Girl from Nowhere (recenzia)

Thajský seriál Girl from Nowhere sa stal jednou z najnovších senzácií streamovacej služby Netflix. O čom vlastne je príbeh tajomnej Nanno a čo od neho môžete očakávať?
Predstavte si, že máte nadprirodzenú schopnosť a dokážete odhaliť i tie najtemnejšie tajomstvá ľudí. Používali by ste ju na konanie dobra, alebo výlučne pre svoj vlastný prospech? Pre Nanno (Chicha Amatayakul), hlavnú hrdinku thajského seriálového hitu Girl from Nowhere, je táto dilema každodennou realitou. Nanno, mladá a sympatická dievčina s úsmevom ako z reklamy na zubnú pastu určite nevyzerá ako niekto, koho by sa mali objekty jej záujmu obávať. Môžete sa však spoľahnúť, že všetkým to nechá poriadne "vyžrať".
Nanno Nanno
Nanno Disclaimer
Seriál Girl from Nowhere je natočený vo forme antológie. Jednotlivé diely sú uzavreté a navzájom spolu nesúvisia – spája ich práve postava vykonávateľky karmy Nanno. Tá jednotlivých hriešnikov vyhľadá, konfrontuje, odhalí ich dobre skrývané tajomstvo a napokon rozbije ich doterajšie životy na drobné kúsky.
Už v epizodickej forme seriálu možno vidieť, prečo mnohí fanúšikovia označujú Girl from Nowhere ako thajskú odpoveď na populárny Black Mirror. Takéto prirovnanie je pomerne trefné, i keď v tomto seriáli morálne dilemy nevychádzajú z technologického pokroku, ale len zo zákutí ľudskej psyché.
Rovnako ako Black Mirror, Girl from Nowhere rozhodne nie je seriálom pre slabšie povahy. Témy antológie diváka strašia, znechucujú a často sú ešte o čosi šokujúcejšie, než na aké je zvyknutý priemerný západný divák. Hneď v prvom dieli spoznávame príbeh učiteľa, ktorý hodiny jogy využíva ako zásterku pre zneužívanie študentiek. Napriek tomu, že je milujúcim otcom a manželom, nedokáže odolať svojim zvrhlým chúťkam a temné tajomstvo drží ukryté vďaka množstvu sľubov ale i vyhrážok. Kosa narazí na kameň až vtedy, keď začne svoje praktiky skúšať na sympatickej novej žiačke, ktorou samozrejme nie je nik iný, ako naša Nanno.
Girl from Nowhere - Plagát
Girl from Nowhere - Plagát / Zdroj Disclaimer
Girl from Nowhere Girl from Nowhere
Girl from Nowhere Disclaimer
Druhým seriálom, ku ktorému môžeme Girl from Nowhere prirovnať, je Hell Girl. Populárne anime z roku 2005 má podobnú premisu – hrdinka je vykonávateľka spravodlivej odplaty za zlé činy a ich páchateľov trápi a napokon sťahuje do pekla. Medzi Ai Enma, teda pôvodnou Hell Girl a Nanno je však jeden zásadný rozdiel. Zatiaľ čo u Hell Girl je trestanie vinníkov poslaním a má presne určené pravidlá, o motívoch Nanno nevieme zhola nič. Ako je možné, že obyčajne vyzerajúca študentka má výnimočný a nadprirodzený dar? Odkiaľ pochádza? Je Nanno vôbec človekom? Odpovede na tieto otázky v seriáli nečakajte. V zásade vám však ani nebudú chýbať, pretože sledovať Nanno, ako sa vyžíva v trápení odporných ľudských existencií je dostatočne zaujímavé aj bez vysvetľovačiek a rozsiahlejšieho pozadia. A slovo vyžíva myslím doslovne – niektoré scény so šialene sa smejúcou Nanno, tešiacou sa z trápenia svojich obetí, boli skutočne znepokojujúce a pozeralo sa na ne ťažko. To je, samozrejme, kompliment pre neuveriteľný herecký koncert talentovanej Chiche Amatayakul, ktorá si postavu Nanno užíva vo veľkom štýle.
Nanno Nanno
Nanno Disclaimer
Po estetickej stránke nemožno seriálu vytknúť azda nič. Rovnako ako viaceré ďalšie hrané ázijské seriály na Netflixe, aj v Girl from Nowhere možno nájsť kladenie veľkého dôrazu na striedanie tónov jednotlivých častí. Žiadne dva po sebe nasledujúce príbehy pomstiteľky Nanno nepôsobia podobne, či už po stránke použitej farebnej škály, alebo výbornej hudby, skáčúcej od jedného žánru k druhému. Aj vďaka tomu Girl from Nowhere rozhodne nestráca šťavu a je od prvého dielu po posledný parádnou jazdou a vždy dokáže prekvapiť čímsi novým. Spoločne všetky tieto aspekty vytvárajú pôsobivý súbor výborne napísaných, a ešte lepšie spracovaných príbehov, ktoré vám ešte dlhú dobu po pozretí ostanú ležať v hlave.
Každý príbeh v sebe nesie určité posolstvo, určitý odkaz od Nanno k nám, divákom. Nanno je správna baba, ktorá vie, aké veci sa jednoducho nerobia a ukazuje nám, že každá krivda, každý zločin, každý morálny poklesok nás skôr či neskôr dobehne. Aj keď sú možno niektoré jej úvahy trošku zbytočné a logicky vyplývajú z pozretého, zväčša príbehom dodávajú údernosť a umožňujú divákovi na chvíľku si vydýchnuť a spracovať dianie na obrazovke.
Girl from Nowhere rozhodne nie je jednoduchou zábavkou na večer, pri ktorej môžete vypnúť mozog. Nanno a jej príbehy prinášajú zložité morálne problémy a odhaľujú tú najväčšiu špinu, akú v sebe niektorí ľudia nosia. Jedná sa o výborný a zábavný seriál, ktorý rozhodne stojí za vašu pozornosť. Nanno je charizmatická, trochu šialená a veľmi nepredvídateľná hrdinka, ktorej cesta za odhaľovaním šokujúcej a nepríjemnej pravdy je vždy štýlová a nádherne temná.
Na Netflixe môžete momentálne nájsť dve série tohto thajského seriálu. Tretia séria zatiaľ potvrdená nebola, ale vďaka veľkému komerčnému úspechu aj na západnom trhu na ňu zrejme nebudeme čakať pridlho.

Girl from Nowhere - trailer Disclaimer

Girl from Nowhere
Žáner: Thriller / Horror / Fantasy / Teenagerská dráma