Do batôžka si nalož... Hlas draka! (recenzia)

Ako znie hlas draka?
B.T. Niromwell
Hlas draka je knižka určená pre deti a mládež. V prvom rade treba povedať, aké je príjemné, že niekto myslí aj na mladších čitateľov. V dnešnej záplave young adult literatúry určenej pre mladých dospelých sú deti často opomenutým publikom, a vlastne ani pred týmto trendom sa na Slovensku už nejaký ten čas nevydávalo veľa knižiek pre mladšie vekové skupiny. Pritom je to škoda, lebo práve detská literatúra mala u nás kedysi silnú tradíciu.
Pamätám si na časy svého mládí, keď človek prebiehal v knižnici od troch pátračov k stopám a nechápal, prečo niekto nenapíše aj niečo fantastické... Niekto, kto by s mečom v ruke pobehoval od dobrodružstva k dobrodružstva presne ako ja pomedzi regálmi. A ideálne, keby to bola nejaká ženština, na ktorú by som sa mohla na chvíľu premeniť. A ešte aby mi to rodičia dovolili čítať.
Hlas Draka je teda kniha pre nižšiu vekovú kategóriu, tých magických pár rokov v prieniku Narnie a Pána prsteňov. Nie je naivná, jazykom sa nepodsúva mladšiemu čitateľovi, práve naopak, „rozpráva“ sa s ním ako so seberovným. V príbehu sa miešajú intrigy, váhanie medzi dobrom a zlom; predsudky a zložitosť vzniku ľudských (a všakovakých iných) vzťahov sa splietajú sa mágiou a dobrodružstvom. Deťom sa teda ponúka plnokrvný román.
A o čom to vlastne celé je?
Rija je drakobijka. Teda, niežeby ňou bola, v živote poriadne nedržala zbraň. Odrazu je však zhodou okolností vtlačená do situácie, keď navliecť sa do koženej zbroje a postaviť sa drakovi môže vyriešiť všetky jej problémy... A to je iba začiatok!
Hlas draka - Fan art - Drak Číta
Hlas draka - Fan art - Drak Disclaimer
Kniha Hlas draka ponúka na pomerne malom priestore to, čo sa od vysokej fantastiky očakáva, pričom to minimalizuje do formy stráviteľnej pre mladšie publikum. Spolu so sirotou Rijou čitateľ prekračuje hranice dediny a púšťa sa najprv do lesa a neskôr po stopách drakov do susedného kráľovstva. Klasickým motívom putovania sa takto zoznamujeme so svetom, ktorý síce nie je taký rozsiahly ako Rokfort či Stredozem, ale ako to už býva u autorky zvykom, je ohromný svojou nápaditosťou. Ak ste už mali niekedy česť s nejakou „soykovinou“, viete, že autorkiným forte je nesporná kreativita pri vymýšľaní fantastických tvorov a ich zakomponovanie do sveta podobného tomu nášmu. Snáď najlepším príkladom by mohla byť kniha Cval Kentaura, kde sa v príbehu len akoby mimochodom mihajú bytosti stvorené zo živlov. Veď posúďte sami. V Hlase draka tvoria partiu hlavných protagonistov okrem príšery z názvu drakobijka, mátoha, koreň a svetielko.
A ak by ste si myslela, že posledné dve spomenuté sú len do počtu, nie je to tak – každá jedna z postáv má prepracovaný charakter a nie len že výrazne zasahuje do deja, ale zároveň prekvapivo rozvíja svoj charakter. (Áno, aj koreň! Teda, hlavne koreň.) Odškrtneme si tu teda ďalší prvok vysokej fantastiky, skupinu hlavných postáv, veľmi pestrú a dobre zvládnutú. Ich putovanie sa nedeje len čisto v geografickej rovine, ale posúvajú sa aj po osobnostnej stránke, čo je obzvlášť výrazné pri hlavnej hrdinke. Osud Rije sa odvíja síce pomerne predvídateľným, ale veľmi uveriteľným spôsobom. Občas sa s ňou zasmejete, občas jej v hlave vynadáte, ale to predsa k dospievaniu patrí.
Interakcie postáv sa tiež podobajú dnešným puberťákom, často sa podpichujú, „hláškujú“ a používajú moderný jazyk, ktorý plynie kontrastne popri rozprávačskom, trochu nadnesenom knižnom štýle. Vďaka tomu sa ale situácie rýchlo prehupujú z vážnych do komických a prispievajú k celkovo odľahčenosti textu.
Samozrejme, na rad príde aj večná otázka dobra a zla a neustále aktuálna a v literatúra pre mládež viac ako potrebná téma priateľstva. Isteže, nájdeme tu čiernobiele dekové linky, ale namiešané sú tu aj iné farby a do popredia sa pri správnom rozhodovaní dostáva silný etický kódex postáv bez toho, aby bol otravne, polopatisktický položený na piedestál.

Záver: Ako teda znie Hlas draka? Znie hlasom mladého dievčaťa, ktoré sa učí stáť na vlastných nohách, rozoznať tú správnu stranu a neujsť, ani keď na ňu prehovorí drak. Ak po nej siahnete a zistíte, že vás z kruhu cieľových čitateľov odstrčili mladší, šupnete knižku do vačku im.

Katarína Soyka – Hlas draka
Vydavateľstvo: Hydra
Počet strán: 248