Junji Ito - Fragments of Horror (recenzia)

Tenučká zbierka poviedok Fragments of Horror je návratom geniálneho Junjiho Itoa k hororu. Ako mu dlhoočakávaný návrat vyšiel?
Fragments of Horror nie je známou a bohužiaľ ani veľmi výraznou zbierkou z pera a mysle japonského majstra hororu Junjiho Itoa. Ito ju zostavil v roku 2014, potom čo si vzal na dlhých osem rokov odpočinok od hororu a venoval sa iným projektom. Ako sám spomína v krátkom texte na konci tejto zbierky poviedok, potom čo prišiel za svojim vydavateľom s prvým draftom poviedky Futon, ten ho zhrozene odmietol a spochybnil jeho schopnosť ešte niekedy napísať a nakresliť dobrý horor. Môžeme s plnou vážnosťou povedať, že Ito na túto hodenú rukavicu reagoval najlepšie, ako sa dalo a svojim fanúšikom doprial svoju azda najlepšiu zbierku príbehov vôbec. Poďme si všetkých osem poviedok rozobrať trochu bližšie!

Futon
Fragments of Horror - Scéna - Futon Futon
Fragments of Horror - Scéna - Futon Disclaimer
Práve už spomínaná poviedka Futon je prvou v tejto zbierke. V krátkom príbehu spoznávame sympatickú mladú ženu, ktorá žije v jednej domácnosti so svojim drahým, ukrývajúcim sa už celé týždne pod hrubou prikrývkou. Ten odmieta spod nej vyliezť na svetlo sveta. Tvrdí, že vidí rôzne príšery, striehnuce už celé dni na jeho chybný krok. Naša hrdinka ich, samozrejme, nevidí, avšak čoskoro má spoznať temnú pravdu, ktorú skrýva nenávidená prikrývka. Táto poviedka je veľmi kratučká, doslova je dlhá len niekoľko stránok a šikovne čitateľovi naznačuje, že Ito rozhodne nepatrí do starého železa.
Hodnotenie: 7.5/10

Haunted Wood Mansion
Fragments of Horror - Scéna - Haunted Wood Mansion Haunted Wood Mansion
Fragments of Horror - Scéna - Haunted Wood Mansion Disclaimer
V druhom príbehu je našou hrdinkou mladá dievčina, ktorá pred časom stratila matku, a o to viac sa upla na svojho starnúceho otecka. Ten je majiteľom vzácneho tradičného japonského domu z dreva, ktorý sa v ich rodine dedí z otca na syna už celé generácie. Keď do životov hrdinov vstupuje sympatická architektka, ktorá tvrdí, že ich dom obdivuje už dlhú dobu a chcela by si ho obzrieť, najprv odmietajú, avšak čoskoro jej ponuku, že im pomôže v domácnosti výmenou za prenájom jednej izby v ich dome, prijímajú. Dokonca sa architektka a otec do seba zahľadia a po krátkej známosti ju otec žiada o ruku. Netuší však, že krásna tajomná neznáma má trošku neštandardné sexuálne preferencie a nepriťahuje a nevzrušuje ju on, ale práve ich drevený domček. Bláznivý nápad, dokonca aj na Itoove pomery. Kresba je veľmi bizarná a nepríjemná a rozuzlenie tak akurát pritiahnuté za vlasy. Skvelá robota, majstre!
Hodnotenie: 7.5/10

Tomio: Red Turtleneck
Fragments of Horror - Scéna - Tomio: Red Turtleneck Tomio: Red Turtleneck
Fragments of Horror - Scéna - Tomio: Red Turtleneck Disclaimer
Výborný príbeh! Hlavný hrdina, Tomio, pevne zvierajúci svoju hlavu, prichádza za svojou expriateľkou. Tá reaguje nanajvýš vlažne a vysvetľuje nám, že Tomio ju pár dní dozadu poviedol s veštkyňou, ku ktorej si prišli spoločne vyveštiť osud. Posiela ho preč, ten však svojej bývalej ukazuje, že dôvod, prečo tak tuho stíska svoju hlavu, má temný a bolestivý dôvod. Zvodná veštkyňa mu totiž počas posteľných radovánok odsekla hlavu, čo je jej desivý fetiš. Dala mu však možnosť prežiť – ak Tomio nepustí svoju hlavu, nervové spojenia ostanú nepohnuté na svojich miestach a Tomio neumrie. Ako však môže človek žiť do konca života tak, že nemôže ani na pol sekundy pustiť z rúk svoju hlavu? A má táto situácia vôbec možné riešenie, ktoré sa nekončí Tomiovou desivou smrťou? Námet tejto poviedky je ešte o kúsok bizarnejší, než Wood Mansion. Viaceré obrázky tohto príbehu mi ostanú navždy vryté do pamäte a skladám pred majstrom Itoom pomyselný klobúk.
Hodnotenie: 9/10

Lingering Farewell
Fragments of Horror - Scéna - Lingering Farewell Lingering Farewell
Fragments of Horror - Scéna - Lingering Farewell Disclaimer
Šiesty zmysel podľa Itoa! Hrdinka príbehu si v mladom veku zobrala svoju detskú lásku. Ten, dobrosrdečný mladý muž, ju pekne začlenil do svojej rodiny a zoznámil ju aj s rôznymi vzdialenými príbuznými. V spoločnosti manžela a jeho rodiny hrdinka postupne zabúda aj na svojej opakujúce sa nočné mory, v ktorých pravidelne vidí umierať svojho milovaného otecka. Čoskoro má odhaliť najväčšie tajomstvo manželovej rodiny – úpenlivým modlením sa dokážu na približne desať rokov vyvolať takzvané afterimages, teda duchov svojich zosnulých príbuzných, ktorí disponujú svojim pôvodným vedomím a ostávajú vo svojej rodine žiť až pokým sa nerozplynú. Otázkou však ostáva, kto vlastne je afterimage, a kto nie. Nápaditá, skôr melancholická, než desivá. Taká je táto podarená poviedka, ktorá nám ukazuje opäť aj trošku inú tvár Junjiho Itoa.
Hodnotenie: 8/10

Dissection-chan
Fragments of Horror - Scéna - Dissection-chan Dissection-chan
Fragments of Horror - Scéna - Dissection-chan Disclaimer
Opäť obrovský bizár. Hrdina príbehu je lekár, ktorý sa učí za lekára a na hodinách patológie spolu so svojimi spolužiakmi pitvá mŕtvoly. Jedného dňa zisťuje, že dievčina, ktorá sa mu dostala pod nôž, nie je mŕtva. Zhrozene túto skutočnosť oznamuje svojmu učiteľovi, ktorý mu síce spočiatku neverí, avšak hneď sa o tejto skutočnosti presviedča. Dievčina je totižto psychicky chorá a vzrušuje ju odmalička predstava pitvania iných živočíchov, ale najmä predstava toho, ako je pitvaná ona sama. Hrdina v nej zdesene spoznáva svoju priateľku z detstva, ktorá vykazovala znaky tohto správania už ako malé dievča. Naša Dissection-chan sa však nevzdáva a keď si raz zaumienila, že skončí vypitvaná, tak skrátka skončí vypitvaná! Obrázkové šialenstvo plné desivých výjavov a nahoty, ktoré patrí k najbizarnejším nápadom majstra Itoa vôbec. Vynikajúce, ku koncu priam lovecraftovsky bláznivé a nezabudnuteľné. Bravo.
Hodnotenie: 9.5/10

Black Bird
Fragments of Horror - Scéna - Black Bird Black Bird
Fragments of Horror - Scéna - Black Bird Disclaimer
Black Bird nám rozpovedá príbeh horolezca, ktorého nachádzajú s oboma nohami zlomenými v horách. Jeho prežitie je priam zázrak. Tvrdí, že si dobre rozvrhol potraviny zo svojho batoha, avšak jeho záchrancovi a novému priateľovi v jednej osobe sa to celé akosi nezdá. V nasledujúcu noc, kedy zraneného muža stráži, sediac pri jeho lôžku v nemocnici, zisťuje jeho temné tajomstvo. Každú noc ho od osudového pádu navštevuje tmavá vtáčia žena, ktorá ho považuje za svoje mláďa a kŕmi ho predžutým surovým mäsom. Akého je toto mäso pôvodu? Odkiaľ vlastne táto žena prichádza? Dá sa jej vôbec zbaviť? Na všetky podobné otázky nám odpovie táto výborná desivá poviedka.
Hodnotenie: 8/10

Magami Nanakuse
Fragments of Horror - Scéna - Magami Nanakuse Magami Nanakuse
Fragments of Horror - Scéna - Magami Nanakuse Disclaimer
Magami Nanakuse je svetoznámou autorkou a má zástupy fanúšikov, predháňajúcich sa o jej pozornosť. Jednou z nich je aj naša hrdinka, ktorá si zobrala k srdcu výrok, ktorý Nanakuse-sensei pravidelne opakuje – svet sa delí len na tých, ktorí majú tiky, a tých, ktorí ich, bohužiaľ, nemajú. Pod tikmi myslí presne to, čo vám napadne ako prvé – Nanakuse neprestajne trhá hlavou, krúti nosom a mrká, akoby mala Tourettov syndróm. O tikoch tvrdí, že sú jej najväčšou inšpiráciou a každý jeden jej bestseller je inšpirovaný iným druhom tiku. Kam je Nanakuse schopná zájsť v hľadaní ľudí s novými, doposiaľ neopozeranými a novátorskými tikmi? Opäť musím vyzdvihnúť nápad, ktorý jednoducho nemohol napadnúť nikomu, kto má dve a dve pohromade. Ďakujeme za všetko, majstre Ito.
Hodnotenie: 9/10

Whispering Woman
Fragments of Horror - Scéna - Whispering Woman Whispering Woman
Fragments of Horror - Scéna - Whispering Woman Disclaimer
Azda najikonickejšia zo všetkých poviedok tejto zbierky, Whispering Woman má opäť mimoriadne zaujímavý a originálny námet. Hlavná hrdinka trpí zvláštnou poruchou a nemôže sa sama rozhodovať ani v tých najzákladnejších veciach. Bez neustálej pomoci a človeka, ktorý jej všetko v pokoji vysvetľuje a dáva pokyny nedokáže ani vyjsť z postele a ísť sa umyť. Na toto náročné miesto najíma jej otec dievča, ktoré nutne potrebuje peniaze a prijíma aj víziu náročnej práce, avšak ocenenej slušným platom. Hoci sa zdá, že jedinou motiváciou mladej radkyne sú len peniaze, v novej práci nachádza svoje poslanie a s nerozhodnou dievčinou vytvárajú podarený tandem. Dokáže však opatrovníčka poradiť aj sama sebe a vyriešiť problém s priateľom, ktorý ju týra a kradne jej peniaze? Okamžitá klasika, ikonická kresba, výborný nápad. 10/10 bez mihnutia oka.
Hodnotenie: 10/10

A ja tejto zbierke tých 100% jednoducho dám. Fragments of Horror nám predstavujú novšie diela legendárneho Junjiho Itoa, dokonca po tom, ako si na osem rokov vzal voľno od hororu a venoval sa len kresleniu svojej druhej veľkej vášne – mačiek. Fragments of Horror nám dokazuje nielen to, že Ito-sensei na to stále má, ale že je vo forme, v akej nebol azda od vydania legendárnej Špirály. Táto zbierka nemá slabé miesto, každá poviedka je mimoriadne originálna námetom a vynikajúco spracovaná, počínajúc skvelým budovaním napätia a vykreslením postáv až po prenádhernú kresbu, ktorú Ito posunul ešte na vyššiu úroveň, než sme u neho zvyknutí. Fragments of Horror je zbierkou krátkych príbehov, ktorá by nemala chýbať v knižnici žiadneho fanúšika hororu. Ponúka nevšedné a veľmi intenzívne zážitky, na ktoré tak ľahko nezabudnete. Klobúk dole, Junji Ito. Opäť raz potvrdil, že čo sa týka hororovej mangy, druhý taký ako on sa tak skoro nenarodí.
Hodnotenie zbierky ako celku: 100%

Junji Ito - Fragments of Horror
Vydavateľstvo: Viz Media