na druhej strane čitateľ dostáva príbeh, ktorý spracúva tak hutné témy, až sa mi pri čítaní ťažko dýchalo. Najsilnejšie sú momenty, keď sa rieši vyrovnávanie sa s depresiou a traumou. King tu bravúrne vykresľuje situácie, kde postavy bojujú s úzkostnými stavmi a tí, ktorí si niečo takéto zažili na vlastnej koži, mi určite dajú za pravdu. Tak isto dokonale opisuje pocit bezradnosti, ktorý prežívajú ich najbližší. Je šokujúce, ako skutočný a ľudský dokáže byť príbeh o rodinke robotov. Celú recenziu sa snažím písať tak, aby som z deja prezradil len nevyhnutné minimum, ale bez spoilerov prezradím, že záver mi vohnal slzy do očí. To, ako King dokáže zahýbať s emóciami čitateľov bežne nevidieť a ja tomu tlieskam.
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře - Scéna - Susedská pohostinnosť Susedská pohostinnosť
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře - Scéna - Susedská pohostinnosť Disclaimer
O výtvarnú stránku sa postaral Gabriel Hernandez Walta, ktorý v Marvel Comics pracoval napríklad na sériách Thor, Doctor Strange alebo Occupy Avengers. Priznávam, že napríklad v sérii Thor som nebol veľkým fanúšikom jeho práce, ale pre komorný príbeh akým je Vision, je jeho štýl zásahom do čierneho. Jeho kresba skvelo dokresľuje celú atmosféru komiksu. Predsa len, nemáme pred sebou akčný blockbuster, ale, ako som spomínal, konverzačnú psychologickú drámu. V jednej kapitole Walta vystriedal ilustrátor Michael Walsh, ktorý kreslil série ako Star Wars alebo Hawkeye. Väčšinou nad zmenami kresličov uprostred príbehu ohrňujem nosom, ale tu sa jednalo o kapitolu, ktorá je vlastne celá pohľadom do minulosti a spomienkou, takže takéto autorské rozhodnutie považujem za úplne v poriadku. Vôbec to neruší tempo príbehu a práveže to celé výborne sedí.
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře - Scéna - To je otázka… To je otázka…
Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře - Scéna - To je otázka… Disclaimer
České vydanie vydalo vydavateľstvo Crew v peknej pevnej väzbe v rámci ich kolekcie Legendy Marvelu. Dosky chráni pekný farebný prebal a chválim, že art na prebale a samotných doskách je rozdielny. Ako bonusový materiál sme dostali klasické poďakovania členov kreatívneho tímu, v ktorých si ďakujú navzájom a opisujú, aké bolo super na komikse pracovať. K tomu pripočítajte skice postáv a galériu alternatívnych obálok. Proste štandardný balíček komiksových bonusov. O preklad sa postaral Jan Kukrál a odviedol výbornú prácu, na ktorej som nenašiel jedinú vadu.

Záver: Ak som to v recenzii nedal dostatočne jasne najavo tak Vision je jeden úžasný komiks. Je to jedinečný zážitok, ktorého kúpou rozhodne chybu nespravíte. Nielenže sa jedná o horúceho adepta na titul komiks roku, ale s čistým svedomím môžem prehlásiť, že sa jedná o jeden z najlepších komiksov, aké som kedy čítal. Toto nie je obyčajný komiks. Toto je vynikajúca psychologická sci-fi literatúra. Nemôžem hodnotiť inak než plným počtom.

Hodnotenie: 100%

Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře
Pôvodný názov: The Vision, Volume 1: Little Worse Than A Man